Legislația prețurilor de transfer actualizată creează unele confuzii în rândul contribuabililor în ceea ce privește obligația de a raporta către Serviciul Fiscal de Stat (SFS) respectarea principiului lungimii brațului.
Este important de reținut, că aceștea (contribuabilii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate care cad sub incidența cap. 112 din Codul fiscal al RM) la depășirea unei anumite limite / unui anumit plafon / prag au obligația de pregătire și prezentarea a informației/ dosarului prețurilor de transfer.
Reieșind din aceste limite/praguri, obligația contribuabililor privind pregătirea și prezentarea informației/dosarului prețurilor de transfer poate fi redată cu ajutorul unui tabel după cum urmează:
Tabel 1. Obligația contribuabilului de a pregăti/ prezenta informația/ dosarul prețului de transfer în raport cu pragul de semnificație
Prag de semnificație anual (atins pe parcursul unei perioade fiscale) | Cum se determină | Raportul care urmează a fi întocmit și prezentat | Termen de prezentare |
valoarea totală a tranzacțiilor locale și transfrontaliere cu persoanele afiliate egală sau mai mare de 20 000 000 de lei | însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA pe parcursul unei perioade fiscale | informaţia privind preţurile de transfer
dosarul preţului de transfer numai la solicitarea Serviciului Fiscal de Stat | nu mai târziu de data de 25 a lunii a treia după finele perioadei fiscale de gestiune
în termen de 60 de zile calendaristice din momentul solicitării |
valoarea totală a tranzacțiilor locale și transfrontaliere cu persoanele afiliate egală sau mai mare de 50 000 000 de lei | prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA pe parcursul unei perioade fiscale | informaţia privind preţurile de transfer
şi dosarul privind preţurile de transfer | nu mai târziu de data de 25 a lunii a treia după finele perioadei fiscale de gestiune
în termen de 6 luni după finele perioadei fiscale de gestiune |
După cum se cunoaște prin tranzacţie, în sensul cap. 112 CF al RM1, se înțelege orice vânzare, cumpărare, prestare şi primire de serviciu, cesiune, leasing, credit, împrumut sau orice alt transfer al oricărui interes sau dreptul de a utiliza orice proprietate corporală şi necorporală (art. 21617(1), pct. 6 CF al RM).
Nomenclatorul detaliat al tranzacțiilor poate fi consultat în Anexa 2 la Informaţia privind preţurile de transfer şi instrucţiunea de completare a Informaţiei privind preţurile de transfer, aprobate prin OMF nr. 9/ 2024.
Confuzia apare la determinarea pragurilor prevăzute la art.22619 alin.(1) şi (2) CF al RM or, determinarea acestor praguri se realizează diferit până și după2 modificările introduse în CF al RM prin Legea 214/2024 pentru modificarea unor acte normative.
Diferențele în determinarea pragurilor analizate aici pot fi redate cu ajutorul tabelului de mai jos:
Tabel 2 Determinarea pragurilor în scopul raportării respectării principiului lungimii brațului
Perioada | Valoarea totală a tranzacțiilor | Act normativ relevant |
până la modificările introduse prin Legea 214/ 2024 | reprezintă suma intrărilor calculate prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, recunoscute ca livrări de bunuri, lucrări şi/sau servicii conform evidenţei contabile şi suma ieşirilor calculate prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, recunoscute ca procurări de bunuri, lucrări şi/sau servicii conform evidenţei contabile. | Regulamentul privind preţurile de transfer, aprobat prin OMF nr. 9 din 26.01.2024 |
după modificările introduse prin Legea 214/ 2024 (în aplicare din 01.01.2024) | reprezintă veniturile şi/sau cheltuielile recunoscute conform evidenţei contabile care decurg din tranzacţiile efectuate cu toate persoanele affiliate, ținănd cont că, la determinarea pragurilor: nu se iau în considerare diferenţele de curs şi de reevaluare a activelor şi a datoriilor reflectate în evidenţa contabilă ca rezultat al tranzacţiilor efectuate cu persoanele afiliate, cu excepţia tranzacţiilor de schimb valutar | CF al RM, în redacția Legii 214 din 31.07.2024 |
După cum se poate observa, modul de determinarea a pragurilor în scopul raportării respectării principiului lungimii brațului a „migrat” din Regulamentul privind preţurile de transfer aprobat prin OMF nr. 9/ 2004 în Codul fiscal al RM.
Ultimul, fiind act normativ de nivel mai superior, reglementează la moment modul de determinare a pragurilor peste care contribuabilii au obligația de raportare a respectării principiului lungimii brațului în stabilirea prețurilor de transfer.
