Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- În cazul achitării salariului pentru lipsa forţată de la serviciu, conform deciziei instantei de judecată, urmează de a reţine impozitul pe venit la sursa de plată, precum şi urmează de a fi calculate contribuţii de asigurări sociale de stat şi prime obligatorii de asistenţă medicală?
Conform prevederilor art. 88 alin. (1) din Codul fiscal nr.1163/1997, fiecare angajator care plătește salariatului salariu (inclusiv primele şi facilitățile acordate) este obligat să calculeze, ținând cont de scutirile solicitate de angajat și de deduceri, şi să rețină din aceste plăți un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern. Modul de reținere a impozitului pe venit este stabilit prin Regulamentul, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.697/2014.
Prevederi analogice de calculare şi reținere, de către angajator, a contribuțiilor de asigurări sociale și prime de asigurări obligatorii de asistență medicală stabilesc şi art. 20 din Legea privind sistemul public de asigurări sociale, nr.489/1999, precum şi art. 25 din Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală nr.1593/2002.
Prin urmare, astfel de rețineri se vor efectua şi în cazul achitării salariului pentru lipsa forțată de la serviciu, stabilit în baza hotărârii instanței de judecată, indiferent de faptul dacă în hotărârea menționată a fost indicată necesitatea reținerii impozitului pe venit şi a plăților menționate.
- În cazul procurării de către angajator a unei foi de odihnă (turistice) pentru salariatul său, urmează de a reține impozitul pe venit la sursa de plată?
Potrivit art.19 lit.a) din Codul fiscal, facilitățile impozabile acordate de angajator includ plățile acordate salariatului de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale, precum şi plățile în favoarea salariatului, efectuate altor persoane, cu excepția plăților în bugetul asigurărilor sociale de stat şi a primelor de asigurare obligatorie de stat, a plăților menționate la art.24 alin.(193), (194) și (20), precum şi a plăților aferente cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului, conform modului stabilit de Guvern.
Totodată, conform p.4 din Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și alte plăți efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 697/2014, angajatorul care plătește salariatului salariu/remunerația (inclusiv prime şi facilități) este obligat să calculeze, ținând cont de scutirile solicitate şi de deducerile la care au dreptul aceștia, să rețină din aceste plăți şi să transfere la buget un impozit conform modului general stabilit.
Astfel, angajatorul care oferă salariatului o foaie de odihnă (turistică), se consideră că a acordat acestuia o facilitate impozabilă și, respectiv, urmează să calculeze și să rețină din suma achitată pentru foaia turistică, ținând cont de scutirile solicitate de salariat şi de deducerile la care are dreptul acesta, impozitul pe venit.
- Care regim fiscal se aplică de către entitate, în cazul transmiterii cu titlu gratuit în folosul salariaților a bunurilor cu prilejul sărbătorii întreprinderii?
Potrivit prevederilor art.14 alin.(1) din Codul fiscal, obiectul impunerii cu impozitul pe venit pentru persoanele fizice – salariați constituie venitul brut, inclusiv facilitățile acordate de angajator. Prin urmare, valoarea bunurilor care se vor acorda salariaților entității va fi stabilită, în conformitate cu art. 18 lit. o) din Codul fiscal, ca sursă de venit impozabilă.
De asemenea, menționăm că conform art.88 alin.(1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plătește salariatului salariu (inclusiv primele şi facilitățile acordate) este obligat să calculeze, ținând cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să rețină din aceste plăți un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern. Modul de reținere a impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul salariatului este prevăzut în Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 697/2014.
Totodată, relatăm că, potrivit pct.3 din Regulamentul menționat, obiect al impunerii pentru salariați este venitul sub formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare în folosul acestora sub formă de salarii (inclusiv primele şi facilitățile), exceptând scutirile și deducerile la care au dreptul salariații, precum și venitul îndreptat spre achitare sub formă de alte surse de venit impozabile, specificate la art.18 din Codul fiscal.
- Care este modalitatea de calcul a impozitului pe venit ce urmează a fi reținut la efectuarea ultimei plăți înainte de ieșirea în concediu de maternitate?
În conformitate cu pct.48 din Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul salariatului, precum șiîn folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.697/2014, la efectuarea ultimei plăți impozabile (salariu, premiu etc.) către salariata care pleacă în concediu de maternitate (graviditate şi naștere), reținerea impozitului pe venit se efectuează cu acordarea scutirilor solicitate:
1) dacă persoana se consideră angajată de la începutul anului fiscal – pentru 12 luni; 2) dacă persoana s-a angajat pe parcursul anului fiscal – pentru numărul de luni pe perioada cărora se considera salariată, începând cu luna următoare celei în care acesta s-a angajat şi a depus cererea privind acordarea scutirilor şi până la sfârșitul anului fiscal.
În cazul în care persoana respectivă revine la serviciu în anul fiscal în care au fost achitate plățile pentru concediul de maternitate, impozitul pe venit din plățile achitate ulterior se reține reieșind din suma totală a scutirilor acordate la achitarea plăților pentru concediul de maternitate.
Dacă persoana, care se află în concediu de maternitate, își retrage cererea privind acordarea scutirilor până la sfârșitul anului fiscal, angajatorul trebuie să efectueze recalculul impozitului pe venit reținut, acordând persoanei respective numai suma scutirii la care ea are dreptul de facto.
(Modificări efectuate în temeiul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului (implementarea politicii bugetar-fiscale) nr. 1029 din 21.12.2023 (în vigoare 01.01.2024))
Ordinul SFS nr. 388 din 15-08-2024
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.