Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care este modalitatea de reflectare în Darea de seamă POLMED25 a operaţiunilor scutite de taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului?
Potrivit pct.10 din Instrucțiunea de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (POLMED23), aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.10 din 28.01.2025, în tabelul nr. 1, coloana 6, se indică codul scutirii după cum urmează:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h).
În coloana 7 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, ce corespunde codului indicat în coloana 6.
Potrivit pct.11 din Instrucțiunea de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (POLMED25), în tabelul nr. 2, coloana 5, de către subiecţii care în raport cu ambalajele nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu sunt înregistraţi ca sistem individual, se indică codul scutirii, pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate ambalajele, după cum urmează:
a) pentru operațiunile scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/e - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.e);
- 11/6/f - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.f);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h); b) pentru operaţiunile scutite conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 - 54/10/209_2016.
În coloana 6 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum și Legea nr.209/2016, ce corespunde codului indicat în coloana 5, pe fiecare tip de material din care sunt confecționate ambalajele.
Potrivit pct.12 din Instrucțiunea de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (POLMED25), în tabelul nr.3, coloana 7, de către subiecţii în raport cu ambalajele fac parte dintr-un sistem colectiv ori sunt înregistraţi ca sistem individual, se indică codul scutirii, pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate ambalajele, după cum urmează:
a) Pentru operaţiunilie scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/e - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.e);
- 11/6/f - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.f);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
b) pentru operaţiunile scutite conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 - 54/10/209_2016.
În coloana 8 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum și art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 ce corespunde codului indicat în coloana 7, pe fiecare tip de material din care sunt confecționate ambalajele.
- Care este modalitatea de achitare a plăţilor pentru poluarea mediului?
Potrivit prevederilor Ordinului Ministrului Finanțelor cu privire la modul de achitare şi evidenţă a plăţilor la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, aprobat anual, plăţile pentru poluarea mediului se vor achita la bugetul de stat la următoarele coduri ale Clasificaţiei economice:
- cod ECO 114534 – Taxa pentru mărfurile care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului;
- cod ECO 114535 – Plaţi pentru poluarea mediului în limitele normativelor stabilite;
- cod ECO 114536 – Alte plăţi pentru poluarea mediului.
Plăţile calculate şi declarate, penalităţile şi amenzile aplicate în condiţiile Legii nr.1540-XIII din 25 februarie 1998 privind plata pentru poluarea mediului se virează de către poluatori la bugetul de stat pe codurile ECO indicate mai sus.
Plăţile ce constituie încasări ale bugetului de stat se transferă conform clasificaţiiilor economice specificate mai sus, conform următoarelor date bancare:
Beneficiar: MF – Trezoreria de Stat;
Codul fiscal: 1006601000037;
Prestatorul beneficiar: Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat.
Codul IBAN: conform Registrului codurilor IBAN de mai jos
Taxa pentru mărfurile care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului (cod ECO 114534) MD36TRGAAA11453401000000
Plăți pentru poluarea mediului în limitele/cu depășirea normativelor stabilite (cod ECO 114535) MD80TRGAAA11453501000000
Alte plăți pentru poluarea mediului (cod ECO 114536) MD27TRGAAA11453601000000
- Urmează a fi programate prin completarea cu un nivel nou a cotei TVA de 6% echipamentele de casă și de control, utilizate în cadrul acordării serviciilor realizate în cadrul activităţilor atribuite la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei (HORECA), pe perioada stării de urgenţă, declarată în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare?
În conformitate cu art.1 din Legea nr.76/2021 (Monitorul Oficial al R. Moldova nr.122-128 art.157 din 21.05.2021), în redacția Legii nr.123 din 23 septembrie 2021 (Monitorul Oficial al R. Moldova nr.230-237 din 1 octombrie 2021) pe perioada stării de urgenţă, declarată de către Parlament pe întreg teritoriul țării în conformitate cu prevederile Legii nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, şi/sau pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică, declarată de către Comisia națională extraordinară de sănătate publică pe întreg teritoriul țării în conformitate cu prevederile Legii nr.10/2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice, prin derogare de la prevederile art.96 din Codul fiscal nr.1163/1997, la produsele alimentare şi/sau la băuturi, cu excepţia producţiei alcoolice, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, însoţite de serviciile conexe care să permită consumul imediat al acestora, realizate în cadrul activităţilor care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, de asemenea la serviciile de cazare, indiferent de categoria de confort, în hotel, hotel-apartament, motel, vilă turistică, bungalou, pensiune turistică, pensiune agroturistică, camping, sat de vacanţă sau tabără de vacanţă, care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, se stabileşte cota TVA în mărime de 6%.
