Cabinetul de miniștri a votat modificările, ce vizează domeniul controlului activității de întreprinzător în Republica Moldova. Aceste modificări vor simplifica activitatea antreprenorilor și elimina costurile inutile, generate de reglementări învechite și complicate. Aceasta înseamnă mai puțin timp pierdut și economii de peste 11 milioane lei anual.
Reglementările vizează următoarele aspecte:
- Publicitatea exterioară: Afișele mai mici de 3 m² nu vor mai avea nevoie de autorizație, iar autorizațiile pentru panourile publicitare vor fi valabile mai mult timp, mai exact de la 1 an la 5 ani.
- Licențierea farmaciilor: Regulile de licențiere a farmaciilor din sate vor fi uniformizate, indiferent dacă sunt subvenționate sau nu de stat. Astfel, vom încuraja deschiderea mai multor farmacii în zonele rurale, oferind locuitorilor acces mai ușor la medicamente și servicii de sănătate.
- Avizarea sanitară: Extinderea termenului de valabilitate a avizului sanitar de la 1 an la 3 ani, indiferent dacă produsele sunt din țară sau din import. La fel, excluderea necesității înregistrării de stat a aditivilor alimentari, enzimelor şi aromelor.
- Comerțul interior: Eliminarea restricțiilor privind comerțul cu ridicata, permițând acest tip de comerț și în spații mai mici de 400 m², ceea ce va reduce costurile pentru comercianți (chirie, întreținere) și va sprijini micile afaceri să crească și să se dezvolte. Mai mult, va fi introdusă obligația de a indica țara de origine pentru produsele alimentare nepreambalate, încurajând astfel cetățenii să cumpere produse fabricate în Moldova.
- Forța de muncă străină: Pentru străinii cu drept de muncă fără vize, vor fi create condiții ușoare de încheiere a contractelor de muncă, adică semnărea contractelor atît cu semnătura electronică calificată, cît și olograf, simplificând astfel procesele.
- Executorii judecătorești: Condiții de executare a contractelor de leasing unificate, pentru toate instituțiile financiare, pentru un proces mai transparent și eficient.
- Simplificarea înregistrării afacerii: Obligativitatea înregistrării datelor administratorilor sucursalelor va fi eliminată, fiind o procedură birocratică nejustificată.
- Jocurile de noroc: Vor fi introduse măsuri mai clare pentru restricționarea plăților către organizatorii de jocuri de noroc neautorizați. Astfel, protejăm cetățenii și mediul de afaceri, de riscuri financiare.
- Evaluarea conformității: Tarife și costuri reduse pentru serviciile de acreditare. Astfel, plafonul onorariului expertului va fi micșorat de la 50% la 30% din salariul mediu pe economie pentru fiecare zi lucrătoare, pentru un proces mai transparent.
- Digitalizarea rapoartelor corporative: Acționarii din societățile pe acțiuni vor putea semna documentele online, economisind timp și bani, evitând cheltuielile pentru serviciile notariale și deplasările fizice pentru semnătura olografă. Vor putea organiza ședințe online, vota în baza buletinelor de vot electronice și semna procesele verbale electronic.
- Lichidarea benevolă a afacerilor: Procedura de închidere a unei afaceri devine mai simplă și mai rapidă, într-un singur loc, făra drumuri inutile, reducând termenul de lichidare de la 3 zile lucrătoare la 24 de ore.
Comentarii