Legea nr. 247 din 8 noiembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial pe 26 noiembrie 2024, reglementează contractele dintre comercianți și consumatori care au ca obiect furnizarea de conținut digital sau servicii digitale.
Scopul principal al acestei legi este de a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor și de a contribui la buna funcționare a pieței interne, având în vedere dezvoltarea rapidă a comerțului digital și diversificarea serviciilor și conținutului oferit consumatorilor.
Legea se aplică oricărui contract în care un comerciant furnizează consumatorului conținut digital sau servicii digitale și consumatorul plătește sau se angajează să plătească un preț. De asemenea, reglementările se aplică și în cazurile în care consumatorul nu plătește un preț, dar furnizează sau se angajează să furnizeze date cu caracter personal comerciantului, cu excepția situațiilor în care datele sunt prelucrate exclusiv pentru furnizarea conținutului digital sau a serviciilor digitale sau pentru a respecta obligațiile legale ale consumatorului.
Potrivit noilor prevederi comercianții vor furniza conținutul digital sau serviciul digital consumatorilor fără întârzieri nejustificate, imediat după încheierea contractului, cu excepția cazului în care părțile au convenit un alt termen. În situația în care comerciantul nu își respectă obligațiile de furnizare a serviciului sau conținutului în termenul convenit, consumatorul are dreptul să solicite furnizarea conținutului digital sau serviciul digital. Dacă, după o solicitare expresă din partea consumatorului, comerciantul nu furnizează conținutul sau serviciul digital fără întârzieri nejustificate sau într-un termen suplimentar agreat de comun acord de către părți, consumatorul are dreptul să rezilieze contractul. Rezilierea se realizează printr-o declarație clară a consumatorului adresată comerciantului, prin care acesta își exprimă decizia de a înceta contractul.
În cazul în care consumatorul decide să rezilieze contractul, comerciantul are obligația de a rambursa toate sumele plătite de consumator în temeiul contractului. Orice rambursare pe care comerciantul o datorează consumatorului, fie că este vorba despre o reducere de preț, fie în urma încetării contractului, trebuie să fie efectuată fără întârzieri nejustificate. Legea impune ca rambursarea să fie realizată într-un termen clar stabilit: în termen de 14 zile de la data la care comerciantul este informat de consumator despre decizia acestuia de a invoca dreptul la reducerea prețului sau dreptul său de a înceta contractul.
Prezenta lege va intra în vigoare la expirarea termenului de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial.