Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Entitatea suportă cheltuieli aferente primelor de asigurare facultativă de asistență medicală pentru salariații săi. Care este regimul fiscal al acestor plăți efectuate în folosul salariaților?
În temeiul art.20 lit. d6) din Codul fiscal plățile anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistență medicală ale salariatului în cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat, constituie sursă de venit neimpozabilă.
Potrivit Hotărârii Guvernului nr.1033/2023 cuantumul salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul 2024, constituie 13700 lei. Prin urmare, plata efectuată în anul 2024 de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistență medicală ale salariatului în mărime de până la 13700 lei constituie sursă de venit neimpozabilă.
În cazul în care plata efectuată pentru primele de asigurare facultativă de asistență medicală ale salariatului depășește cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul de gestiune, depășirea acestuia se va supune impozitării cu impozitul pe venit potrivit art.19 lit.a3) din Codul fiscal, ca facilitate impozabilă acordată de angajator.
- Care este regimul fiscal al plăților efectuate, de către angajator, în folosul salariaților în vederea compensării costurilor pentru serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani organizate la locul de muncă?
În temeiul art.20 lit. c1) din Codul fiscal plăţile primite de către salariaţi în scopul compensării costurilor pentru serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani în mărime ce nu depăşeşte valoarea nominală de 2500 de lei lunar pentru fiecare copil al salariatului constituie sursă de venit neimpozabilă.
Prin urmare, în cazul în care plată efectuată lunar de către angajator în folosul salariatului pentru serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani nu va depăși limita stabilită de 2500 lei pentru fiecare copil al salariatului din acesta nu se va reține impozitul pe venit.
Totodată, în cazul în care plățile lunare efectuate pentru serviciile menționate vor depăși limita lunară de 2500 lei pentru fiecare copil al salariatului, suma depășirii va fi stabilită, potrivit art.19 lit.a2) din Codul fiscal, ca facilitate impozabilă acordată de angajator și se va supune impozitării în modul general stabilit.
- Urmează să se rețină impozitul pe venit din plățile achitate în folosul persoanelor fizice de la predarea deșeurilor de metale feroase?
Potrivit art.20 lit.y) din Codul fiscal veniturile obținute de persoanele fizice, cu excepția întreprinzătorilor individuali şi gospodăriilor țărănești (de fermier), de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor şi deșeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic, sticlă (cioburi de sticlă) şi de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conțin metale sau aliaje ale acestora, precum şi a acumulatoarelor electrice uzate, constituie surse de venit neimpozabile. Prin urmare, din plățile achitate în folosul persoanelor fizice de la predarea deșeurilor de metale feroase nu urmează să se rețină impozitul pe venit.
- Cum se calculează impozitul pe bunurile imobiliare în cazul în care pe parcursul anului rezidentul parcului pentru tehnologia informației utilizează atît regimul standard de impozitare, cît și cel special?
Potrivit art. 2821 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilii rezidenţi ai parcurilor pentru tehnologia informaţiei nu au obligaţii privind impozitul pe bunurile imobiliare conform titlului VI al Codului fiscal, impozitul în cauză fiind inclus în componenţa impozitului unic reglementat de capitolul 1 din titlul X al Codului fiscal.
Totodată, alin. (2) al aceluiași articol stipulează că, în cazul în care pe parcursul anului calendaristic contribuabilul utilizează atît regimul de impozitare stabilit în titlul VI al Codului fiscal, cît şi regimul special de impozitare stabilit la capitolul 1 din titlul X al Codului fiscal, calculul, raportarea şi achitarea impozitului pe bunurile imobiliare se efectuează conform titlului VI al Codului fiscal, proporţional numărului de luni în care s-a aplicat regimul de impozitare stabilit în titlul respectiv.
De asemenea, în contextul prevederilor art. 375 alin. (1) din Codul fiscal, odată cu trecerea de la regimul standard de impozitare la cel special sau invers, noile prevederi se aplică începînd cu luna următoare lunii în care a fost obţinut titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei sau, respectiv, a fost retras acest titlu.
Ordinul SFS nr. 388 din 15-08-2024
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.