Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- În ce mărime pot fi deduse de către entitatea antrenată în transportul internațional de mărfuri și/sau călători, diurnele calculate salariatului delegat peste hotarele Republicii Moldova?
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) din Codul fiscal, deducerea cheltuielilor de delegaţii a agenţilor economici se permite în limitele stabilite de Hotărîrea Guvernul nr.10 din 05.01.2012.
În conformitate cu pct. 31 lit. c) din Regulamentul cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea menționată, în cazul aflării personalului peste hotare peste 24 ore diurnele se achită în modul general stabilit de Regulamentul menționat.
Cheltuielile de deplasare, în cazul descărcării pe teritoriul unei ţări şi a încărcării pe teritoriul altei ţări, se achită în mărime de 100% din suma cheltuielilor de deplasare stabilite pentru ţara de destinaţie.
Potrivit punctelor 6, 10 şi 11 din Regulamentul menţionat, delegarea salariatului se efectuează de către conducătorul entităţii sau altă persoană împuternicită prin aprobarea ordinului, cu indicarea scopului şi a termenului delegării, precum şi a ţării gazdă.
Compensarea cheltuielilor de deplasare se efectuează pentru zilele aflării efective în deplasare, inclusiv pentru ziua plecării şi ziua sosirii, determinate conform menţiunilor în ordinul de deplasare şi în documentele de călătorie prezentate, în limitele termenului pentru care salariatul a fost delegat.
Astfel, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Codul fiscal, deducerea cheltuielilor de delegații se permite în limitele stabilite de pct. 31 din Hotărîrea menţionată.
- Se permite deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor pentru deplasarea fondatorului entității, în interes de serviciu, dar care nu este salariat/angajat?
În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Codul fiscal, deducerea cheltuielilor de delegaţii a agenţilor economici se permite în limitele stabilite de Regulamentul cu privire la delegarea salariaților entităților din Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 10 din 5 ianuarie 2012.
Astfel, potrivit pct. 2 din Regulamentul menționat, acesta reglementează cheltuielile entităţilor din Republica Moldova pentru deplasarea în interes de serviciu a personalului sau a persoanelor care practică activităţi de voluntariat în conformitate cu Legea voluntariatului nr.121 din 18 iulie 2010, pe teritoriul republicii şi peste hotarele ei.
Totodată, conform pct. 1 din Regulament, personal reprezintă persoana fizică numită în funcţie sau care activează în baza contractului (acordului) individual de muncă sau în cea desfăşurată în baza altor contracte cu caracter civil, precum şi administratorii, fondatorii, membrii consiliului de administrație ori membrii organelor de conducere.
Prin urmare, cheltuielile suportate de entitate aferente deplasării fondatorului în interes de serviciu, dar care nu este salariat/angajat, se vor permite la deducere în limitele stabilite de Hotărîrea Guvernului nr. 10 din 5 ianuarie 2012.
- Care este modalitatea de deducere a cheltuielilor anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale angajatului în cazul în care perioada de asigurare stabilită în contractul de asigurare facultativă se referă la două perioade fiscale distincte?
Conform prevederilor art. 24 alin. (20) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale salariatului în cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat.
În cazul în care perioada de asigurare stabilită în contractul de asigurare facultativă a angajaţilor se referă la două perioade fiscale distincte, deducerea cheltuielilor aferente se va efectua proporţional perioadei fiscale ţinînd cont de limita stabilită la art. 24 alin. (20) din Codul fiscal.
- Cum urmează a fi deduse cheltuielile de delegare în cazul în care în factura eliberată de hotel nu este specificată valoarea micului dejun? Este sau nu aceasta considerată diurnă sau nu?
În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător, iar în conformitate cu prevederile alin. (3) al aceluiaşi articol, deducerea cheltuielilor de delegaţii, de reprezentanţă, de asigurare a agenţilor economici se permite în limitele stabilite de Guvern.
În conformitate cu prevederile pct. 19 din Regulamentul cu privire la delegare salariaţilor entităţilor din Republica Moldova aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 10 din 05.01.2012, personalului delegat i se compensează cheltuielile efective pentru locaţiune, inclusiv pentru serviciile obligatorii prestate în unităţile de cazare, conform cerinţelor privind utilarea camerelor din unităţile de cazare, în mărime ce nu va depăşi plafoanele de cazare pentru fiecare 24 de ore, prevăzute în anexa nr.2 la prezentul Regulament.
Cheltuielile efective pentru locaţiune se justifică prin documentele confirmative. Nu se permite achitarea cheltuielilor pentru locaţiune în unităţile de cazare în baza conturilor comune, fără a fi indicate în ele perioada aflării, numele celor cazaţi, tipurile cheltuielilor etc.
Totodată, în conformitate cu prevederile pct. 1 din același Regulament, diurna este o indemnizaţie zilnică, în moneda naţională sau în valuta străină, acordată în scopul compensării cheltuielilor suportate suplimentar de personal în timpul delegării.
Pornind de la prevederile menţionate, în cazul în care valoarea micului dejun nu este specificată separat în factura eliberată de hotel, aceasta se consideră parte componentă a cheltuielilor de locaţiune, ci nu ca parte componentă a diurnei.
Care este modalitatea de deducere a cheltuielilor anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale angajatului în cazul în care în perioada cuprinsă în contractul de asigurare facultativă, angajatul demisionează?
Conform prevederilor art. 24 alin. (20) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale salariatului în cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat.
În condiţiile în care, în perioada cuprinsă în contractul de asigurare facultativă, angajatul demisionează, regimul fiscal al acestor cheltuieli rămîne neschimbat, urmând a se ţine cont de limita stabilită la art. 24 alin. (20) din Codul fiscal.
Ordinul SFS nr. 32 din 30-01-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.