Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care este modul de reținere la sursa de plată a impozitului pe venit din veniturile aferente salariului achitat de către angajator?
Conform art.4 din Legea salarizării nr.847 din 14.02.2002, salariul include salariul de bază (salariul tarifar, salariul funcției), salariul suplimentar (adaosurile şi sporurile la salariul de bază) şi alte plăți de stimulare şi compensare.
Potrivit prevederilor art.88 alin.(1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plătește salariatului salariu (inclusiv primele şi facilitățile acordate) este obligat să calculeze, ținând cont de scutirile solicitate de salariat şi de deduceri, şi să rețină din aceste plăți un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern.
Modul de calculare, reținere şi achitare la buget a impozitului pe venit reținut din salariu şi din alte plăți efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate se reglementează prin Regulamentul, aprobat de Hotărârea Guvernului nr.697/2014.
- Urmează de a reține impozitul pe venit la sursa de plată din sumele achitate salariatului pentru lipsa forțată de la serviciu, în legătură cu restabilirea acestuia la serviciu, conform hotărârii instanței de judecată?
În conformitate cu prevederile art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul muncii angajatorul este obligat sa compenseze persoanei salariul pe care aceasta nu l-a primit, în toate cazurile privării ilegale de posibilitatea de a munci. Această obligație survine, în particular, în caz de eliberare ilegală din serviciu sau transfer ilegal la o altă muncă.
Totodată, în conformitate cu prevederile art. 18 lit. c) din Codul fiscal, salariul constituie sursa de venit impozabilă, care se include în venitul brut.
În temeiul art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plătește salariatului salariu (inclusiv primele și facilitățile acordate) este obligat să calculeze, ținând cont de scutirile solicitate de angajat și de deduceri, și să rețină din aceste plăți un impozit, determinat conform modului stabilit în Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 697/2014.
Astfel, din suma salariului achitat pentru lipsa forțată de la serviciu, entitatea urmează sa rețină impozitul pe venit, potrivit cotelor stabilite la art.15 lit. a) din Codul fiscal.
- Cu ocazia Zilei internaționale a femeii (8 martie) angajatorul a oferit salariaților cadouri în natură sub formă de vouchere. Constituie oare valoarea voucherului sursă de venit impozabilă?
În temeiul art.20 lit.c2) din Codul fiscal cadourile în natură, inclusiv vouchere, primite de către salariați, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii și a zilelor de naștere ale salariaților, al căror cuantum nu depășește valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat, constituie sursă de venit neimpozabilă.
Zilele de sărbătoare nelucrătoare sunt specificate la art.111 din Codul muncii, iar cuantumul salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul 2024 constituie 13700 lei (HG nr.1033/2023).
În contextul celor menționate, în cazul în care cadoul în natură sub formă de vouchere oferit salariatei nu va depăși 1370 lei per persoană pe parcursul anului 2024 (10% din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul 2024), valoarea acestuia nu se va supune impozitării cu impozitul pe venit.
În situația în care valoarea fiecărui cadou oferit sau valoarea cumulativă a cadourilor oferite pe parcursul anului de gestiune va depăși limita de 10% din cuantumul salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul de gestiune, suma depășirii se va supune impozitării, potrivit art.19 lit.a3) din Codul fiscal, ca facilitate impozabilă acordată de angajator.
- Angajatorul oferă salariaților săi abonamente la sala de sport. Valoarea abonamentelor oferite constituie sursă de venit impozabilă?
Potrivit art.20 lit. d6) din Codul fiscal plățile suportate de angajator conform art.24 alin. (193) și anume abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile 93.11, 93.12 sau 93.13 ale Clasificatorului activităților din economia Moldovei, în mărime de până la 50% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat, constituie sursă de venit neimpozabilă.
Furnizorii ale căror activități sunt încadrate la codurile 93.11, 93.12 sau 93.13 din Clasificatorul activităților din economia Moldovei, sunt entitățile care au genul de activitate respectiv: activități ale bazelor sportive (codul 93.11); activități ale cluburilor sportive (codul 93.12) și activităţi ale centrelor de fitness (codul 93.13).
Concomitent, relatăm că cuantumul salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul 2024 constituie 13700 lei (HG nr.1033/2023).
În situația în care valoarea abonamentului sau valoarea cumulativă a abonamentelor oferite pe parcursul anului de gestiune per salariat va depăși limita de 50% din cuantumul salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul de gestiune, suma depășirii se va supune impozitării, potrivit art.19 lit.a3) din Codul fiscal, ca facilitate impozabilă acordată de angajator.
Ordinul SFS nr. 388 din 15-08-2024
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.