Prima  |  Articole  |  Fiscalitate | Atenţie la Nota informativă forma IAL 09

Atenţie la Nota informativă forma IAL 09

01.02.2011   5851   7   Adrian Știrbu, auditor

Votează: 0.0/5 (0 Voturi )

imprimare

Atenţie la Nota informativă forma IAL 09

Ştiu că cam este târziu, că deja toţi au prezentat Nota informativă privind salariul şi alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajaţilor şi privind impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi Forma IAL09 (în continuare Nota informativă), dar vreau să atenţionez un moment în privinţa acestei note.

            Nota informativă a fost introdusă prin Hotarîrea Guvernului RM nr. 10 din 19.01.2010  pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului şi a formularelor ce atestă reţinerea  impozitului pe venit la sursa de plată (Monitorul Oficial nr.11-12/53 din 26.01.2010). Principală deosibire faţă de forma veche a fost introducerea unei coloane noi  - coloana nr. 5 „Suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent”. Pentru a înţelege ce trebuie de inclus în această coloană ne adresăm la Nota explicativă privind completarea Notei informative, aprobată prin Hotărârea Guvernului RM susmenţionată, în care este indicat că în coloana 5 se indică suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent. Destul de informativ :).

Da-ţi totuşi să ne lămurim ce trebuie de inclus în această coloană. De exemplu noi prezentăm Nota informativă pentru anul 2010, deci perioada precedentă pentru anul 2010 este 2009. Să analizăm ce înseamnă „plăţile salariale”. Conform dicţionarului explicativ dexonline cuvântul PLATĂ (plăţi) înseamnă achitare a unei datorii (băneşti), rezultă că achitările a datoriilor de salariu care trebuia să fie făcute în anul 2009 (sume de salariu la care a venit termenul de achitare) şi au fost făcute în 2010 trebuie de inclus în această coloană.

Să vedem ce fel de situaţii pot fi. În primul rând pot fi restanţele la salariu pentru lunile precedente lunii decembrie 2009 şi ne achitate în 2009, spre exemplu, daca salariu din noiembrie 2009 nu sa achitat în decembrie 2009, dar în ianuarie 2010 – aceste sume la sigur trebuie să fie incluse în coloana 5. Şi în al doilea rând, mai este salariu pentru luna decembrie 2009, care de obicei se achită în ianuarie 2010, dar multe întreprinderi îl achită tot în decembrie 2009, ce facem cu el? Aici situaţia este mai interesantă! Eu pot să spun că eu trebuia să-l achit în ianuarie 2010 şi deci să nu-l includ – nu ia venit termenul de achitare şi prin urmare nu a devenit încă plată salarială, iar inspectorul fiscal care o să vină la control va spune că trebuia de inclus în Nota informativă, deoarece nu a fost achitat în decembrie 2009, dar în 2010 şi reprezintă plată salarială. Simţiţi aici că pot apărea foarte multe discuţii asupra acestui termen „plăţi salariale”.   Dar ca un ajutor asupra termenul de achitare a salariului poate fi Codul Muncii, art. 142(2) care spune că salariul se plăteşte periodic, nemijlocit salariatului sau persoanei împuternicite de acesta, în baza unei procuri autentificate, la locul de muncă al salariatului, în zilele de lucru stabilite în contractul colectiv sau individual de muncă, dar:

a) nu mai rar decît de două ori pe lună pentru salariaţii remuneraţi pe unitate de timp sau în acord;

b) nu mai rar decît o dată pe lună pentru salariaţii remuneraţi în baza salariilor lunare ale funcţiei.

Deci urmează să vedeţi ce este stabilit în contractul colectiv de muncă, iar în cazul cînd nu este aşa ceva la întreprindere, în regulamentul de ordine interioară, care trebuie să fie la toţi.

Cînd am telefonat la Biroul de consultaţii din cadru Inspectoratului Fiscal de Stat mun. Chişinău pe problema dată, am primit răspuns că toate datoriile din anul precedent şi achitat în anul curent trebuie inclus. 

De ce sa introdus aceasta coloana? Conform explicaţiilor IFPS, inclusiv şi a d-nei Jana Cibotaru (Contabilitate şi Audit nr. 1 2011, pagina 59-60) necesitatea introducerii acestei coloane a apărut din cauza că sînt anumite cazuri cînd suma scutirii nefolosită în anul precedent1 ca rezultat al neachitării salariului de către întreprindere se trece şi se utilizează în anul de gestiune (alin.(11) art.24 din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal), şi pentru a vedea pentru care sumă de salariu neachitat s-a utilizat această scutire în anul de gestiune, este necesară coloana 5 al Notei informative. Tot, d-na Jana Cibotaru, spune că salariu restant pentru luna decembrie 2009 şi achitat în 2010 nu trebuie inclus în Nota informativă.

            Concluzii faceţi singuri!! Dar, încă o dată mă conving că cînd se elaborează actele normative, calitatea lor lasă de dorit.

