Ce reprezintă finanțarea participativă și platformele de finanțare participativă
Finanțarea participativă (crowdfunding) reprezintă o practică de finanțare a proiectelor sau întreprinderilor prin colectarea de bani de la un număr mare de persoane („crowd” se traduce ca mulțime de oameni, iar „funding” – ca finanțare). Această practică implică trei categorii de participanți:
- inițiatorul proiectului, care propune proiectul ce urmează să fie finanțat (în legislația Republicii Moldova el se numește dezvoltator (persoană juridică) sau debitor-consumator (persoană fizică);
- persoanele care doresc să susțină proiectele sub aspect financiar (investitorii);
- organizațiile de intermediere, autorizate să presteze servicii de finanțare participativă, care asigură legătura potențialilor investitori cu antreprenorii și debitorii-consumatori ce caută finanțare (în legislația moldovenească aceste organizații se numesc furnizori de servicii de finanțare participativă).
Ce tipuri de finanțare participativă există
Există trei tipuri principale de finanțare participativă:
- Finanțarea participativă bazată pe investiții (crowdinvesting sau equity crowdfunding), care presupune achiziționarea de către investitori a părților din capital sau a acțiunilor unei întreprinderi;
- Finanțarea participativă bazată pe împrumut (crowdlending sau peer-to-peer lending) – acordarea de către investitori a împrumuturilor pentru proiecte sau a împrumuturilor de consum altor persoane în schimbul unei dobânzi;
- Finanțarea participativă bazată pe donații (donation-based crowdfunding) – colectarea de fonduri pentru a susține diferite cauze caritabile (religioase, sociale, ecologice sau de altă natură), care nu presupune recompense pentru donație, ci se bazează pe motivația altruistă a donatorilor.
Cum funcționează platformele de finanțare participativă
În cazul în care se dorește finanțarea participativă bazată pe investiții, iată ce pași, în linii mari, sunt de urmat:
- Inițiatorul proiectului (dezvoltatorul) transmite prin intermediul platformei o solicitare de finanțare, fișa cu informații esențiale privind investiția (domeniul afacerii, , câți bani sunt necesari pentru lansare sau extindere, în ce interval de timp ar trebui strânși banii, care va fi modalitatea de remunerare a investitorilor etc.) și alte documente;
- Solicitarea și documentele anexate sunt examinate de gestionarul platformei (furnizorul), după care oferta de finanțare participativă se publică pe platformă și începe colectarea banilor;
- Investitorii aleg proiectele care le plac, iar după acumularea sumei necesare proiectului este efectuată investiția (ca aport la capitalul social al întreprinderii sau ca achiziție de acțiuni);
- Dezvoltatorul primește finanțare și poate implementa proiectul. Pe parcursul implementării, dezvoltatorul trebuie să furnizeze rapoartele prevăzute de legislație;
- Eventualele dividende primite sunt repartizate între investitori proporțional părților sociale deținute de aceștia (dar investitorii își asumă și riscul de a nu primi dividende sau chiar de a pierde toată investiția în cazul în care proiectul eșuează);
- Pentru serviciile platformei furnizorul este remunerat (prin taxe fixe pentru plasarea proiectului pe platformă, comisioane procentuale din valoarea mijloacelor financiare atrase sau din valoarea dividendelor primite de investitori etc.).
În cazul în care dezvoltatorul dorește împrumuturi pentru dezvoltarea afacerii, pașii sunt aproximativ la fel, doar că investitorii nu devin acționari și primesc nu dividende, ci dobânzi, iar împrumutul se rambursează.
Legislația Republicii Moldova nu prevede pași obligatorii atunci când se face colectarea de donații prin finanțare participativă, însă în general practica este următoarea:
- Inițiatorul campaniei de strângere de fonduri își creează un cont pe platforma specializată, formulează motivul pentru care strânge banii și stabilește obiectivul (ce sumă de bani și în ce termen trebuie colectată);
- Unele platforme de finanțare participativă verifică veridicitatea cauzei. De exemplu, în cazul colectării ajutoarelor pentru tratament, se cer certificatele medicale și documentele ce confirmă costurile tratamentului;
- Inițiatorul își promovează campania de strângere de fonduri, partajând referința la pagina sa de pe platformă pe rețelele de socializare, comunicând în persoană sau prin mesaje, e-mail-uri, postere cu potențialii donatori;
- De-a lungul procesului de colectare a donațiilor, inițiatorul publică actualizări privind situația cauzei sale și a nivelului de colectare a banilor;
- Unele platforme de caritate au politica „totul sau nimic”. Aceasta înseamnă că, dacă un inițiator și-a stabilit obiectivul de a strânge o anumită sumă de bani până la o anumită dată, dar nu a reușit să-l îndeplinească, este posibil ca banii să fie returnați donatorilor sau alocați pentru alte cauze.