Cabinetul de miniștri a aprobat, astăzi, un proiect de lege ce fortifică mecanismul de confiscare a bunurilor infracționale. Astfel, va fi îmbunătățit procesul de urmărire, identificare, sechestrare și confiscare a bunurilor obținute ilegal, precum și vor fi stabilite clar sarcinile fiecărei instituții implicate în acest proces.
Mai exact, este introdusă posibilitatea confiscării unui bun echivalent sau a contravalorii lui, atunci când confiscarea bunului infracțional este imposibilă. De asemenea, este prevăzută confiscarea avantajelor obținute din bunurile infracționale, chiar dacă persoana este liberată de răspundere sau de pedeapsă penală.
În premieră, va fi reglementată modalitatea de aducere în țară a bunurilor confiscate ce se află în străinătate. Va exista și posibilitatea de deposedare de bunuri a terților, dacă persoanele știau sau ar fi trebuit să știe că bunurile provin din activitate infracțională sau că le-au fost transferate pentru a evita confiscarea. De asemenea, de la terți vor fi confiscate bunurile al căror control efectiv este deținut de persoana urmărită penal sau condamnată.
Totodată, a fost specificat intervalul de timp pentru care urmează să se ia în calcul valoarea bunurilor dobândite - 5 ani înainte sau după momentul săvârșirii infracțiunii și până la data emiterii actului de sesizare a instanței.
Proiectul mai prevede că, în cazul infracțiunilor care generează beneficii economice ce depășesc 14 mii de euro, odată cu începerea urmăririi penale, Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale va efectua investigații pentru a identifica bunurile dobândite ilegal. Agenția urmează să țină evidența unică a tuturor bunurilor sechestrate și confiscate.
Este revizuit și mecanismul de executare, astfel încât executarea hotărârilor de confiscare și reparare a prejudiciului cauzat statului și compensare a cheltuielilor de judecată va fi realizată expres de către Serviciul Fiscal de Stat, cu ajutorul executorilor judecătorești și a Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale.