Prima  |  Legislaţia  |  Legislaţia fiscală  |  Ordine | Baza generalizată a practicii fiscale Ordinul SFS nr. 433 din 08.11.2017

Baza generalizată a practicii fiscale Ordinul SFS nr. 433 din 08.11.2017

09.11.2017     
imprimare

1. (29.1.7.3.21)

    Se va reţine impozitul pe venit la sursa de plată în cazul procurării de la persoane fizice a proprietăţii conform contractelor lease - back ulterior reziliate?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor lease - back şi aceste bunuri mobiliare şi imobiliare se transmit în leasing (locaţiune, arendă, chirie) acestor persoane (vânzătorilor), din suma achitată nu se reţine impozitul pe venit potrivit prevederilor art. 90 alin.(1) din Codul fiscal.

Ţinând cont de prevederile legislaţiei în vigoare, în cazul în care entitatea, iniţial a încheiat cu persoana fizică contractul lease - back, indiferent de rezilierea ulterioară a acestuia, prevederile articolului 90 alin.(1) din Codul fiscal nu se extind faţă de entitate.

Arhiva
    Se va reţine oare impozitul pe venit la sursa de plată în cazul procurării de la persoane fizice a proprietăţii conform contractelor lease - back ulterior reziliate?

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil impozitul pe venit din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, din suma înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back.

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor lease - back şi aceste bunuri mobiliare şi imobiliare se transmit în leasing (locaţiune, arendă, chirie) acestor persoane (vânzătorilor), din suma achitată nu se reţine impozitul pe venit potrivit prevederilor art. 90 din Codul fiscal.

Ţinând cont de prevederile legislaţiei în vigoare, în cazul în care entitatea, iniţial a încheiat cu persoana fizică contractul lease - back, indiferent de rezilierea ulterioară a acestuia, prevederile articolului 90 din Codul fiscal nu se extind faţă de entitate.

2. (29.1.7.3.20)
    Se va reţine impozitul pe venit la sursa de plată în cazul procurării de la persoanele fizice a proprietăţii care ulterior se transmite în leasing altor persoane?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor de cumpărare - vânzare şi le transmite în leasing altor persoane fizice sau juridice, din sumele îndreptate spre achitare se reţine în prealabil impozitul pe venit în mărimea stabilită în articolul menţionat, cu excepția cazului procurării mijloacelor de transport rutier.

Arhiva
    Se va reţine oare impozitul pe venit la sursa de plată în cazul procurării de la persoanele fizice a proprietăţii care ulterior se transmite în leasing altor persoane? 

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil impozitul pe venit din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, din suma înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back.

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor de cumpărare - vânzare şi le transmite în leasing altor persoane fizice sau juridice, din sumele îndreptate spre achitare se reţine în prealabil impozitul pe venit în mărimea stabilită în articolul menţionat.

3. (29.1.7.3.18)
    Сompaniа de leasing a procurat de la persoana fizică un activ de capital care ulterior urmează a fi utilizat în interesele companiei. Urmează compania de leasing să rețină conform art.90 alin.(1) din Codul fiscal, ca parte a impozitului o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

Astfel, în cazul în care compania de leasing procura un activ de capital cu intenția utilizării acestuia în scopurile companiei, aceasta la efectuarea plăți în folosul persoanei fizice va avea obligația de a efectua reținerea prealabilă a impozitului pe venit în mărime de 7 %, cu excepția саzului procurării mijloacelor de transport rutier.

Arhiva
    Сompaniа de leasing a procurat de la persoana fizică un automobil, care ulterior urmează a fi utilizat în interesele companiei. Urmează compania de leasing, să rețină ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% conform prevederile art. 90 din Codul fiscal din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice?

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20) din Codul fiscal, reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a cabinetului avocatului, a notarului public, a executorului judecătoresc, a biroului individual al mediatorului, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal. Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.

În același timp, în conformitate cu art. 182 alin. (2) din Codul fiscal, obligaţia de a reţine impozitul pe venit, rămâne a fi a contribuabilului a cărui persoană cu funcţie de răspundere este obligată să reţină de la o altă persoană şi să transfere impozitul, până cînd acesta va fi declarat de persoana de la care trebuia să fie reținut sau perceput.

