În Ședinta de Guvern din 02.10.2024 a fost aprobate modificări la Regulamentul privind modul de acordare şi plată a concediului suplimentar pentru unele categorii de persoane, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1419/2006.
În conformitate cu prevederile art. 7 pct. 14) din Legea nr. 909/1992 privind protecţia socială a cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl şi a pct.2 sbp.15) din Hotărârea Guvernului nr.575/1992 cu privire la acordarea de înlesniri colaboratorilor subdiviziunilor de risc deosebit, care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au devenit persoane cu dizabilităţi, persoanele care au suferit de pe urma catastrofei de la C.A.E. Cernobîl, precum şi colaboratorii subdiviziunilor de risc deosebit care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au fost încadraţi în grad de dizabilitate, au dreptul la concediu suplimentar de 14 zile calendaristice cu menţinerea salariului.
Astfel, conform prevederilor Regulamentului privind modul de acordare şi plată a concediului suplimentar pentru unele categorii de persoane, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1419/2006, solicitantul depune cerere pentru plata concediului suplimentar de 14 zile calendaristice, anual, la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de trai, cu prezentarea actelor eliberate de către angajator (certificatul privind suma necesară pentru plată şi copia ordinului de acordare a concediului suplimentar).
Urmare a celor expuse, în scopul eficientizării procesului de acordare a sumei calculate pentru concediul suplimentar, precum şi prestării acestui serviciu în mod proactiv, se propune acordarea prestației din oficiu de către Casa Naţională de Asigurări Sociale în baza informaţiilor furnizate de către angajatori, cu excluderea necesităţii de depunere a cererii şi setului de acte la casa teritorială de asigurări sociale. Informaţia privind suma calculată pentru concediul suplimentar şi perioada acordării acestui concediu se va furniza de către angajatori prin utilizarea formelor de raportare electronică prevăzute de legislaţie.
Astfel, modificările actului normativ au drept scop modernizarea serviciilor publice prin digitalizarea procesului de solicitare/achitare a prestațiilor sociale. În acest sens se propune:
- acordarea sumei calculate pentru concediul suplimentar de 14 zile calendaristice din oficiu, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, în baza informaţiilor furnizate de către angajatori;
- utilizarea formelor de raportare electronică prevăzute de legislaţie;
- excluderea necesităţii de depunere a cererii, precum şi de prezentare a altor acte confirmative de către solicitanţi la casa teritorială de asigurări sociale;
- reglementarea cazurilor când persoana/beneficiarul activează în mai multe unităţi.