Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Cum vor fi supuse impozitării veniturile sub formă de dividende obținute de agenții economici, pe teritoriul Republicii Moldova, de la agenții economici care nu au relații cu sistemul bugetar al Republicii Moldova (unitatea teritorială autonomă cu statut juridic special Transnistria)?
Conform art. 18 lit. o) din Codul fiscal, alte venituri care nu sunt neimpozabile conform legislației fiscale, reprezintă surse de venit impozabile. În conformitate cu prevederile art. 901 alin.(31) din Codul fiscal, achitate în folosul persoanelor fizice rezidente, persoanele specificate la art. 90 din Codul fiscal rețin și achită la buget un impozit în mărime de:
- 6% din dividende, inclusiv sub formă de acțiuni sau cote-părți, cu excepția celor aferente profitului nerepartizat obținut în perioadele fiscale 2008–2011 inclusiv;
- 15% din dividende, inclusiv sub formă de acțiuni sau cote-părți, aferente profitului nerepartizat obținut în perioadele fiscale 2008–2011 inclusiv;
- 15% din suma retrasă din capitalul social aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net și/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acționari (asociați) în perioadele fiscale 2010–2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participație depusă în capitalul social;
- 12% din royalty achitate în folosul persoanelor fizice. Prevederile de la liniuțele întîi și a doua ale prezentului alineat se aplică și în cazul dividendelor achitate prealabil pe parcursul perioadei fiscale. Reținerea finală a impozitului stabilit prin prezentul articol scutește beneficiarul cîştigurilor și veniturilor specificate la alin.(3), (31), (33), (34), (35), (36) și (37) de la includerea lor în componența venitului brut, precum și de la declararea acestora (art. 901 alin. (4) din Codul fiscal).
Potrivit art. 182 alin. (1) din Codul fiscal, persoana cu funcție de răspundere a contribuabilului obligat, conform legislației fiscale, să rețină sau să perceapă de la o altă persoană impozitele, taxele, majorările de întârziere (penalitățile) și/sau amenzile și să le verse la buget este responsabilă de plata impozitelor și taxelor, majorărilor de întârziere și/sau amenzilor nereținute, nepercepute și netransferate în modul stabilit la buget dacă:
a) reținerea, perceperea sau transferul intră în atribuțiile ei;
b) ea a știut sau trebuia să știe că impozitele, taxele, majorările de întârziere (penalitățile) și/sau amenzile nu au fost reținute, percepute sau transferate de contribuabil.
Concomitent, scutirea de la declararea și impozitarea veniturilor menționate la art. 901 din Codul fiscal se condiționează de reținerea finală a impozitului la sursa de plată.
Astfel, veniturile obținute de către agenții economici a Republicii Moldova, care nu au fost impozitate la sursa de plată conform art. 901 din Codul fiscal, urmează a fi declarate și impozitate în Republica Moldova conform modului general stabilit la cotele stabilite de art. 15 din Codul fiscal.
Totodată, legislația în vigoare nu prevede anumite reglementări privind tratamentul fiscal al veniturilor obținute de către agenții economici, pe teritoriul Republicii Moldova, de la agenții economici care nu au relații cu sistemul bugetar al Republicii Moldova.
Reieșind din cele menționate, contribuabilii care au obținut venituri sub formă de dividende de la agenții economici care nu au relații cu sistemul bugetar al Republicii Moldova, urmează să declare, calculeze și achite impozitul pe venit conform modului general stabilit, la cotele prevăzute la art. 15 din Codul fiscal.
- Cum urmează a fi impozitate plățile efectuate din capitalul de stimulare în beneficiul angajaților companiei?
Conform art.311 alin.(1) și alin.(2) din Legea nr.135/2007 privind societățile cu răspundere limitată, societatea are dreptul să formeze, prin decizie unanimă a asociaților, un capital de stimulare pentru a-i stimula și interesa în activități eficiente, participări active, inițiative de creație în favoarea societății pe beneficiarii (salariații angajați) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) au statut de rezident conform art.5 pct.5) lit.a) din Codul fiscal nr.1163/1997;
b) sunt angajați în cadrul societății de cel puțin 12 luni depline la data acordării plăților;
c) suma achitată fiecărui salariat nu depășește 100% din cuantumul anual al salariului primit de către acesta în anul din care se formează capitalul de stimulare;
d) cuantumul capitalului de stimulare nu depășește 25% din profitul net.
Capitalul de stimulare poate fi format din contul profitului net al societății și folosit la acordarea drepturilor la o plată la un moment stabilit sau la un moment în viitor în asociere cu un eveniment desemnat în viitor.
De asemenea, specificăm că, potrivit art.311 alin.(5) din Legea nr.135/2007, plățile din capitalul de stimulare se asimilează dividendelor, dar se achită o dată pe an. Prin urmare, având în vedere faptul că, plățile respective sunt asimilate dividendelor, urmează a fi reținut impozitul pe venit la sursa de plată în mărime de 6%, conform art.901 alin.(31) din Codul fiscal.
Reieșind din cele menționate, în vederea formării capitalului de stimulare urmează a fi respectate condițiile stipulate la art.311 din Legea nr.135/2007, iar modul de creare și utilizare a capitalului respectiv, precum și desemnarea beneficiarilor urmează a fi reglementate prin Regulamentul intern aprobat de societate.
- Se consideră surse de venit impozabile veniturile obținute din vânzarea energiei electrice de către persoanele fizice rezidente care produc energie regenerabilă?
În conformitate cu art.20 lit. z21) din Codul fiscal, veniturile obținute din vânzarea energiei electrice de către persoanele fizice rezidente care produc energie regenerabilă și cărora li se aplică mecanismul de contorizare netă/facturare netă conform Legii nr. 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, se consideră surse de venit neimpozabile.
- Se vor considera venituri impozabile veniturile obținute de către operatorul de sistem și/sau unitatea termoenergetică în urma primirii cu titlu gratuit a liniilor și a stațiilor electrice, a instalațiilor de gaze naturale, a rețelelor termice și/sau a instalațiilor termoenergetice?
În conformitate cu art. 20 lit. z23) din Codul fiscal, venitul obținut de către operatorul de sistem și/sau unitatea termoenergetică se va considera venit neimpozabil în urma primirii cu titlu gratuit: a liniilor și a stațiilor electrice, conform Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică; a instalațiilor de gaze naturale, conform Legii nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale; a rețelelor termice și/sau a instalațiilor termoenergetice, conform Legii nr. 92/2014 cu privire la energia termică și promovarea cogenerării.
Se consideră sursă de venit impozabilă veniturile obținute de către persoanele fizice de la predarea deșeurilor de metale feroase și neferoase, a reziduurilor industriale care conțin metale sau aliaje ale acestora, începînd cu 15.08.2024?
În conformitate cu art.20 lit. y) din Codul fiscal, în redacția începînd cu 15.08.2024, veniturile obținute de persoanele fizice, cu excepția întreprinzătorilor individuali și a gospodăriilor țărănești (de fermier), de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor și a deșeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic, sticlă (cioburi de sticlă), a acumulatoarelor electrice uzate, predate separat sau ca părți componente dintr-un deșeu de echipament electric sau electronic, se consideră surse de venit neimpozabile.
Prin urmare, veniturile obținute de către persoanele fizice de la predarea deșeurilor de metale feroase și neferoase, a reziduurilor industriale care conțin metale sau aliaje ale acestora, începînd cu 15.08.2024, se consideră surse de venit impozabile.
Ordinul SFS nr. 29 din 29-01-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.