Pe 31 ianuarie 2024, în Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr.10 din 28 ianuarie 2025 cu privire la aprobarea formularului Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (POLMED 25) și a Instrucțiunii de completare a acestei. Acest ordin vine să înlocuiască forma anterioară POLMED 23 aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.93 din 09.10.2023.
Emiterea ordinului menționat a avut loc ca urmare a adoptării Legii nr. 283/2024 privind modificarea Legii nr. 1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului, și are ca scop clarificarea subiectului și obiectului taxei de mediu.
Notă: Pentru detalii suplimentare referitoare la modificările introduse de Legea nr. 283/2024, vă invităm să accesați următorul articol: „Din 2025 se extind categoriile de ambalaje pentru care se va achita taxa.”
Subiecții impunerii cu taxa de mediu
În conformitate cu Ordinul nr. 10/2025, obligaţia de prezentare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (forma POLMED25) o au persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sub orice formă stabilită de legislaţie, și anume:
a) producătorii de mărfuri indicate în anexa nr. 8;
b) importatorii de mărfuri indicate în anexa nr. 8;
c) cumpărătorii care procură mărfuri, indicate în anexa nr.8, ambalaje de desfacere, precum și mărfuri ambalate în ambalaje primare, secundare și/sau terțiare, fabricate din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) de la persoane fizice și juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul bugetar al acesteia;
d) producătorii și importatorii care plasează pe piață produse și mărfuri ambalate în ambalaje primare, secundare și/sau terțiare, fabricate din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu), care conțin produse și/sau facilitează și protejează manevrarea, transportul mai multor unități de produse/bunuri, și/sau grupează mai multe unități de produse/bunuri, și/sau facilitează livrarea lor de la producător la utilizatorul sau consumatorul final;
e) producătorii și importatorii care plasează pe piață ambalajele de desfacere.
În acest sens, noţiunea de ambalaj este prevăzută în art.3 din Legea nr.1540/1998, care îl identifică ca produs realizat din materiale de orice natură, destinat pentru a conţine bunuri şi a le proteja în timpul manevrării, prezentării şi livrării lor de la producător la utilizatorul sau consumatorul final şi pentru a fi utilizat ca ambalaj primar, secundar, de desfacere sau ambalaj terţiar.
În cazul ambalajelor compozit ce sunt fabricate din materiale care se includ în două sau mai multe categorii raportarea se efectuează la materialul ambalajului care constituie materialul principal ca masa.
În forma anterioară, POLMED 23, obligația de prezentare o aveau persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sub orice formă stabilită de legislaţie, şi care produc, importă, procură de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acesteia:
- mărfuri stabilite în anexa nr.8 din Legea nr.1540/1998;
- ambalajul fabricat din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) şi/sau compozit (clasificate la poziţiile tarifare 3923, 4415, 4819, 7010, 7310, 7311 00, 7606 12, 7612, 7613 00 000) ce conţine produse.
Periodicitatea declarării
Forma POLMED 25 se semnează de către conducătorul şi contabilul-şef ai subiectului impozabil şi se prezintă Serviciului Fiscal de Stat, utilizînd în mod obligatoriu metode automatizate de raportare electronică, în condiţiile stabilite la art.187 alin.(21) din Codul fiscal:
- lunar până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se prezintă darea de seamă - de către subiecţii care nu fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorului sau nu sunt înregistraţi ca sistem individual pentru ambalajele plasate pe piaţă, precum şi pentru mărfurile care sunt specificate în Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, ce nu fac obiectul reglementării responsabilității extinse a producătorului. În acest caz, se completează tabelele nr.1 şi nr.2 ale Dării de seamă.
- anual până la data de 30 aprilie a anului imediat următor anului de gestiune – de către subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorului sau sunt înregistraţi ca sistem individual pentru ambalajele plasate pe piaţă, precum şi pentru mărfurile care sunt specificate în Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, ce fac obiectul reglementării responsabilităţii extinse a producătorilor. În acest caz se completează tabelele nr. 1 şi nr. 3 ale Dării de seamă.
În schimb, în forma POLMED 23, perioada de raportare era reglementată astfel:
- lunar până la data de 30 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se prezintă darea de seamă - de către subiecții care nu fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilității extinse a producătorului sau nu sunt înregistrați ca sistem individual pentru ambalajele plasate pe piață, precum și pentru mărfurile care sunt specificate în Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998.În acest caz, se completează tabelele nr.1 și nr.2 al Dării de seamă
- anual până la data de 30 aprilie a anului imediat următor anului de gestiune – de către subiecții care fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilității extinse a producătorului sau sunt înregistrați ca sistem individual pentru ambalajele plasate pe piață, precum și pentru mărfurile care sânt specificate în Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, ce fac obiectul reglementării responsabilității extinse a producătorilor. În acest caz se completează tabelele 1 și nr.3 al Dării de seamă.