âAstfel, în cazul în care compania de leasing procură un automobil cu intenția utilizării acestuia în scopuri personale, aceasta la efectuarea plății în folosul persoanei fizice, va avea obligația de a efectua reținerea prealabilă a impozitului pe venit în mărime de 7 % .

4. (29.1.7.3.17)
    Apare la persoana juridică obligația de reținere a impozitului pe venit în mărime de 7%, în cazul procurării unui activ de capital de la o persoană fizică, din numele căreia acționează persoana juridică (creditorul gajist) conform contractelor de gaj sau ipotecă?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

Astfel, ţinând cont de prevederile legislației fiscale menționate, în cazul procurării unui activ de capital de la o persoană fizică, din numele căreia acționează persoana juridică (creditorul gajist) conform contractelor de gaj sau ipotecă, față de persoanele fizice nu se extind prevederile art. 90 alin.(1) din Сodul fiscal, privind reținerea impozitului pe venit la sursa de plată în mărime de 7%.

Arhiva
    Apare oare la persoana juridică obligația de reținere a impozitului pe venit în mărime de 7%, în cazul procurării unui activ de capital de la o persoană fizică, din numele căreia acționează persoana juridică (creditorul gajist) conform contractelor de gaj sau ipotecă? 

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil, suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova, conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.

Astfel, ţinând cont de prevederile legislației fiscale menționate în cazul procurării unui activ de capital de la o persoană fizică, din numele căreia acționează persoana juridică (creditorul gajist) conform contractelor de gaj sau ipotecă, față de persoanele fizice nu se extind prevederile art. 90 din Сodul fiscal privind reținerea impozitului pe venit la sursa de plată în mărime de 7%.

5. (29.1.7.3.16)
    Urmează de a fi reținut la sursa de plată impozitul pe venit în cazul achitării în folosul persoanelor terțe a remunerațiilor pentru jurizare în cadrul concursurilor raionale?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art. 5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit. o) din Codul fiscal, alte venituri care nu au fost specificate la literele menționate se includ în venitul brut și constituie sursele de venit impozabile.

Astfel, în cazul achitării în folosul persoanelor terțe a remunerațiilor pentru jurizare, plățile date urmează a fi impozitate în mărime de 7%, potrivit prevederilor art. 90 alin.(1) din Codul fiscal.

Arhiva
    Urmează oare de a fi reținut la sursa de plată impozitul pe venit în cazul achitării în folosul persoanelor terțe, a remunerațiilor pentru jurizare în cadrul concursurilor raionale? 

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a cabinetului avocatului, a notarului public, a executorului judecătoresc, a biroului individual al mediatorului, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.

De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit. o) din Codul fiscal, alte venituri care nu au fost specificate la literele menționate se includ în venitul brut și constituie sursele de venit impozabile.

Astfel, în cazul achitării în folosul persoanelor terțe a remunerațiilor pentru jurizare, plățile date urmează a fi impozitate în mărime de 7%, potrivit prevederilor art. 90 din Codul fiscal.

6. (29.1.7.3.15)
    Urmează de a reține la sursa de plata impozitul pe venit în cazul acordării în folosul persoanelor terțe a primelor în formă monetară, precum și în formă nemonetară de ziua profesională?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit.c) din Codul fiscal, primele și alte retribuții similare care se includ în venitul brut, constituie sursele de venit impozabile.

Astfel, în cazul acordării de ziua profesională a primelor în formă monetară, precum și în formă nemonetară în folosul persoanelor terțe, primele date urmează a fi impozitate în mărime de 7%, potrivit prevederilor art. 90 alin.(1) din Codul fiscal.

Arhiva
    Urmează oare de a fi reținut la sursa de plata impozitul pe venit în cazul acordării în folosul persoanelor terțe a primelor în formă monetară, precum și a primelor în formă nemonetară de ziua profesională? 

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfășoară activitate de întreprinzător, cu excepția deținătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a cabinetului avocatului, a notarului public, a executorului judecătoresc, a biroului individual al mediatorului, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal. Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.

De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit. c) din Codul fiscal, primele și alte retribuții similare care se includ în venitul brut, constituie sursele de venit impozabile.

Astfel, în cazul acordării de ziua profesională a primelor în formă monetară, precum și primelor în formă nemonetară în folosul persoanelor terțe, primele date urmează a fi impozitate în mărime de 7%, potrivit prevederilor art. 90 din Codul fiscal.

