Este bine cunoscut faptul, că angajatorul, conform Legii nr. 166/ 2017 cu privire la tichetele de masă (în vigoare din 20.10.2017) este în drept să acorde salariaţilor o alocaţie individuală de hrană, sub forma tichetelor de masă.
Totodată, conform acestei legi, special aprobată în acest sens:
- cheltuielile aferente acordării tichetelor de masă salariaţilor, suportate de către angajator, conform legii, sînt deductibile în limitele stabilite la art.4 alin.(1) (Valoarea nominală deductibilă în scopuri fiscale a unui tichet de masă pentru o zi lucrătoare trebuie să fie cuprinsă între 35 şi 70 de lei.) în scopul calculării impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător.
- valoarea nominală deductibilă a tichetelor de masă acordate de către angajator salariaţilor, potrivit prezentei legi, reprezintă un venit din care nu se calculează prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozit pe venit din salariu.
Astfel, pornind de le prevederile legii cu privire la tichetele de masă, în special angajatul beneficiar se asțeaptă ca tichetul de masă cu valoarea nominală cuprinsă între 35 și 70 de lei reprezintă un venit din care nu se calculează și rețin prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozit pe venit din salariu.
Cu adevărat, așteptarea a fost confirmată prin modificările corespunzătoare și în Codul fiscal, or, pînă la 1 ianuarie 2025, acesta din urmă prevedea următoarele: În venitul brut nu se includ plăţile suportate de angajator conform art.24 alin.(19), (191), (193), (194), (20) și (26) (art. 20, lit. d6).
Trebuie amintit aici, că, conform art. 24, alin. (191) Cod fiscal, atît în redacția de pînă la 01.01.2025 cît și după această dată, “Se permite deducerea cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru acordarea tichetelor de masă în mărimea prevăzută la art.4 alin.(1) din Legea nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă, precum şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii aferente tichetelor de masă”.
Deci, pînă la 01.01.2025, era prezentă o sincronizare perfectă în „neimpozitarea” valorii nominale deductibile tichetului de masă prevăzută atît în Legea cu privire la tichetele de masă cît și în Codul fiscal al RM.
Însă această idilă a fost oarecum întreruptă de Legea nr.214/2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală), prin care art. 20, lid d6 s-a expus în redacție nouă (în vigoare din 01.01.2025) după cum urmează: „În venitul brut nu se includ următoarele tipuri de venit: d6) plățile menționate la art.24 alin. (19), (193), (194), (20), (24) și (26) care nu depășesc plafonul stabilit de Guvern sau de prezentul cod”.
După cum se poate ușor de observat, lit. d6 analizată aici nu mai conține începînd cu 01.01.2025 trimitere și la art. 24, alin 191, ceia ce creează confuzie în rîndurile contribuabililor, or, așa cum prevede art. 3, alin. 4 din Codul fiscal: “Impozitarea se efectuează în baza prezentului cod şi a altor acte normative adoptate în conformitate cu acesta, publicate în mod oficial, şi care sînt în vigoare pe perioada stabilită pentru achitarea impozitelor şi taxelor”, iar în redacția actuală a art. 20, lit. d6- valoarea nominală deductibilă a tichetelor de masă acordate de către angajator salariaţilor, potrivit legii, nu mai reprezintă un venit din care nu se calculează impozit pe venit din salariu.
Mai mult decît atît, o dată lipsit din veniturile prevăzute la art.20 din Codul fiscal, valoarea nominală deductibilă a tichetului de masă se încadrează în noțiunea de alte recompense, la care trebuie să se calculeaze prime de asigurare obligatorii de asistență medicală conform Legii nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Și dacă divergența dintre prevederile Legii cu privire la tichetele de masă și Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medical se rezolvă prin art. 5, alin. 3 a Legii nr.100/2017 cu privire la acte normative, conform căruia: “Normele juridice speciale sînt aplicabile în exclusivitate anumitor categorii de raporturi sociale sau subiecţi strict determinaţi. În caz de divergenţă între o normă generală şi o normă specială, care se conţin în acte normative de acelaşi nivel, se aplică norma special”, prin necalcularea primelor de asigurare obligatorie de asitență medicală la valoarea nominală deductibilă a tichetelor de masă, fapt prevăzut în Legea specială (cu priviere la tichetele de masă), situația cu impozitul pe venit din această valoare este puțin mai incertă.
Totuși, în înțelegerea noastră, valoarea nominală deductibilă a tichetelor de masă acordate de către angajator salariaţilor, potrivit Legii cu privire la tichetele de masa, reprezintă și după 31.12.2024 un venit din care nu se calculează nici impozit pe venit din salariu, din următoarele considerente:
- în venitul brut se includ: plăţile pentru munca efectuată şi serviciile prestate (inclusiv salariile), facilităţile acordate de angajator, onorariile, comisioanele, primele şi alte retribuţii similar (art. 18, lit. c) Cod fiscal al RM);
- facilităţile impozabile acordate de angajator includ: valoarea tichetelor de masă în partea în care aceasta depăşeşte valoarea nominală deductibilă stabilită la art.4 alin.(1) din Legea nr.166/2017 cu privire la tichetele de masa (art. 19, lit. a1, Cod fiscal al RM).
După cum se poate observa, Codul fiscal al RM conține norme contradictorii la acest subiect: pe de o parte nu recunoaște plăţile suportate de angajator conform art.24 alin. (191) (pentru acordarea tichetelor de masă în mărimea prevăzută la art.4 alin.(1) din Legea nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă) în componența veniturilor neimpozabile, pe de altă parte recunoaște ca facilitate impozabilă pentru angajat doar valoarea tichetelor de masă în partea în care aceasta depăşeşte valoarea nominală deductibilă stabilită la art.4 alin.(1) din Legea nr.166/2017 cu privire la tichetele de masa.
Considerăm că această contradicție nu este una care cade sub incidența articolelor 5 și 7 din Legea 100/ 2017 Cu privire la actele normative, însă care este rezolvabilă prin art. 11(1) Cod fiscal al RM, conform căruia: Toate îndoielile apărute la aplicarea legislaţiei fiscale se vor interpreta în favoarea contribuabilului.
Astfel, considerăm, că în conformitate cu prevederile art. 18, lit. c), art.19 lit. a1 și art. 11(1) Cod fiscal al RM, venit impozabil pentru angajat reprezintă doar valoarea tichetelor de masă în partea în care aceasta depăşeşte valoarea nominală deductibilă stabilită la art.4 alin.(1) din Legea nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă (35-70 de lei).
Reeșind din cele redate supra, este binevenită poziția oficială a organelor de administrare fiscal, or situația trebuie clarificată la acest subiect și care chiar poate trebuie adusă înapoi pe tărîmul legal adecvat.