Un alt aspect ce merită a fi menționat este faptul că, dacă pe parcursul anului calendaristic subiecţii, care în raport cu ambalaje își onorează obligația de responsabilitate extinsă a producătorului în mod individual sau printr-un sistem colectiv, efectuează operaţiuni impozabile cu mărfuri din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, aceștia sunt obligaţi să prezinte darea de seamă forma POLMED 25 cu reflectarea indicatorilor în tabelul nr.1 pentru:
а) lunile în care au avut loc aceste operaţiuni:
- pentru mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, în raport cu care nu este prevăzută obligația de responsabilitate extinsă a producătorului;
- pentru mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, în raport cu care este prevăzută obligația de responsabilitate extinsă a producătorului, dar ea nu se onorează;
b) anul în care au avut loc aceste operațiuni – în cazul onorării obligației de responsabilitate extinsă a producătorului în raport cu mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998.
De asemenea, dacă pe parcursul anului calendaristic subiecţii impunerii devin parte/ies din sistemul colectiv al REP sau se înregistrează/renunță ca sistem individual al REP darea de seamă POLMED 25 se prezintă:
lunar – pentru perioadele în care subiecţii nu îşi onorau obligaţia de REP, în raport cu ambalajele sau mărfurile din anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
anual – pentru perioada în care subiecţii fac parte dintr-un sistem colectiv al REP sau sunt înregistrați ca sistem individual, în raport cu ambalajele sau mărfurile din anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, pentru care este prevăzută obligația REP.
Totodată, este de remarcat faptul că subiecţii sunt obligaţi să prezinte darea de seamă pentru perioada fiscală de raportare dacă în această perioadă au efectuat operaţiuni:
- pasibile taxării sau;
- doar scutite de taxă conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998 sau art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 privind deșeurile.
Structura Declarației POLMED 25:
Forma POLMED 25 conţine 3 tabele, în care se reflectă obligațiile aferente taxei după cum urmează:
- în tabelul nr.1 - Calculul taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
- în tabelul nr.2 - Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziție pe piață de către subiecții care nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu sunt înregistrați ca sistem individual;
- în tabelul nr.3 - Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziție pe piață de către subiecții care fac parte dintr-un sistem colectiv ori sunt înregistrați ca sistem individual.
Iată detalierea modului de completare a fiecărui tabel:
Tabelul nr.1 „Calculul taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998”
Tabelul nr.1 din Darea de seamă POLMED 25 conţine 8 coloane, în care sunt înregistrate informațiile necesare pentru calculul taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, conform prevederilor din Legea nr. 1540/1998. Fiecare coloană are un rol specific în completarea formularului.
În coloana 1 se indică numărul de ordine al mărfii din anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998 pasibil taxării. În coloana 2 se indică codul poziţiei tarifare a mărfii, pasibile taxării, conform Anexei nr.8 la Legea nr.1540/1998;
Coloana 3 este destinată informațiiiloc cu privire la denumirea mărfii conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor. În coloana 4 se indică pentru mărfurile plasate pe piaţă din afara ţării – valoarea facturată (invoice) a acestora. Dacă vorbim despre mărfurile procurate de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acestora, atunci se va înscrie valoarea de procurare a mărfurilor respective. Concomitent, pentru mărfurile de fabricaţie proprie va fi completată valoarea livrării mărfurilor respective, fără TVA.
Coloana 5 va conține cota ad valorem în mărimea stabilită pentru fiecare tip de marfă conform anexei nr.8 la Legea nr.1540/1998. În coloana 6, se va indica în cazul efectuării operaţiunilor scutite de taxă, conform articolului 11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, se indică codul scutirii după cum urmează:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
În coloana 7 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, ce corespunde codului indicat în coloana 6. Iar în coloana 8, se reflectă suma taxei calculate spre plată la buget pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, cu excepţia celor care sunt scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, care se determină – ca produsul dintre indicatorii specificaţi în coloanele 4 şi 5 ale dării de seamă;
În final, în rândul „TOTAL pe tabelul nr.1” se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 7 şi 8.
Tabelul nr.2 „Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu sunt înregistraţi ca sistem individual”
Tabelul nr. 2 din darea de seamă POLMED 25 este structurat în 7 coloane. În coloana 1 se indică numărul de ordine al ambalajului pasibil taxării.
În coloana 2 se indică aparte tipul materialelor din care sunt confecţionate ambalajele, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998. În cazul ambalajelor compozit ce sunt fabricate din materiale care se includ în două sau mai multe tipuri de materiale, raportarea se efectuează la materialul ambalajului care constituie materialul principal ca masă.