7. (29.1.7.3.14)
    Urmează de a reţine impozit pe venit la sursa de plată din mijloacele financiare alocate de către administraţia publică locală pentru alimentarea şi premierea unei echipe sportive, membrii căruia nu sunt salariaţi ai autorităţii publice locale?

  În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

Astfel, mijloacele financiare (pentru alimentare, şi premiere) achitate în folosul membrilor echipei sportive, se consideră sursele de venit impozabile (art. 18 lit.o) din Codul fiscal), din care urmează de a reţine în prealabil impozit la sursa de plată în mărime de 7%.

Totodată, potrivit prevederilor art. 92 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 90 din Codul fiscal, până la 1 martie al anului fiscal imediat următor celui în care au fost efectuate plăţile, urmează să prezinte beneficiarului acestor plăţi informaţii privind tipul venitului achitat, suma acestuia precum şi suma impozitului reţinut, în cazul reţinerii.

Numai în cazul în care, persoanele fizice nominalizate vor obţine venit care va depăşi suma scutirii personale, acordate conform art. 33 alin. (1), cu excepţia cazurilor în care obţin venituri impozabile doar din plăţile primite conform art.90, vor fi obligaţi să prezinte Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET15), potrivit art. 83 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Arhiva
    Urmează de a reţine impozit pe venit la sursa de plată din mijloacelefinanciare alocate de către administraţia publică locală pentru alimentarea şipremierea unei echipe sportive, membrii căruia nu sunt salariaţi ai autorităţiipublice locale?

În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole.

Astfel, mijloacele financiare (pentru alimentare, şi premiere) achitate în folosul membrilor echipei sportive, se consideră sursele de venit impozabile (art. 18 lit.o) din Codul fiscal), din care urmează de a reţine în prealabil impozit la sursa de plată în mărime de 7%.

Totodată, menţionăm că potrivit prevederilor art. 92 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 90 din Codul fiscal, până la 1 martie al anului fiscal imediat următor celui în care au fost efectuate plăţile, urmează să prezinte beneficiarului acestor plăţi informaţii privind tipul venitului achitat, suma acestuia precum şi suma impozitului reţinut, în cazul reţinerii.

De asemenea, ţinem să relatăm că numai în cazul în care, persoanele fizice nominalizate vor obţine venit care va depăşi suma scutirii personale, acordate conform art. 33 alin. (1), cu excepţia cazurilor în care obţin venituri impozabile doar din plăţile primite conform art.90, vor fi obligaţi să prezinte Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET08), potrivit art. 83 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

(în vigoare până la 13.01.2012) În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele indicate la alin.(1) al articolului nominalizat reţin, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 5% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal. Astfel, mijloacele financiare (pentru alimentare, şi premiere) achitate în folosul membrilor echipei sportive, se consideră sursele de venit impozabile (art. 18 lit.o) din Codul fiscal), din care urmează de a reţine în prealabil impozit la sursa de plată în mărime de 5%. Totodată, menţionăm că potrivit prevederilor art. 92 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 90 din Codul fiscal, pînă la 1 martie al anului fiscal imediat următor celui în care au fost efectuate plăţile, urmează să prezinte beneficiarului acestor plăţi informaţii privind tipul venitului achitat, suma acestuia precum şi suma impozitului reţinut, în cazul reţinerii. De asemenea, ţinem să relatăm că numai în cazul în care, persoanele fizice nominalizate vor obţine venit care va depăşi suma scutirii personale, acordate conform art. 33 alin. (1), aceştia vor fi obligaţi să prezinte Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET08), potrivit art. 83 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. În cazul în care venitul obţinut de persoanele menţionate nu va depăşi scutirea personală, acordată conform art. 33 alin. (1) din Codul fiscal, la depistarea faptului de plată în plus a impozitului, aceştia au dreptul, în termenul stabilit pentru prezentarea Declaraţiei sau cu depăşirea acestui termen, să prezinte o Declaraţie în care vor indica suma plătită în plus la impozitul pe venit, care urmează să fie restituită conform prevederilor art. 83 alin. (5) din Codul fiscal .