Astfel, pentru mărfurile/serviciile realizate în cadrul activităţilor care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei (HORECA), pentru perioada instituirii stării de urgență, se va aplica cota redusă a TVA în mărime de 6% .
Conform Cerințelor tehnice în echipamentul de casă și de control pot fi programate cel puțin 4 nivele de cotă TVA, de exemplu A (= 20%), B (= 8%), C (=12%), D (= 6%).
Ținând cont de cele expuse, agenții economici sunt obligați să se adreseze la furnizorii/ centrele de asistență tehnică, care dețin certificatul de înregistrare în calitate de centru de asistență tehnică pentru mașinile de casă și de control/imprimante fiscale, și să programeze prin completarea cu un nivel nou de cotă TVA de 6% pentru serviciile și mărfurile menționate.
otodată menționăm, că în perioada până la programarea echipamentului de casă și de control prin completarea cu un nivel nou de cotă TVA de 6% la completarea Registrului ECC sau în documentația de evidență să va înscrie suma TVA recalculată.
- Are contribuabilul obligația de a păstra mașina de casă și de control/imprimanta fiscală (MCC/IF) după radierea din evidență a acesteia?
În conformitate cu prevederile pct.7 sbp. 7) din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă și de control pentru efectuarea decontărilor în numerar și/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, utilizatorii MCC/IF sunt obligați să asigure păstrarea memoriei fiscale și/sau SD cardului înlocuite, precum și suporturile pe hârtie sau electronice pe care au fost înscrise datele la citirea memoriei fiscale și/sau a SD cardului pe parcursul a 6 ani.
Este de menționat faptul că, potrivit pct. 37 din Regulamentul menționat, înlocuirea memoriei fiscale se efectuează în toate cazurile în care memoria fiscală și SD cardul încorporat al MCC/IF s-a umplut (este depășită capacitatea de memorare) sau s-a defectat, precum și în cazul în care contribuabilul solicită înregistrarea unei MCC/IF scoase din evidență de la Serviciul Fiscal de Stat, procurate (închiriate) de pe piața terță (MCC/IF a fost anterior în exploatare).
Reglementările privind citirea și păstrarea suporturilor pe hârtie sau electronice pe care au fost înscrise datele la citirea memoriei fiscale şi/sau a SD cardului se aplică și în situațiile în care MCC/IF urmează a fi comercializate, înstrăinate, sechestrate, confiscate, gajate, precum și în cazul încetării activității utilizatorului MCC/IF.
- Este obligat contribuabilul care desfășoară activitate de întreprinzător să ajusteze, conform art.21 alin.(6) din Codul fiscal, veniturile obținute din tranzacțiile pentru care a fost aplicat principiul lungimii brațului la stabilirea prețului conform prevederilor capitolul 112 din titlul V al Codului fiscal?
Potrivit art.21 alin.(6) din Codul fiscal, veniturile obținute de contribuabilii care desfășoară activitate de întreprinzător din tranzacțiile economice cu fondatorii persoane fizice sau alte persoane fizice interdependente care nu desfășoară activitate de întreprinzător, realizate la un preț mai mic decât prețul de piață se ajustează în scopuri fiscale la prețul de piață.
Prevederile prezentului alineat nu se aplică tranzacțiilor pentru care a fost aplicat principiul lungimii brațului la stabilirea prețului, precum și pentru care au fost aplicate prevederile art. 19.
Astfel, începând cu perioada fiscală 2024, contribuabilul care desfășoară activitate de întreprinzător nu este obligat să ajusteze, conform art.21 alin.(6) din Codul fiscal, veniturile obținute din tranzacțiile pentru care a fost aplicat principiul lungimii brațului la stabilirea prețului conform prevederilor capitolul 112 din titlul V al Codului fiscal.
Ordinul SFS nr. 100 din 20-02-2025
Ordinul SFS nr. 102 din 20-02-2025
Ordinul SFS nr. 103 din 20-02-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.