În coloana 3, se va indica cantitatea de ambalaje plasată pe piaţă pe fiecare tip de material din care sunt confecționate, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998.
În coloana 4 se va indica cota taxei în mărime absolută pentru fiecare tip de material, din care sunt confecţionate ambalajele.În coloana 5, în cazul efectuării operaţiunilor scutite de taxă, se indică codul scutirii, pe fiecare tip de material din care sunt confecționate, după cum urmează:
a) pentru operațiunilie scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/e - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.e);
- 11/6/f - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.f);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
b) pentru operațiunile scutite conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 - 54/10/209_2016;
În coloana 6 se vor completa sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum și Legea nr.209/2016, ce corespunde codului indicat în coloana 5, pe fiecare tip de material din care sunt confecționate.
În coloana 7 se indică suma taxei calculată spre plată la buget pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, cu excepţia celor care sunt scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum și art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016, care se determină – ca produsul dintre indicatorii specificaţi în coloanele 3 şi 4 ale dării de seamă;
La final, în rândul „TOTAL pe tabelul nr.2” se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 6 şi 7.
Tabelul nr.3 „Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv ori sunt înregistraţi ca sistem individual”
Tabelul nr.3 din Darea de seamă conţine 9 coloane, structurate astfel:
În coloana 1 se indică numărul de ordine al ambalajului pasibil taxării;
În coloana 2 se indică tipul materialelor din care sînt confecţionate ambalajele, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998. În cazul ambalajelor compozit ce sunt fabricate din materiale care se includ în două sau mai multe tipuri de materiale raportarea se efectuează la materialul ambalajului care constituie materialului principal ca masa;
În coloana 3 se indică cantitatea de ambalaje plasată pe piaţă pe fiecare tip de material din care sunt confecționate, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998;
În coloana 4 pentru fiecare tip de material, din care sunt confecţionate ambalajele, se indică cota taxei în mărime absolută;
În coloana 5 se indică cantitatea de deşeuri valorificată în anul de raportare aferent fiecărui tip de material al ambalajelor;
În coloana 6 se indică cantitatea de deşeuri care corespunde obiectivului de valorificare pentru anul de raportare aferent fiecărui tip de material (conform anexei nr.2 la Regulamentul privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, aprobat prin Hotărâre„a Guvernului nr.561/2020) şi care reprezintă pentru fiecare tip de material poluant produsul dintre cantitatea de material plasat pe piaţă şi obiectivul minim de valorificare prin reciclare atribuit lui;
În coloana 7, în cazul efectuării operaţiunilor scutite de taxă, se indică codul scutirii, pe fiecare tip de material din care sunt confecționate, după cum urmează:
a) Pentru operațiunilie scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/e - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.e);
- 11/6/f - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.f);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
b) pentru operațiunile scutite conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 - 54/10/209_2016;
În coloana 8 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum și art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 ce corespunde codului indicat în coloana 7, pe fiecare tip de material din care sunt confecționate;
În coloana 9 se indică suma calculată spre plată la buget a taxei pentru ambalaje, cu excepţia celora care sunt scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum și art.54 alin.(10) din legea nr.209/2016, care se determină – ca diferenţa dintre valoarea taxei aferentă fiecărei cantităţi de tip de material al ambalajelor, plasate pe piaţă pe parcursul anului, şi suma taxei ce revine raportului dintre cantitatea de deşeuri valorificată şi obiectivul de valorificare, conform anexei nr.2 la Regulamentul privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.561/2020, pe fiecare tip de material al ambalajelor.
Dacă subiecții ce fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilității extinse a producătorilor, sau onorează această obligație individual valorifică o cantitate de deșeuri în mărime ce depășește obiectivele de valorificare, suma taxei aferente acestei depășiri nu se reflectă în declarație cu semnul – minus.
Adițional, în rândul „TOTAL pe tabelul nr.3” se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 8 şi 9.
Dacă pe parcursul anului calendaristic importatorii, producătorii sau cumpărătorii de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova, care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acesteia, de mărfuri/produse amabalate în ambalaje, fabricate din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) şi/sau compozit sau de ambalaje de desfacere din aceleași materiale, se înregistrează ca sistem individual al responsabilităţii extinse a producătorului sau devin membru al unui sistem colectiv, obiectivele de valorificare se vor calcula în baza cantităţii de ambalaje care vor fi puse la dispoziţie pe piaţă începând cu ziua înregistrării lor în Sistemul informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, stabilit în Hotărârea Guvernului nr.682/2018.
Important: Ordinul nr.10/2025 a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial și este aplicabil pentru perioadele începând cu 1 ianuarie 2025.