Cancelaria de Stat a elaborat și propune pentru consultare publică proiectul cu privire la modificarea Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat. Documentul include ajustări semnificative asupra modului de contestare a deciziilor de control și asupra temeiurilor de contestare a nulității rezultatelor controlului.
Astfel, articolul 30 din Legea nr. 131/2012 va fi completat cu noi prevederi care permit depunerea cererii de contestare a delegaţiei de control, a deciziei de prelungire a duratei controlului sau a procesului-verbal de control, vor putea fi depuse atât la sediul organului de control, cât și în format electronic, conform cerințelor legale. Cererile urmând a fi examinate de Consiliul pentru soluționarea disputelor.
Potrivit proiectului, examinarea petițiilor şi cererilor prealabile de contestare, conform procedurii prealabile în conformitate cu prevederile Codului administrativ nr. 116/2018, depuse de persoana supusă controlului la sediul organului de control sau depusă în format electronic (cu respectarea rigorilor documentului electronic) se va efectua doar în cadrul consiliilor de soluţionare a disputelor, a căror funcţionalitate este asigurată de către conducătorul organului de control.
Consiliile de soluţionare a disputelor vor funcționa în cadrul organului de control, iar din componenţa acestora vor face parte, în mod obligatoriu, minim patru și maxim șase reprezentanți ai asociațiilor din mediul de afaceri, constituind cel puțin 50% din componența Consiliului (cu relevanţă pentru domeniul de control sau aspectele contestate), conducătorii principalelor subdiviziuni din cadrul organului de control şi reprezentantul autorităţii publice centrale aferente domeniului. Reprezentant al asociaţiilor din mediul de afaceri, este asociaţia aleasă în mod transparent şi public, conform procedurii stabilite de Guvern. Consiliile de soluţionare a disputelor îşi vor organiza şi desfăşura activitatea conform regulamentului-cadru aprobat de Guvern.
Este important de menționat că nu vor constitui obiect al contestațiilor în cadrul consiliilor de soluționare a disputelor procesele-verbale de control și alte acte administrative individuale care au fost contestate direct în instanța de judecată, procesele-verbale de control prin care au fost constatate contravenții, în cazul în care se contestă în partea de constatare a faptei contravenționale din procesul-verbal de control, care se va contesta în conformitate cu prevederile Codului contravențional.
Suplimentar, proiectul mai prevede extinde ariei temeiurilor de constatare a nulității rezultatelor controlului, în special prin ajustarea prevederilor articolului 31 din lege. Astfel, pe lângă faptul că nulitatea se stabilește la cererea persoanei interesate de către organul care a efectuat controlul sau de către instanța de judecată, aceasta urmează a fi constatată și în baza rezultatelor supravegherii interne a legalității controalelor desfășurate de către organul de control.