Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care este regimul fiscal aplicat la înstrăinarea mai multor autoturisme pe parcursul unei perioade fiscale, în condițiile în care acestea au fost în proprietatea contribuabilului cel puțin 3 ani până la data înstrăinării acestora?
Potrivit art.37 din Codul fiscal, prevederile capitolului V din Codul fiscal se aplică contribuabililor persoane fizice rezidenți și nerezidenți ai Republici Moldova care nu practică activitate de întreprinzător și care vând, schimbă sau înstrăinează sub altă formă active de capital.
Proprietatea privată (automobilul) nefolosită în activitatea de întreprinzător, potrivit art. 39 alin.(1) lit. b) din Codul fiscal, se consideră activ de capital.
Totodată, potrivit art.40 alin. (51) din Codul fiscal, creșterea sau pierderea de capital nu este recunoscută în scopuri fiscale în cazul înstrăinării unui autoturism care a fost în proprietatea contribuabilului cel puțin 3 ani până la data înstrăinării, cu excepția autovehiculelor de colecție de interes istoric sau etnografic.
Astfel, în cazul înstrăinării pe parcursul perioadei fiscale a unuia sau mai multor autoturisme, care au fost în proprietatea contribuabilului mai mult de 3 ani, nu urmează a fi determinată creșterea de capital și nu apare obligația prezentării Declarației cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18).
De menționat, că prevederile art. 40 alin. (51) din Codul fiscal, se aplică pentru veniturile încasate începând cu perioada fiscală 2023.
Totodată, în cazul înstrăinării autoturismelor care nu cad sub incidența art.40 alin. (51) din Codul fiscal, contribuabilul urmează să calculeze impozitul pe venit reieșind din suma impozabilă a creșterii de capital, aplicând cota în mărime de 12%, stabilită la art.15 lit. a) din Codul fiscal.
Temei: scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.15/2-13/61 din 20.02.2025.
- Participă suma cotizației de membru, primită de către o organizație necomercială, la aprecierea pragului de înregistrare obligatorie ca plătitor al TVA, dacă primirea acestei plăți nu este condiționată de efectuarea căreiva livrări de mărfuri, prestări de servicii?
Potrivit prevederilor art.112 alin.(1) din Codul fiscal, subiectul care desfășoară activitate de întreprinzător, cu excepția autorităților publice, instituțiilor publice, specificate la art.51, exceptînd instituțiile de învățămînt publice, este obligat să se înregistreze ca contribuabil al TVA dacă el, într-o oricare perioadă de 12 luni consecutive, a efectuat livrări de mărfuri, servicii în sumă ce depășește 1,2 milioane de lei, cu excepția livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere și a celor care nu constituie obiect impozabil în conformitate cu art.95 alin.(2). Subiectul este obligat să înștiințeze oficial Serviciul Fiscal de Stat, completînd formularul respectiv, și să se înregistreze nu mai tîrziu de ultima zi a lunii în care a avut loc depășirea.
În conformitate cu dispozițiile art.95 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, obiect impozabil cu TVA constituie livrarea mărfurilor, serviciilor de către subiecții impozabili, reprezentînd rezultatul activității lor de întreprinzător în Republica Moldova.
Conform art.93 pct.3) și pct.4) din Codul fiscal, livrare de mărfuri reprezintă transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită, transmitere cu plată parțială, împrumutul bunurilor fungibile, cu excepția mijloacelor bănești, achitarea salariului în expresie naturală, prin alte plăți în expresie naturală […].
Livrare (prestare) de servicii reprezintă activitate de prestare a serviciilor materiale şi nemateriale, de consum şi de producție, inclusiv darea proprietății în arendă, locațiune, uzufruct, leasing operațional, transmiterea cu plată sau gratuit a drepturilor privind folosirea oricăror mărfuri, obiecte ale proprietății industriale şi obiecte ale dreptului de autor şi ale drepturilor conexe […].
Astfel, suma cotizației de membru, primită de către o organizație necomercială nu participă la determinarea cuantumului pragului de înregistrare ca plătitor a TVA în cazul în care ea nu presupune o livrare în sensul prevederilor art.93 pct.3) și pct.4) din Codul fiscal.
Temei:(Scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.04-06/128 din 01.04.2025)
- Se impune cu TVA faptul primirii de către o organizație necomercială a cotizației de membru?
În conformitate cu dispozițiile art.95 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, obiect impozabil cu TVA constituie livrarea mărfurilor, serviciilor de către subiecții impozabili, reprezentînd rezultatul activității lor de întreprinzător în Republica Moldova.
Conform art.93 pct.3) și pct.4) din Codul fiscal, livrare de mărfuri reprezintă transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită, transmitere cu plată parțială, împrumutul bunurilor fungibile, cu excepția mijloacelor bănești, achitarea salariului în expresie naturală, prin alte plăți în expresie naturală […].
Livrare (prestare) de servicii reprezintă activitate de prestare a serviciilor materiale şi nemateriale, de consum şi de producție, inclusiv darea proprietății în arendă, locațiune, uzufruct, leasing operațional, transmiterea cu plată sau gratuit a drepturilor privind folosirea oricăror mărfuri, obiecte ale proprietății industriale şi obiecte ale dreptului de autor şi ale drepturilor conexe […].
Potrivit art.97 alin. (1) din Codul fiscal, valoarea impozabilă a livrării impozabile, reprezintă valoarea livrării achitate sau care urmează a fi achitată (fără TVA).
Astfel, în cazul în care primirea cotizației de membru nu obligă organizația necomercială la desfășurarea activităților în adresa cotizantului, ce se încadrează în prevederile art.93 pct.3) și pct.4) din Codul fiscal, ea nu se impune cu TVA.
Temei:(Scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.04-06/128 din 01.04.2025)
Ordinul SFS nr. 228 din 15-04-2025
Ordinul SFS nr. 229 din 15-04-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.