Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care a fost dat răspunsul la următoarele întrebări:
- Care sunt indicatorii economico- financiari de profit în baza cărora se va determina marja de profit a părților afiliate implicate în tranzacții controlate?
Tranzacțiile între persoanele afiliate sunt considerate a fi efectuate conform principiului lungimii brațului dacă indicatorii economico-financiari de profitabilitate sau marja/rezultatul/prețul tranzacției se încadrează între Cuartila inferioară şi Cuartila superioară a intervalului de prețuri comparabile. Pentru stabilirea intervalului de prețuri comparabile se va selecta un interval de valori ale indicatorilor economico-financiari sau marjei/rezultatului/prețului tranzacției aferent tranzacțiilor comparabile derulate între persoane independente şi se va determina cuartila inferioară şi cuartila superioară.
Cuartila inferioară şi Cuartila superioară reprezintă valoarea minimă şi maximă a intervalului de prețuri comparabile.
- Din care perioadă fiscală se aplică sancțiunile conform art.260 din Codul fiscal și care va fi mărimea acestora?
Sancțiunile respective se vor aplica de către SFS începând cu 01.01.2024, cu excepția sancțiunilor prevăzute la art. 260 alin. (8) și (11) din Codul fiscal, care în corespundere cu prevederile art. XVII din Legea nr. 214/2024, se vor aplica în cadrul controalelor fiscale inițiate de Serviciul Fiscal de Stat aferent perioadelor fiscale care încep cu anul 2028.
- În privința prețurilor reglementate/stabilite prin acte normative sau judecătorești se consideră că acestea corespund principiului lungimii de braț?
Conform art. 22618 alin. (3) din Codul fiscal, în cazul în care prețul sau alte elemente care participă la formarea prețului obiectului tranzacției între persoane afiliate sunt reglementate/stabilite prin acte normative sau judecătorești, se consideră că acesta corespund principiului lungimii brațului.
- Vor fi supuse ulterior controlului fiscal tranzacțiile controlate și ajustate benevol de către contribuabil?
Conform pct. 44 din ordinul Ministerului Finanțelor nr. 9/2024, nu vor fi supuse controlului fiscal tranzacţiile controlate ajustate benevol de către contribuabil în rezultatul verificării preliminare.
- Este în drept contribuabilul să efectueze ajustarea benevolă a veniturilor şi/sau a cheltuielilor?
În conformitate cu prevederile art.22623 alin. (1) și (2) din Codul fiscal, în cazul în care nu respectă principiul lungimii brațului în cadrul tranzacțiilor, contribuabilul este în drept să efectueze ajustarea veniturilor şi/sau a cheltuielilor.
În cazul ajustării benevole aferente perioadelor anterioare, contribuabilul este obligat să prezinte informația corectată privind prețurile de transfer sau dosarul corectat privind prețurile de transfer şi dările de seamă fiscale corectate în conformitate cu art.188 din Codul fiscal.
- Ce reprezintă Acordul de preț în avans și de când va fi implementat?
Prin Legea nr. 214/2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală), Capitolul 11² Titlul V din Codul fiscal a fost completat cu art. 22625 – 22630 care reglementează conceptul de acorduri de preț în avans (APA), prevederi care vor intra în vigoare de la 01 ianuarie 2025.
Acordul de preț în avans reprezintă o decizie emisă de Serviciul Fiscal de Stat prin care sunt stabilite şi justificate condițiile, modalitățile de formare a prețurilor de transfer pe parcursul unei perioade determinate, aferent tranzacției/tranzacțiilor controlate efectuate între persoane afiliate.
Ordinul SFS nr. 521 din 28-10-2024
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.