8. (29.1.7.1.5)
    Urmează de a reține impozitul pe venit la sursa de plată, în cazul în care persoana fizică nu-și onorează obligațiunile privind restituirea împrumutului potrivit contractului de amanet (lombard) fată de persoana juridică?

Conform prevederilor art.90 alin.(1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18. 

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic - din plăţile la lichidare în formă nemonetară.

Totodată, potrivit pct.3 din Regulamentul cu privire la modul de organizare şi funcţionare a caselor de amanet (lombardurilor), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.204 din 28.03.1995, lombardurile sunt instituții creditare, care oferă populației posibilitatea de a-şi păstra obiectele de uz personal şi casnic, precum şi de a primi împrumuturi cu amanetarea acestor obiecte.

Respectiv, lombardurile, la momentul acordării persoanelor fizice a împrumuturilor cu amanetarea obiectelor de uz personal, nu cad sub incidența art.90 alin.(1) din Codul fiscal şi nu au obligația de a reține la sursa de plată impozitul în mărime de 7 %.

Arhiva
    Urmează de a reține impozitul pe venit la sursa de plată, în cazul în care persoana fizică nu-și onorează obligațiunile față de persoana juridică privind restituirea împrumutului potrivit contractului de amanet? 

Conform prevederilor art.90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a cabinetului avocatului, a notarului public, a executorului judecătoresc, a biroului individual al mediatorului, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18. Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.

Totodată, potrivit pct.3 din Regulamentul cu privire la modul de organizare şi funcţionare a caselor de amanet (lombardurilor), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.204 din 28.03.1995, lombardurile sunt instituții creditare, care oferă populației posibilitatea de a-şi păstra obiectele de uz personal şi casnic, precum şi de a primi împrumuturi cu amanetarea acestor obiecte.

Respectiv, lombardurile, la momentul acordării persoanelor fizice a împrumuturilor cu amanetarea obiectelor de uz personal, nu cad sub incidența art.90 din Codul fiscal şi nu au obligația de a reține la sursa de plată impozitul în mărime de 7 %.

Conform prevederilor art.90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.

Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole. Totodată, potrivit pct.3 din Regulamentul cu privire la modul de organizare şi funcţionare a caselor de amanet (lombardurilor), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.204 din 28.03.1995, lombardurile sunt instituţii creditare, care oferă populaţiei posibilitatea de a-şi păstra obiectele de uz personal şi casnic, precum şi de a primi împrumuturi cu amanetarea acestor obiecte.  Respectiv, lombardurile, la momentul acordării persoanelor fizice a împrumuturilor cu amanetarea obiectelor de uz personal, nu cad sub incidenţa art.90 din Codul fiscal şi nu au obligaţia de a reţine la sursa de plată impozitul în mărime de 7 %.

[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

(în vigoare până la 13.01.2012) Conform prevederilor alin.(3) art.90 din Codul fiscal, persoanele indicate la alin.(1) din articolul menționat rețin, de asemenea, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 5% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali si gospodăriile țărănești (de fermier), pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal. Totodată, potrivit pct.3 din Regulamentul cu privire la modul de organizare si funcționare a caselor de amanet (lombardurilor), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.204 din 28.03.1995, lombardurile sunt instituții creditare, care oferă populației posibilitatea de a-și păstra obiectele de uz personal si casnic, precum și de a primi împrumuturi cu amanetarea acestor obiecte. Respectiv, lombardurile, la momentul acordării persoanelor fizice a împrumuturilor cu amanetarea obiectelor de uz personal, nu cad sub incidența alin.(3) art.90 din Codul fiscal si nu au obligația de a reține la sursa de plată impozitul în mărime de 5 %. De asemenea, menționăm că, în conformitate cu art. 18 lit. o ) din Codul fiscal, venitul obținut de o persoana fizică ca urmare a nerestituirii împrumutului acordat de către lombard se consideră venit impozabil ți se include în venitul brut al persoanei date. Astfel, persoana fizică care a obținut venitul mentțonat, potrivit art.83 din Codul fiscal, nu mai târziu de 31 martie a anului următor anului de gestiune, va fi obligată să completeze și să prezinte Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET08) cu indicarea sursei date de venit și achitarea, după caz a impozitului pe venit.

© 2017 Contabil Şef. Toate Drepturile Rezervate.