În Parlament a fost înregistrat recent proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative care vizează politica fiscală și vamală pentru anul 2025. Proiectul a fost elaborat ca urmare a solicitărilor de îmbunătățire a proceselor de administrare fiscală și vamală. Implementarea măsurilor propuse va presupune modificarea principalelor acte normative care reglementează domeniile fiscal și vamal, respectiv Codul fiscal, Codul vamal, precum și legile conexe acestora.
Modificările ce urmează a fi operate în Codul fiscal vizează ajustările referitoare la taxa pentru plasarea publicității și la taxa pentru dispozitivele publicitare. Este important de menționat că aceste ajustări au drept scop alinierea prevederilor Codului fiscal la Legea nr. 62/2022 privind publicitatea, precum și modificarea subiectului și obiectului impunerii acestor taxe.
Astfel, conform proiectului de lege, noțiunea „dispozitiv publicitar” se ve referi la sistemul de comunicare vizuală pentru amplasarea publicității exterioare în spațiile publice din exteriorul imobilelor și care este vizibilă în exteriorul imobilelor, cum ar fi afișe, panouri, standuri, instalații și construcții (situate separat sau suspendate pe pereții și acoperișurile clădirilor), firme tridimensionale, firme luminoase, tablouri electromecanice și electronice suspendate, mijloace de transport, alte mijloace tehnice (art. 288 p. 8) din CF).
În conformitate cu modificările propuse la articolul 290 lit.c) și q) din Codul fiscal, persoanele juridice sau persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care plasează și/sau difuzează publicitate (cu excepția publicității exterioare) prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, rețelelor telefonice, telegrafice, telex, altor mijloace (cu excepția TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor), sunt subiecți ai impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei).
De asemenea, taxa pentru dispozitive publicitare se va aplica persoanelor fizice înregistrate în calitate de întreprinzător și persoanelor juridice, care plasează și/sau difuzează publicitate exterioară prin intermediul dispozitivelor publicitare.
Noua redacție a articolului 291 alin. (1) lit. c) și q) va stabili că obiect al impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) constituie serviciile de plasare și/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, rețelelor telefonice, telegrafice, telex, altor mijloace (cu excepția publicității exterioare, TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
Referitor la taxa pentru dispozitive publicitare, acesta va viza suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară, cu excepția suprafețelor de până la 3 m2 ce conțin informații difuzarea cărora este obligatorie în conformitate cu legislația. În urma acestor modificări, va fi actualizată și anexa la Titlul VII, în special col. 2 (baza impozabilă a obiectului impunerii).
În ceea ce privește Codul Vamal, modificările urmăresc anularea reglementarilor ce vizează comercializarea bunurilor sechestrate, confiscate şi abandonate în favoarea statului prin revenirea la practica anterioara aferent cărora Serviciul Vamal va asigura transmiterea acestora spre comercializare Serviciului Fiscal de Stat.Totodată, se prevede extinderea termenului de desfășurare a operațiunilor vamale în baza garanțiilor luate de către Serviciul Vamal până la 1 ianuarie 2024.
În plus, modificările propuse la Legea nr. 34/2024 privind efectuarea decontărilor în numerar și pentru modificarea unor acte normative au drept scop aducerea acesteia în concordanță cu prevederile art. 7 alin. (1), subpct. 2) din Legea nr. 15/2007 privind Asociațiile de Economii și Împrumut. Conform cestor prevederi, asociațiile în funcție de categoria licenței deținute, pot oferi membrilor săi servicii de acceptare a depunerilor de economii atât la termen, cât și la vedere.