Prima  |  Întrebări-Răspunsuri | Privind luarea la evidenţă a persoanei nou-angajate la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi la Compania Naţională de Asigurări în Medicină

Privind luarea la evidenţă a persoanei nou-angajate la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi la Compania Naţională de Asigurări în Medicină

18.10.2011   7011   3   Liuba Mursa, manager serviciul personal

Votează: 5.0/5 (1 Vot )

imprimare

Privind luarea la evidenţă a persoanei nou-angajate la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi la Compania Naţională de Asigurări în Medicină

 

Care este procedura după care trebuie luată la evidenţă persoana nou-angajată la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi la Compania Naţională de Asigurări în Medicină ?

Toţi angajaţii în conformitate cu legislaţia în vigoare au dreptul la asigurare medicală şi asigurare socială.

La momentul deschiderii întreprinderii toate persoanele juridice sunt obligate să se înregistreze în calitate de contribuabil la Casa Naţională de Asigurări Sociale din sectorului unde a fost înregistrată întreprinderea şi la Compania Naţională de Asigurări în Medicină.

O dată cu angajarea unei noi persoane la întreprindere angajatorul are obligaţia de ai oferi acestuia poliţia de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.  

Poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală se completează şi se eliberează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind modul de completare, eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1015 din 05.09.2006 "Cu privire la aprobarea unor acte normative". Potrivit punctului 9 a regulamentului dat angajatorul va prezenta Agenţiei listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate şi modificările la aceste liste, pînă la data de 7 a lunii următoare celei în care au avut loc schimbările.

Deci, pentru a primi poliţa de asigurare, spre exemplu, dacă persoana a fost angajată în luna septembrie atunci pînă la data de 7 octombrie se prezintă listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate şi modificările la aceste liste după care se acordă poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală sau în cazul în care persoana nou-angajată deţine o poliţă de la postul de muncă precedent acestuia doar i se activează poliţa deţinută.

De asemenea, angajatorul va prezenta la Casa Teritorială de Asigurări Sociale unde este înregistrat ancheta persoanei asigurate pentru persoanele nou-angajate care nu deţin cod personal de asigurări sociale (CPAS), în cel mult 10 zile după data angajării, conform Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 54 din 31.03.2011

Totodată, pentru neprezentarea în termenul stabilit de legislaţie a listelor de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate, precum şi modificările survenite în liste, se sancţionează cu amendă de la 400 lei la 1000 lei aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.

Neprezentarea în termenul stabilit a documentelor ce se referă la ţinerea evidenţei individuale aferente asigurării sociale, se sancţionează cu amendă de la 300 lei la 1000 lei aplicată persoanei cu funcţie de răspundere şi cu o amendă de la 1000 lei la 2000 lei aplicată persoanei juridice.

Amenzile date sunt prevăzute de Codul Contravenţional al RM.

 

Date de contact utile:

Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.

Toată informaţia şi formularele necesare de completat le puteţi primi pe adresa

mun. Chişinău, str. Vasile Lupu 18, et. III
Telefon: 59-37-91
www.atchisinau.com.md

 

Casa Naţională de Asigurări Sociale

Toată informaţia şi formularele necesare de completat le puteţi primi pe adresa

mun. Chisinau, strada Gheorghe Tudor, 3

Tel. (373-22) 28-61-15

www.cnas.md

sau la Casa Teritorială de Asigurări Sociale a sectorului unde e înregistrată întreprinderea.

Comentarii Adaugă comentariu
Stratulat valentina / 29.08.2017 11:48
Buna seara. Spuneti-mi va rog in cazul cind o persoana lucreza prin cumul extern (locul de baza este in alta parte) tot este necesar de ai i se activa polita ? Va multumesc,
Răspunde
 

Bulai Ludmila / 01.04.2013 21:47
Buna seara. Spuneti va rog in cazul cind o persoana lucreza prin cumul tot este necesar de ai i se activa polita de asig. med. si la locul de munca nr. 2?Multumesk anticipat.
Răspunde
 

maria / 20.03.2013 14:01
Buna ziua.Informatia este foarte utila,insa in cazul in care in timpul universitatii am primit polita de asigurare si nu mai dau de urma ei,insa in cimpul muncii trebuie ,ce sa fac,unde o recuperez?ce acte trebuie?Trebuie sa merg la ?CNAM
Răspunde
 

 
Nume, Prenume *: E-mail:
Comentariu * caractere rămase  
Articole
Scurte comentarii pe marginea celor publicate: Revista Monitorul Fiscal FISC.md nr. 5 (33) octombrie 2016 
26.10.2016  
Revista Monitorul Fiscal FISC.md. din luna octombrie, n-a rămas fără atenția noastră. În acest număr al revistei am găsit multe subiecte interesante care merită să fie citite și analizate
Бухгалтерские и Налоговые Консультации №9/2016, записи на полях 
17.10.2016  
БНК, другой журнал, который с удовольствием читают многие бухгалтера и аудиторы нашей страны, также не остался без нашего внимания
Бухгалтерские и Налоговые Консультации №8/2017, комментарии на полях 
26.09.2017  
Комментарии по материалам, опубликованным в журнале БНК: Подоходный налог: последние изменения и комментарии; Уборка жилых домов и НДС; НДС и подарки своим сотрудникам; Прекращение действия предпринимательского патента; Многолетние насаждения (виноградник) и налог на недвижимость и другие.
Modificări în legislația fiscală 2016, scurte comentarii. Titlul V - IX 
29.07.2016  
Comentarii privind modificările din Codul fiscal privind administrarea fiscală, impozitul pe bunurile imobiliare, impozitul pe avere, taxele locale, taxele pentru resursele naturale și taxele rutiere
© 2017 Contabil Şef. Toate Drepturile Rezervate.