În cadrul ședințe a secretarilor de stat din 16 decembrie curent, a fost examinat proiectul de modificare a Legii nr. 166/2017 privind tichetele de masă, elaborat de Ministerul Finanțelor. Autorii proiectului subliniază că legislația actuală prezintă anumite deficiențe și limite care afectează eficiența și coerența sistemului, iar modificările propuse vin în sprijinul unui sistem mai echitabil și mai funcțional.
Astfel, una dintre principalele schimbări vizează angajații care lucrează atât în schimburi de zi, cât și de noapte. În prezent, aceștia nu beneficiază de tichete de masă pentru orele lucrate noaptea, ceea ce poate crea discrepanțe între angajați și poate limita accesul acestora la facilitățile oferite de tichetele de masă. Prin modificările propuse, angajatorii vor avea posibilitatea de a acorda tichete de masă și angajaților care muncesc în schimburi mixte (zi și noapte) și pentru orele de noapte.
Un alt element important al proiectului este introducerea unui termen de valabilitate pentru tichetele de masă. Conform reglementărilor propuse, tichetele de masă vor fi valabile în anul calendaristic în care au fost înscrise la contul special, cu excepția tichetelor înscrise în perioada 1 noiembrie - 31 decembrie, care vor putea fi utilizate până la data de 31 decembrie a anului următor.
Subsidiar, proiectul prevede și reglementări mai stricte referitoare la utilizarea conturilor speciale destinate tichetelor de masă. Astfel, contul special pe care sunt stocate tichetele va putea fi alimentat doar cu valoarea nominală a tichetelor de masă acordate de angajator.
O altă măsură prevăzută în proiect se referă promovarea utilizării tichetelor electronice și extinderea lor la plata online. Astfel, se prevede că tichetele de masă vor putea fi utilizate în unităţi de alimentaţie publică, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau alte tipuri de unităţi care comercializează produse alimentare, inclusiv alte unităţi care produc şi vând bucate, care au încheiat contracte cu operatorii de tichete de masă, pentru achitarea mesei sau achiziţionarea de produse alimentare, inclusiv plata online.
Adițional, Legea nr. 166/2017 privind tichetele de masă urmează să fie completată cu două noi articole. Astfel, articolul 141 va conține prevederi referitoare la condițiile de rambursare a valorii tichetelor de masă. Conform acestuia, salariatul va avea obligația de a rambursa angajatorului contravaloarea tichetelor de masă primite în mod necorespunzător. Concomitent, operatorul va avea obligația, în termen de până la data de 10 ianuarie a anului următor celui de gestiune, să rețină și să ramburseze la contul curent al angajatorului, contravaloarea tichetelor de masă care nu au fost utilizate pe parcursul anului.
Un alt articol ce urmează a fi introdus este articolul 181, care va reglementa obligațiile operatorilor tichetelor de masă în ceea ce privește raportarea și furnizarea datelor către Serviciul Fiscal de Stat. Conform acestuia, operatorii vor fi obligați să prezinte Serviciului Fiscal de Stat Raportul cu privire la tichetele de masă acordate angajatorilor, conform modului stabilit de Ministerul Finanțelor. Mai mult, operatorii vor avea obligația de a prezenta, la solicitarea motivată a Serviciului Fiscal de Stat, în cel mult 5 zile lucrătoare, în format electronic, datele și informațiile complete și precise aferente tranzacțiilor cu tichetele de masă.