Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
-Au obligația utilizatorii ECC de a păstra rapoartele de închidere zilnică (Raport Z) emise de ECC conectate la SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor?
În conformitate cu pct. 61 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă și de control pentru efectuarea decontărilor în numerar și/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, utilizatorii echipamentului de casă și de control sunt în drept să emită, la echipamentul de casă și de control, Raportul de închidere zilnică pe perioada (schimb, zi, lună etc.) stabilită de către contribuabil, conform necesităților.
Periodicitatea emiterii Raportului de închidere zilnică, urmează a fi aprobată în politicile contabile ale entității.
Potrivit prevederilor pct. 7 sbp. 6) din același Regulament, utilizatorii mașinilor de casă și de control/imprimantelor fiscale sunt obligați să asigure păstrarea documentației de exploatare pe toată perioada de exploatare a mașinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, iar a rapoartelor de închidere zilnică și a benzilor de control – nu mai puțin de 30 de zile de la momentul emiterii acestora.
-Cum vor fi înregistrate în ECC introducerea şi eliberarea mijloacelor băneşti în numerar în/din sertarul pentru bani al maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale?
În conformitate cu prevederile pct. 61 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, utilizatorii echipamentului de casă şi de control sunt în drept să emită, la echipamentul de casă şi de control, Raportul de închidere zilnică pe perioada (schimb, zi, lună etc.) stabilită de către contribuabil, conform necesităţilor.
Pe parcursul perioadei de gestiune utilizatorul echipamentului de casă și de control este în drept să introducă sau să extragă mijloacele bănești în numerar în/din sertarul pentru bani al echipamentului de casă și de control sau în/din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești.
Pentru ca raportul de închidere zilnică să reflecte starea de facto a sumei totale a soldului numerarului din sertar sau alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești, suma întrodusă se înregistrează în echipamentul de casă și de control prin emiterea bonurilor de serviciu de tip INTRODUCERE de NUMERAR.
Totodată, la predarea numerarului în casieria entităţii/încasatorului sau la eliberarea cumpărătorilor (clienţilor) mijloacelor băneşti în numerar din sertarul pentru bani al ECC sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, suma predată/eliberată se înregistrează în ECC prin operaţiunea nefiscală de eliberare (extragere) de serviciu a numerarului cu emiterea bonurilor de serviciu de tip EXTRAGERE de NUMERAR.
Potrivit pct. 20 din Regulamentul menționat, casierul este în drept să elibereze cumpărătorilor (clienţilor) mijloacele băneşti în numerar din sertarul pentru bani al maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, în următoarele cazuri:
1) pentru restituirea banilor cumpărătorilor (clienţilor) pentru mărfurile întoarse până la închiderea schimbului, adică până la imprimarea raportului de închidere zilnică, numai dacă cu marfa a fost întors bonul de casă înregistrat în maşina de casă şi de control/imprimanta fiscală dată şi ultimul este semnat de către responsabilul de activitatea financiară a întreprinderii;
2) pentru rambursarea gajului/depozitului;
3) pentru plata câştigurilor în cazul desfăşurării jocurilor de noroc (loteriilor);
4) pentru furnizarea mijloacelor băneşti în numerar deţinătorului instrumentului de plată, la cererea expresă a acestuia, la executarea unei operaţiuni de plată în vederea achiziţionării de bunuri sau servicii.
Ordinul SFS nr. 9 din 15-01-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.