Petru Rotaru
Ministru Ministerul finanțelor
str. Constantin Tănase 7
MD-2005, mun. Chișinău, Republica Moldova
Scrisoare f/n din 25 iulie 2024
Subiect: impozitarea cadourilor în natură, inclusiv vouchere, primite de salariați
Stimate domn, Societatea „Totul pentru Contabil” S.R.L. se adresează cu rugămintea să ne prezentați explicații privind impozitarea cadourilor în natură, inclusiv vouchere, primite de salariați în lumina modificărilor operate în art. 19, 20, 24, începând cu perioada fiscală anul 2024.
Incertitudinile noastre sunt legate de faptul că prevederi noi privind impozitarea cadourilor în natură, inclusiv vouchere, primite de salariați se regăsesc în diferite norme din Codul fiscal (CF), iar conținutul acestora nu este compatibil. Astfel, ne referim la:
-lit. a) art.19 din CF, conform acestei norme nu constituie facilități fiscale acordate de angajator plățile menționate la art. 24 alin.(193) – plăți în favoarea angajaților pentru: cadouri în natură, inclusiv vouchere, cu ocazia sărbătorilor naționale și a zilelor de naștere;
-lit. a3) art.19 din CF, potrivit căreia nu constituie facilități fiscale acordate de angajator „a3) cadourile în natură, inclusiv vouchere, oferite salariaților de către angajator, precum și cele oferite pentru copii minori ai acestora, cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii și a zilelor de naștere ale salariaților, al căror cuantum cumulativ depășește valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat;”;
Comentarii:
Lit. a3 ) stabilește deja limite pentru veniturile analizate, depășirea cărora constituie facilități impozabile pentru angajați. Însă, aceste limite nu se conțin la lit. a) din același articol, care reglementează aceleași plăți (se face referință la art.24 alin.(193) în care acestea se regăsesc).
Cu referință la lit. a3 ), din text reiese că limita de 10% se referă la valoarea cumulativă a tuturor cadourilor primite de angajat/ an – „cuantum cumulativ”. Această limitare (cadou/ cadouri/ an) lipsește la alin. (193) art.24. Astfel, art.19 conține două norme care reglementează diferit aceleiași plăți (cadouri) către angajați;
-lit. c2 ) art. 20 din CF, care prevede că constituie sursă de venit neimpozabilă „c2 ) cadourile în natură, inclusiv vouchere, primite de către salariați, precum și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii și a zilelor de 2 naștere ale salariaților, al căror cuantum nu depășește valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat;”
Comentarii:
În înțelegerea noastră, din lit. c2 ) reiese că limita de 10% din salariul mediu lunar ... se referă la mărimea 1 cadou/ angajat/ sărbătoare dar nu la valoarea cumulată a cadourilor primite pe parcursul unui an. În comparație cu lit. a3) de la art.19, în această normă lipsește cuvântul „cumulativ”;
- lit. d6) art. 20 din CF, care prevede că constituie sursă de venit neimpozabilă: „d6) plățile suportate de angajator conform art.24 alin. ... (193) ...;”
Norma la care se face referință diferă de conținutul lit. c2) art. 20 din CF, are următorul conținut:
„a) cadouri în natură, inclusiv vouchere, oferite salariaților, precum și cele oferite pentru copii minori ai acestora, cu ocazia zilelor nelucrătoare conform Codului muncii și a zilelor de naștere ale salariaților, în modul prevăzut de CIM sau de regulamentul intern;”. Comentarii: În înțelegerea noastră, se conturează incertitudini privind aplicarea acestei norme în coroborare cu lit. c2) art.20, în situația în care ambele norme prevăd scutirea de impozit pentru una și aceiași sursă de venit „cadourile în natură, inclusiv vouchere …” dar cuantumul venitului scutit de impozit de la lit. c2) art.20 și de la alin.(193) art.24 este diferit.
