În ediția de astăzi a Monitorului Oficial, Serviciul Fiscal de Stat a publicat Ordinul nr. 516 din 25 octombrie 2024 cu privire la aprobarea Instrucțiunii privind anularea înregistrării ca contribuabil al TVA.
Potrivit acestui ordin, inițierea acțiunilor de anulare a înregistrării ca contribuabil al TVA se efectuează în temeiul art.113* din Codul fiscal și se realizează prin intermediul Sistemul Informațional Automatizat „e-Cerere” (SIA „e-Cerere”).
Astfel, procedura de anulare a înregistrării ca contribuabil al TVA se inițiază:
1) la inițiativa subiectului impozabil - în cazul suspendării livrărilor supuse TVA, prin depunerea înștiințării respective (cererii) la Serviciului Fiscal de Stat (art.113 alin.(1) din Codul fiscal);
2) la inițiativa SFS - în cazul existenței situațiilor specificate la art.113 alin.(2) din Codul fiscal:
a) subiectul impunerii nu a prezentat declarația privind TVA pentru o perioadă fiscală;
b) informația prezentată despre sediul subiectului şi sediul subdiviziunilor acestuia este neveridică;
c) subiectul impunerii aflat în proces de lichidare nu a depus cererea privind anularea înregistrării ca contribuabil al TVA în legătură cu lichidarea până la începerea controlului fiscal, anularea fiind efectuată în cadrul controlului și consemnată în actul de control.
La anularea înregistrării subiectului impozabil în baza cererii contribuabilului de suspendare a livrărilor impozabile potrivit art.113 alin.(1) din Codul fiscal, SFS va analiza situația contribuabilului din punct de vedere al riscurilor pentru administrarea fiscală, va întocmi actul de control și va emite decizia cu privire la anularea înregistrării în calitate de plătitor de TVA, cu înscrierea ulterioară a informației în SIA „e-Cerere”.
În cazul în care se constată că contribuabilul întrunește riscuri pentru administrarea fiscală, SFS va decide asupra oportunității efectuării controlului fiscal. Cererea de anulare a statutului de contribuabil al TVA la inițiativa subiectului impozabil urmează a fi examinată în termen maxim de 30 zile conform prevederilor Codului Administrativ.
La anularea statutului de contribuabil al TVA se întocmește actul de control în care se consemnează stabilirea faptului corespunderii sau necorespunderii criteriului de anulare, stabilit la art.113 alin.(1) din Codul fiscal și în baza căruia se emite decizia de anulare ca contribuabil al TVA cu specificarea respectării art.113 alin.(3) din Codul fiscal în partea ce ține de calcularea TVA pe stocul de mijloace fixe, mărfuri la procurarea cărora TVA a fost dedusă, precum și necesitatea prezentării ultimei declarații TVA conform art.114 alin.(2) din Codul fiscal.
În baza actului de control se va emite decizia de anulare a înregistrării ca contribuabil al TVA cu respectarea strictă a procedurii de emitere a acestor acte, prevăzută de Codul fiscal și respectarea procedurii de expediere și comunicare a actelor SFS. Concomitent, se va asigura anularea înregistrării ca contribuabil al TVA în SI al SFS, cu generarea cazului de anulare în SIA ,,e-Cerere” și anexarea actului de control și deciziei în format scanat în acest sistem.
Ordinul a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, 30 octombrie 2024.
Codul fiscal
*Articolul 113. Anularea înregistrării
(1) În cazul suspendării livrărilor supuse T.V.A., subiectul impozabil este obligat să informeze despre aceasta Serviciul Fiscal de Stat. Anularea înregistrării ca contribuabil al T.V.A. se efectuează în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat. (
2) Serviciul Fiscal de Stat este în drept să anuleze de sine stătător înregistrarea contribuabilului T.V.A. în cazul în care:
b) subiectul impunerii nu a prezentat declaraţie privind T.V.A. pentru fiecare perioadă fiscală;
c) informaţia prezentată despre sediul subiectului şi sediul subdiviziunilor acestuia este neveridică;
d) subiectul impunerii aflat în proces de lichidare nu a depus cererea privind anularea înregistrării ca contribuabil al T.V.A în legătură cu lichidarea pînă la începerea controlului fiscal.
(3) În momentul anulării înregistrării contribuabilului T.V.A., el se consideră ca subiect care a efectuat o livrare impozabilă a stocurilor sale de mărfuri şi a mijloacelor fixe pentru care, la momentul procurării lor, T.V.A. a fost dedusă şi trebuie să achite datoria la T.V.A. pentru această livrare. Valoarea impozabilă a livrării respective se consideră valoarea ei de piaţă, iar pentru activele supuse amortizării – valoarea cea mai mare dintre valoarea contabilă şi valoarea de piaţă.
(4) Data anulării înregistrării ca contribuabil al TVA se consideră data întocmirii actului de control în a cărui bază este emisă decizia conducerii Serviciului Fiscal de Stat privind anularea înregistrării.
(5) În cazul suspendării activităţii subiectului impozabil în conformitate cu legislaţia în vigoare, înregistrarea în calitate de contribuabil al T.V.A. nu se anulează. În cazul efectuării livrărilor în perioada de suspendare a activităţii, obligaţiile şi drepturile contribuabilului T.V.A. se restabilesc din prima zi a lunii în care au fost efectuate aceste livrări.
(6) În cazul lichidării, anularea înregistrării ca contribuabil al T.V.A. se efectuează în baza cererii depuse de contribuabil pînă la data începerii controlului fiscal în legătură cu lichidarea agentului economic. Dacă contribuabilul nu depune cererea respectivă pînă la data începerii controlului fiscal în legătură cu lichidarea agentului economic, anularea înregistrării ca contribuabil al T.V.A. se efectuează în temeiul alin.(2) lit.d).