Diferența esențială între modul actual și cel “vechi” constă în aceea, că la determinarea acestor praguri deja nu se mai iau în considerație livrările/ procurările de bunuri/ servicii recunoscute conform evidenței contabile dar veniturile şi/sau cheltuielile recunoscute conform evidenţei contabile care decurg din tranzacţiile efectuate cu toate persoanele afiliate.
În înțelegerea noastră diferența constatată este una considerabilă, or nu din toate tranzacțiile între persoanele afiliate rezultă3 venituri/cheltuieli conform evidenței contabile.
Astfel se cere o prezentare cel puțin a tranzacțiilor cel mai des întâlnite între persoanele afiliate și rezultatul acestora în evidențele contabile, conform tabelului de mai jos.
Tabel 3 Rezultatul din tranzacțiile enumerate (cel mai des întâlnite) în Nomenclatorul tranzacțiilor aprobat prin OMF nr. 9/2024
Codul tranzacţiei | Denumirea tranzacţiei | Codul părţii tranzacţiei | Denumirea părţii tranzacţiei | Rezultat din tranzacție înregistrat în evidența contabilă |
0001 | Contract de vânzare-cumpărare | 1001 | Vânzător | Venituri curente (din comercializarea activelor) |
2001 | Cumpărător | Active | ||
0002 | Contract de împrumut | 1002 | Împrumutător | Venituri curente (din dobândă) |
2002 | Împrumutat | Cheltuieli curente (cu dobâda) Capitalizarea dobânzii în valoarea activului cu ciclu lung de producție | ||
0003 | Contract de locaţiune | 1003 | Locator | Venituri curente (din chirie) |
2003 | Locatar | Cheltuieli curente (din chirie) Costuri de producție | ||
0006 | Contract de antrepriză | 1006 | Antreprenor | Venituri contractuale curente (de antrepriză) |
2006 | Client | Cheltuieli curente Capitalizare în costul activului creat/ procurat | ||
0007 | Contract de prestări servicii | 1007 | Prestator | Venituri curente (din servicii) |
2007 | Beneficiar | Cheltuieli curente Costuri de producție | ||
0008 | Contract de transport | 1008 | Transportator | Venituri curente (din servicii) |
2008 | Client | Cheltuieli curente Costuri de producție/ Capitalizare în costul activului procurat | ||
0015 | Contract de franciză | 1015 | Francizor | Venituri curente (comisioane, redevențe, etc.) |
2015 | Francizat | Cheltuieli curente (comisioane, redevențe etc.) Costuri de producție | ||
0016 | Contract de distribuţie | 1016 | Furnizor | Venituri curente (dacă distribuitorul cumpără produsele) Cheltuieli curente (tariful de distribuție) |
2016 | Distribuitor | Active (dacă distribuitorul cumpără produsele) Venituri curente (tariful de distribuție) | ||
0019 | Contract de societate civilă | 1019 | Participant | Venituri/ cheltuieli (pierderi) din participare Active din participare (din repartizarea rezultatelor) |
După cum se poate observa din prezentările de mai sus, nu toate tranzacțiile între părțile afiliate generează venituri/ cheltuieli, în special pentru cumpărătorul de active, beneficiarul serviciilor/ lucrărilor care capitalizează costul acestor servicii/ lucrări în costul (de producție, de intrare) a activelor, locatarului în cazul leasingului financiar care pe lângă cheltuielile cu finanțarea recunoaște și un activ imobilizat, etc.
Astfel, contribuabilii, în tranzacțiile din care nu rezultă venituri sau cheltuieli nu vor ști exact cum să determine pragurile analizate aici în scopuri de raportare.
Presupunem o situație delicată în care se află la moment Ministerului Finanțelor al RM, care trebuie să dezlege cumva această disonanță (între valoarea tranzacției și veniturile/ cheltuielile care decurg din această tranzacție) prin revizuirea Regulamentului privind preţurile de transfer, or cheltuielile care rezultă din costul activelor/ serviciilor capitalizate procurate de la părțile afiliate nu decurg din aceste tranzacții, ci din tranzacții/ evenimente ulterioare, așa cum rezultă din prevederile standardelor de contabilitate. Această observație este valabilă și pentru dobânzile împrumutatului care se capitalizează în costul activelor cu ciclu lung de producție, întrucât o dobândă capitalizată nu este o cheltuială.
Până atunci, la determinarea pragurilor prevăzute la art.22619 alin.(1) şi (2) din Codul fiscal, contribuabilii pot să apeleze inclusiv și la art. 11(1) CF al RM, conform căruia “toate îndoielile apărute la aplicarea legislaţiei fiscale se vor interpreta în favoarea contribuabilului”.
1 “Reguli speciale privind determinarea preţurilor de transfer conform principiului lungimii braţului”.
2 la moment avem o competiție între norme care reglementează aceeași situație, or, încă nu s-au efectuat modifcările de rigoare în Regulamentul privind preţurile de transfer.