În final vreau să va atrag atenţia că să nu uităm de articolul 260 punctul 2 din Codul Fiscal care spune neprezentarea dării de seamă fiscale conform art.92 alin.(3), (4), (7) şi (8) sau prezentarea dării de seamă fiscale care conţine informaţie neautentică se sancţionează cu amendă de 200 de lei pentru fiecare dare de seamă neprezentată sau de 100 de lei pentru fiecare informaţie neautentică din darea de seamă fiscală. Se consideră că darea de seamă fiscală conţine informaţie neautentică dacă nu are informaţia solicitată conform legislaţiei fiscale sau dacă informaţia este falsă total sau parţial. Organul fiscal este în drept să anuleze amenda dacă eroarea este corectată în decursul a 30 de zile de la data stabilită pentru a fi prezentată.

 

Adrian Ştirbu

Auditor

 

Notă:

1 suma dată se indică în coloana 7 din Nota informativă IAL09

Comentarii Adaugă comentariu
utilizator / 16.02.2011 08:21
Olga cacofonie inseamna asociație neplăcută de sunete. Iar "baiatul acesta" cel putin a incercat sa scrie despre o problema. Adriane nu atrage atentia, nemultumiti tot timpul o sa fie. Asteptam alte articole de la tine pe problemele contabililor.
Răspunde
 

Olga / 15.02.2011 19:02
Bravo Svetlana! Imi place cum tratezi lucrurile si de curajul de care dai dovada... Pe langa toate se vede ca baiatul asta cunoaste bine si arta cacofoniei...
Răspunde
 

Rodika / 08.02.2011 18:23
Eu cred ca e foarte bine ca au introdus aceasta coloana noua- „Suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent”.Eu m-am intilnit cu aceasta problema inca vreo 2 ani in urma si nu stiam cum sa procedez mai corect.Salariul pe decembrie era calculat, insa achitat in ianuarie si deci impozitul pe venit retinut tot in ianuarie.E imbucurator ca unele dds se mai perfectioneaza....
Răspunde
 

Adrian / 07.02.2011 08:37
Svetlana, din comentariu dvs., rezulta ca mai bine nu scriam nimic!!! La rusi este un proverb care se traduce cam asa - mai bine tirziu, de cit nici o data. Dar replica in privinta ca deja este tirziu, pot sa va spun ca se poate de modificat dds, daca nu ati stiut :)) Si de ce nu ati expus parerea dvs in privinta acestei intrebari?
Răspunde
 

Svetlana / 05.02.2011 11:03
Ei,lasa-ma mai,scrii si tu articol dupa ce lumea a dat dds,chiar du-te incolo,te dai si tu mare dupa razboi,sezi acasa deja decit sa scrii dupa razboi ca ai fost printre eroi si inca cu asa surse necalitative,auditor din tine ...cui i-a trebuit a cautat inainte de a da dds ,tu nu aveai ce scrie ca sa-ti afisezi numele si scrii,de ce nu ai scris ceva vreo lege care a fost in vigoare pin in 2006 ,adica inainte de amnisite,iac asta ar fi fost minunat,da vad ca nu te-a ajuns capul sa mergi pin in antichitate:)))
Răspunde
 

Adrian / 01.02.2011 12:02
Ghenadie stiu ca sursa este necalitativa, de acea incerc sa ridic aceasta intrebare, iar contribuabilul trebuie sa se conduca de acte normative :)))), pe care fiecare inspector fiscal trateaza in folosul lui!!
Răspunde
 

ghenadie negara / 01.02.2011 11:28
imi place sursa: conform explicatiilor IFPS (care?cind?) si a doamnei Jana Cibotaru in CA 1/2011. si contribuabilul de trebuie sa se conduca?
Răspunde
 

 
Nume, Prenume *: E-mail:
Comentariu * caractere rămase  
Întrebări-răspunsuri
Privind dreptul la achitarea indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă, dacă stagiul angajatului este mai mic de 9 luni 
14.07.2016  
Activez din iulie 2015. În februarie 2016 am stat 6 zile în concediu medical. Mi se cuvine achitarea concediului medical?
Privind acordarea concediului de odihnă integru 
27.06.2016  
În primul an de muncă, după 11 luni lucrate fără concediu de odihnă, angajatul are dreptul la 28 zile de concediu sau 26 (11x2,33)?
Privind calcularea și achitarea concediului adiţional plătit pentru studii 
22.06.2016  
Dacă îți ei concediu adiţional plătit pentru studii, unde trebuie să se achite 75 % din salariu mediu și cum se calculează acesta?
Modul de calculare a concediilor suplimentare 
03.02.2016  
În cazul în care o persoană apropiată a unui angajat a decedat, angajatul va putea beneficia de concediu suplimentar? Cum se va calcula acest concediu?
© 2017 Contabil Şef. Toate Drepturile Rezervate.