Directorul Serviciului Fiscal de Stat a participat la TAXCON 24 - cea mai mare conferință internațională privind impozitarea din Republica Moldova, la sesiunea „Administrare fiscală și contabilitate”.
Un subiect abordat de directorul SFS a vizat simplificarea activității de antreprenoriat, și anume debirocratizarea unor documente primare din activitatea economico-contabilă, precum și efectuarea optimizărilor la anumite tipuri de dări de seamă din punct de vedere fiscal. „În anul viitor vom veni cu simplificări în partea ce ține de întreprinderile mici și aici ne referim la întreprinderile individuale, pentru care deja sunt recalificate criteriile în baza cărora pot să prezinte o declarație unică”, a adăugat doamna director.
De asemenea, s-a menționat faptul că, sub aspect de simplificare a interacțiunii pe partea de raportare, obligațiile aferente taxelor locale vor fi raportate semestrial către autoritatea fiscală, și nu trimestrial precum este în prezent.
Aferent progresului privind digitalizarea serviciilor fiscale, directorul autorității fiscale a punct că, aproape 74% din serviciile fiscale sunt prestate în format digital: „Asta vă permite să beneficiați în mod operativ de diferite confirmări, certificare care vă sunt necesare, cât și de examinarea diferitor situații. Pe lângă perspectiva contribuabilului ca agent economic, se pune accent și pe profilul contribuabilului ca cetățean, având aceste oportunități de interacțiune cu SFS în mediul online. Pe lângă certificatele pe care le poate accesa poate să beneficieze și de serviciile mai ample de detaliere a situației sale fiscale, astfel nefiind obligată persoana să meargă la autoritatea fiscală”.
În cadrul evenimentului au fost analizate și rezultatele implementării SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor”. Astfel, de la lansarea sistemului și până în prezent, de către 24 202 agenți economici au fost înregistrate 47 133 de echipamente de casă și de control conectate la sistem, care au transmis 2,1 miliarde de bonuri de casă în sumă totală de 550,64 miliarde lei, inclusiv TVA de 74,16 miliarde lei. „A fost elaborat un calendar și identificate categoriile țintă de contribuabili astfel încât să oferim un termen suficient și rațional pentru conectare. Colegii noștri oferă suportul zi de zi pentru ca toți contribuabilii vizați să reușească să se conecteze în termenii stabiliți”, a mai specificat doamna director SFS.
Referitor la prețurile de transfer, directorul SFS a spus că, autoritatea fiscală depus efort să ofere claritate asupra tranzacțiilor pasibile a fi raportate către autoritatea fiscală. „A fost amânată aplicarea sancțiunilor astfel oferindu-se o perioadă de grație, o perioada în care să învățăm împreună cum corect să aplicăm acest principiu și să respectăm regulile care sunt deja utilizate pe larg la nivel internațional. Am introdus în legislație și aspecte legate de introducerea acordului de preț în avans. Am fost susținuți și de partenerii internaționali care sunt în suportul SFS în acest sens, iar implementarea acestui instrument va fi în favoarea agentului economic”, a conchis doamna director,
Alte subiecte abordate au vizat activitatea de conformare voluntară, managementul riscurilor de conformare, Contul unic, restituirea TVA, dezvoltarea Serviciului Fiscal de Stat și integrarea în spațiul internațional.