Drepturile în calitate de beneficiari ai creditelor sunt stabilite în Legea privind contractele de credit pentru consumatori. În special, e bine de reținut următoarele aspecte importante:
- Legea interzice aplicarea ratei dobânzii de credit anuale care depășește 50%;
- Toate celelalte plăți aferente (comisioane, taxe, penalități etc.), cu excepția dobânzii, pe o zi de credit nu trebuie să depășească 0,04% din valoarea totală a creditului;
- Costul total al creditului (inclusiv dobânzi, comisioane, taxe, penalități, dobânzi de întârziere și orice alt tip de plată) nu poate fi mai mare decât valoarea debursată a creditului (cu excepția creditelor pentru imobile). Cu alte cuvinte, dacă am luat un credit de 10,000 de lei, vom rambursa maximum 20,000 de lei (inclusiv principalul, dobânda și alte plăți) și nu mai mult;
- Avem dreptul să fim informați, înainte de încheierea contractului, despre dobânda anuală efectivă și alte condiții esențiale ale creditului;
- Avem dreptul la revocarea contractului de credit în termen de 14 zile de la încheiere, precum și la rambursarea anticipată a creditului.
Nu trebuie să ne sfiim să cerem condiții mai bune de la bancă. Clauzele contractului de credit sunt negociabile, nu sunt bătute în cuie, de aceea merită să discutăm cu banca unele prevederi, cum ar fi dobânda, condițiile de rambursare anticipată sau graficul de plăți.
Autoritatea care se ocupă de protejarea drepturilor consumatorilor în domeniul serviciilor financiare este Comisia Națională a Pieței Financiare. Dacă s-a acordat un credit și drepturile clientului au fost încălcate (de exemplu, organizația de creditare nebancară impune în continuare plata amenzilor și a penalităților, chiar dacă suma creditului a fost achitată deja de două ori), clientul poate suna la telefonul consumatorului indicat pe site-ul CNPF sau depune o petiție.