Vă rugăm să ne prezentați explicații în baza unui exemplu convențional:
Exemplu. Angajatul Y pe parcursul anului 2024 a primit următoarele cadouri: Jubileu 50 ani în sumă de 1,100 lei; Ziua independenței – 850 lei; Anul Nou – 1,500 lei. În acest exemplu Y a înregistrat venit impozabil din cadouri (salariul mediu prognozat pe economie – 13,700 lei/lună)?
În înțelegerea noastră, conform normei de la lit. c2) art. 20 din CF cadourile acordate angajatului cu ocazia Jubileului 50 ani, Ziua independenței nu generează venit impozabil pentru angajat deoarece limita de 1,370 lei/cadou (10% x 13,700) nu este depășită. Venitul impozabil din acordarea cadoului cu ocazia Anului Nou constituie 130 lei (1,500 – 1,370).
Vă rugăm să ne explicați dacă abordarea noastră este corectă.
În legătură cu cele menţionate mai sus vă rugăm să ne răspundeţi la următoarele întrebări:
1. Vă rugăm să ne explicați care normă din Codul fiscal urmează să fie aplicată privind impozitarea venitului angajaților în formă de cadouri în natură, inclusiv vouchere, oferite de angajator, precum și cele oferite pentru copii minori ai acestora cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare sau cu ocazia zilelor de naștere ale salariaților: lit. a) art.19; lit. a3 ) art.19; lit. c2) art. 20 sau lit. d6) art. 20?
2. Limita de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat ... cu referință la impozitarea venitului angajaților în formă de cadouri în natură se referă la valoarea unui cadou sau la valoarea cumulată a cadourilor primite de angajat pe parcursul anului?
3. Vă rugăm să ne răspundeți dacă calculele noastre privind determinarea venitului impozabil a angajatului Y din exemplul convențional sunt corecte?
MINISTERUL FINANȚELOR
10.09.2024 Nr.15/2-06/219
Totul pentru contabil S.R.L.
Ministerul Finanțelor a examinat scrisoarea f/nr. din 25.07.2024, cu referire la impozitarea venitului angajaților sub formă de cadouri și comunică următoarele.
Cu referire la prima și a două întrebare din solicitare, menționăm că, potrivit prevederilor art.19 lit.a 3 ) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în continuare - ,,Cod”), facilitățile impozabile acordate de angajator includ cadourile în natură, inclusiv vouchere, oferite salariaților de către angajator, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii şi a zilelor de naștere ale salariaților, al căror cuantum cumulativ depășește valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat.
În conformitate cu prevederile art.20 lit.c2) din Cod, cadourile în natură, inclusiv vouchere, primite de către salariați, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii şi a zilelor de naștere ale salariaților, al căror cuantum nu depășește valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat, reprezintă surse de venit neimpozabile.
Astfel, constatăm că, în situația în care valoarea fiecărui cadou oferit (ex: 1100 lei) sau valoarea cumulativă a cadourilor oferite pe parcursul anului de gestiune (ex:1100 lei + 150 lei) nu va depăși limita de 10% din cuantumul salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul de gestiune (în anul 2024 – 1370 lei per persoană), suma respectivă nu urmează a fi supusă impozitării conform art.20 din Cod.
Prin urmare, în cazul depășirii sumei respective, aceasta va fi considerată drept facilitatea impozabilă acordată de angajator.
Cu referire la a treia întrebare din solicitare, menționăm că, reieșind din explicațiile prezentate supra, plafonul de 10% este aplicabil pentru toate tipurile de cadouri acordate unui angajat pe parcursul perioadei fiscale.
Astfel, în temeiul datelor prezentate în adresare, valoarea totală a cadourilor acordate pe parcursul anului 2024 constituie 3450 lei (1100 lei + 850 lei +1500 lei).
Prin urmare, valoarea neimpozabilă a cadourilor primite de angajat pentru anul 2024 constituie 1370 lei, iar depășirea acesteia cu 2080 de lei reprezintă facilitatea fiscală acordată de angajator care va fi supusă impozitării pe principii generale.
Secretar de Stat Cristina IXARI