Victoria Belous
Ministru Ministerul finanțelor
str. Constantin Tănase 7
MD-2005, mun. Chişinău, Republica Moldova
Scrisoarea f/n din 7 martie 2025
Subiect: contabilizarea impozitului unic, achitat de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației
Stimată doamnă,
Societatea „Totul pentru Contabil” S.R.L. se adresează cu rugămintea să ne prezentați explicații privind aspectele contabile legate de înregistrarea în evidența contabilă a impozitului unic, achitat de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației.
În conformitate cu art.367 pct. 1) din Codul fiscal „Impozitul unic – suma datorată lunar de către rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației conform art.15 din Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației”.
În același timp, conform art.15 alin.(1) din Lenea nr.77/2016 „a) impozitul unic perceput de la rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației în mărime de 7% din venitul din vînzări, care însă nu va fi sub suma minimă stabilită la alin. (2), care include următoarele impozite şi taxe: impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător, impozitul pe venit din salariu, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajaţi şi angajatori, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi şi angajatori, taxele locale, impozitul pe bunurile imobiliare şi taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule înmatriculate în Republica Moldova, datorate de rezidenţii parcurilor în conformitate cu legislaţia aplicabilă.”
Astfel, impozitul unic include mai multe impozite, contribuții și taxe care în condiții generale de activitate se contabilizează în diferite conturi contabile. Acest fapt generează incertitudini privind contabilizarea cheltuielilor aferente impozitului unic. Din practica contabilă pe care o cunoaștem entitățile rezidente ale parcului pentru tehnologia informației contabilizează în mod diferit cheltuielile privind impozitul unic:
1) în componența contului 731 „Cheltuieli privind impozitul pe venit”
Dt 731 Cheltuieli privind impozitul Ct 534 Datorii față de buget
Corespunzător, cheltuielile privind impozitul pe venit se reflectă în rd. 170 „Cheltuieli privind impozitul pe venit” din Situația de profit și pierdere.
Această abordare este argumentată deoarece conținutul economic al impozitului unic este foarte aproape de impozitul pe activitate – impozitul pe venit;
2)în componența costului serviciilor acordate
Dt 711 Costul serviciilor Ct 534 Datorii față de buget
Ținând cont de faptul că în componența impozitului unic intră impozite/ contribuții care în condiții obișnuite de impozitare se reflectă în costul serviciilor, reflectarea cheltuielilor privind impozitul unic în costul serviciilor prestate nu este lipsită de sens;
3)în componența cheltuielilor administrative Dt 713 Cheltuieli administrative Ct 534 Datorii față de buget
Contabilizarea impozitului unic în contul cheltuielilor administrative, de asemenea, poate fi argumentată prin faptul că în componența impozitului unic intră unele impozite/ taxe care în mod obișnuit se reflectă în componența acestor cheltuieli.
În legătură cu cele menţionate mai sus vă rugăm să ne răspundeţi la următoarele întrebări:
1. Vă rugăm să ne explicați în care cont contabil de cheltuieli urmează să fie contabilizat impozitul unic achitat de entitățile rezidente ale parcurilor pentru tehnologia informației?
2. Vă rugăm să ne explicați dacă entitățile rezidente ale parcurilor pentru tehnologia informației au dreptul de sine stătător să decidă modul de contabilizare a impozitului unic prin includerea prevederilor corespunzătoare în politicile sale contabile?
MINISTERUL FINANȚELOR
08.04.2025 Nr. 16-08/173
Ministerul Finanțelor, a examinat solicitarea f/nr. din 7.03.2025 și comunică că, potrivit art.7 alin.(5) din Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației, rezidenţii parcului ţin contabilitatea, întocmesc şi prezintă situaţii financiare, rapoarte, dări de seamă şi declaraţii în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Astfel, conform art.18 alin.(1) din Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017, entitatea are obligaţia de a ţine contabilitatea şi de a întocmi situaţiile financiare în modul prevăzut de lege, de standardele de contabilitate şi de alte acte normative aprobate în conformitate cu art.8 alin.(1) lit.b).
Referitor la întrebarea nr.1.
Conform pct.5 al Standardului Național de Contabilitate „Cheltuieli” (în continuare – SNC „Cheltuieli”) aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.118/2013, cheltuieli privind impozitul pe venit reprezintă suma totală a cheltuielilor privind impozitul pe venit luate în calcul la determinarea profitului net (pierderii nete) al (a) perioadei de gestiune.
Cheltuielile privind impozitul pe venit se contabilizează în baza metodei impozitului pe venit curent (pct.34 al SNC „Cheltuieli”).
Metoda impozitului pe venit curent prevede determinarea cheltuielilor privind impozitul pe venit prin aplicarea la suma venitului impozabil a cotei impozitului stabilită în Codul fiscal pentru perioada fiscală respectivă. Venitul impozabil se determină în conformitate cu regulile stabilite de legislaţia fiscală. Cheltuielile privind impozitul pe venit se contabilizează ca majorare concomitentă a cheltuielilor şi datoriilor curente (pct.35 al SNC „Cheltuieli”).
Totodată, în conformitate cu prevederile art.371 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în continuare – „Cod”), impozitul unic se determină lunar, reieşind din mărimea obiectului impunerii, înregistrat în evidenţa contabilă pe parcursul lunii de gestiune, fără a lua în considerare datele cumulative înregistrate de la începutul anului calendaristic.
Obiect al impunerii cu impozit unic îl reprezintă venitul din vânzări, înregistrat lunar în evidenţa contabilă. Mărimea venitului respectiv se determină în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate sau, după caz, ale IFRS, în condiţiile legislaţiei în vigoare (art.369 alin.(1) din Cod).
În conformitate cu Planul general de conturi contabile aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.119/2013, contul 534 „Datorii faţă de buget” este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi modificarea datoriilor cu bugetul. Soldul contului 534 „Datorii faţă de buget” reprezintă suma datoriilor faţă de buget determinată în conformitate cu standardele de contabilitate.
Totodată, contul 731 „Cheltuieli privind impozitul pe venit” este destinat generalizării informaţiei privind cheltuielile aferente impozitului pe venitul impozabil şi/sau impozitului pe venitul din activitatea operaţională a entităţi.
În debitul contului 731 „Cheltuieli privind impozitul pe venit” se înregistrează recunoaşterea cheltuielilor privind impozitul pe venit la finele perioadei de gestiune în corespondenţă cu creditul contului 534 „Datorii faţă de buget”.
Entităţile pot să introducă conturi suplimentare de gradul II în clasele 1-7 în conformitate cu necesităţile informaţionale proprii, fără dublarea şi denaturarea Planului general de conturi contabile.
Referitor la întrebarea nr.2.
Conform pct.5 și 8 ale Standardului Național de Contabilitate „Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile, erori și evenimente ulterioare” aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.118/2013, politicile contabile se selectează de către fiecare entitate de sine stătător şi se aprobă pentru fiecare perioadă de gestiune de către persoana responsabilă pentru ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară.
Dacă sistemul de reglementare normativă a contabilităţii nu stabileşte metodele de ţinere a contabilităţii referitor la un aspect (problemă) concret(ă), entitatea este în drept să elaboreze metoda respectivă în baza prevederilor Legii contabilităţii şi raportării financiare, SNC şi altor acte normative în care sunt reglementate aspecte similare.
Prin urmare, entitatea va contabiliza impozitul unic similar modului descris la întrebarea nr.1, conform prevederilor actelor normative menționate supra.
De asemenea, comunicăm, că Ministerul Finanțelor rămâne la dispoziția Dvs. pentru orice neclaritate.
Secretar de Stat Cristina IXARI