Atenţie! Incertitudini privind completarea Declaraţiei privind TVA
A fost adăugată suboxa 11.1, care, conform Modului de completare a declaraţiei, cu scop informativ, urmează să fie completată în felul următor:
„În suboxa 11.1 se indică valoarea TVA aferentă plăţilor anticipate (în avans), încasate de la beneficiar pentru livrările impozabile cu TVA la cota standard şi la cota redusă. Suboxa 11.1 nu se completează în cazul în care plata anticipată (în avans) a fost primită în aceeaşi perioadă fiscală în care a fost efectuată livrarea”.
De mai multe ori am spus, că fucţionarii de stat, care se implică în scrierea actelor normative au probleme cu cunoaşterea limbii materne, nu le ajung cuvinte şi cunoştinţe pentru ca să-şi exprime clar gîndurile pe hîrtie. S-a făcut o modificare nesemnificativă, dar care a provocat incertitudini privind înţelegerea conţinutului informaţiei care urmează să fie inclusă în această boxă din declaraţie.
În conformitate cu cerinţele Codului fiscal (art.108), dacă plata este primită pînă la efectuarea livrării (marfă, servicii), data livrării se consideră data primirii plăţii. Sau, cu alte cuvinte, dacă am primit un avans, dar livrarea n-a fost efectuată, avem obligaţiunea să calculăm TVA din această operaţiune în momentul primirii avansului. De exemplu, în luna decembrie am primit un avans de 1.200,00 lei pentru marfă. Marfa va fi livrată în luna ianuarie, atunci va fi întocmită şi factura fiscală. În luna ianuarie întreprinderea primeşte alt avans în sumă de 2.400,00 lei, pentru care marfa va fi livrată (facturată) în luna februarie. În luna decembrie întreprinderea calulează obligaţiunea fiscală din avansul primit în mărime de 200,00 lei (1.200,00/6), în luna ianuarie efectuează livrarea de marfă propriuzisă în valoare de 1.200,00 lei pentru care întocmeşte o factură fiscală şi reflectă în evidenţa contabilă şi fiscală obligaţiunea fiscală din această operaţiune - TVA spre calcul 200,00 lei, concomitent, stornează (deduce) suma TVA calculată în luna decembrie din avansul primit în această perioadă fiscală – (200 lei). De asemenea, în perioada fiscală luna ianuarie îşi calculează obligaţiunea fiscală din avansul primit în această lună – TVA în sumă de 400,00 lei. Alte obligaţiuni privind TVA nu sunt.
Problema este următoare, ce sumă a TVA din avansurile primite se va include în această boxă nouă 11.1? Suma TVA din avansurile primite în această lună sau suma TVA din avansurile primite în perioada de raportare diminuată cu suma avansurilor primite în alte perioade fiscale şi pentru care a fost efectuată livrarea în această perioadă (avansuri returnate)? În exemplul nostru, I situaţie va fi suma de 400,00 lei; II situaţie - 200,00 lei (400,00 lei (avans ianuarie) – 200,00 lei (avans decembrie pentru care a fost efectuată livrarea în ianuarie; avans returnat).
Întrebare, din care motive a solicitat Serviciul fiscal să fie întrodusă această boxă? Informaţia din această boxă nu participă în calculele matematice, stabilite în Declaraţie, privind determinarea obligaţiunii fiscale. Putem să presupunem că cu scop informativ, pentru o mai bună administrare fiscală. Corespunzător, ar urma ca informaţia solicitată adăugător de la contribuabili să fie relevantă pentru organul care a solicitat-o – Serviciul fiscal.
În boxa
Trebuie de menţionat că textul Ordinului IFPS prin care a fost aprobat textul nou al Declaraţiei privind TVA a fost tipărit din timp şi noi contabilii n-am fost destul de atenţi faţă explicaţiile care veneau privind modul de completare al acestei boxe, ca să ne trezim acum cu unele explicaţii destul de stranii ale Serviciul fiscal privind informaţia care urmează să fie inclusă în această boxă.
Explicaţia oficială a persoanelor cu funcţii de răspundere ale IFPS privind completarea boxei 11.1 din Declaraţia privind TVA este următoarea:
În această boxă trebuie să fie indicată valoarea TVA aferentă plăţilor anticipate (în avans) exclusiv care au fost primite în această perioadă fiscală (lună) fără a ţine cont de avansurile primite în altă perioadă fiscală şi care au fost returnate (livrată marfă, servicii în contul acestor plăţi) în perioada de raportare (!??). În argumentarea poziţie sale IFPS face referinţă exclusiv la textul privind modul de completare al acestei boxe (în text nu se spune nimic de avansurile returnate):
„În suboxa 11.1 se indică valoarea TVA aferentă plăţilor anticipate (în avans), încasate de la beneficiar pentru livrările impozabile cu TVA la cota standard şi la cota redusă”.
În legătură cu această abordare apar multe întrebări. Ce relevanţă va avea informaţia inclusă în această boxă dacă va conţine numai suma TVA din avansurile primite în această lună fără a ţine cont de avansurile returnate în această lună şi care, de asemenea, participă la determinarea obligaţiei fiscale privind TVA pentru această perioadă fiscală. După părerea noastră, nu va avea nici o relevanţă. Atunci de ce este solicitată o informaţie care nu este relevantă? Numai pentru ca noi contabilii să avem de lucru? Şi pentru a fi vulnerabili şi amendaţi pentru includerea unor informaţii neveridice în darea de seamă fiscală?
Menţionăm că atît în evidenţa contabilă, cît şi în evidenţa fiscală privind TVA (registrul livrărilor) se ţine evidenţa sumelor TVA din avansurile primite şi returnate în perioada fiscală. Această practică este stabilită de mulţi ani, este direct legată de cerinţele Codului fiscal, elaborată metodologia evidenţei contabile şi adaptate programele de contabilitate. Dacă să modificăm ceva în practica stabilită, pentru a include în boxa cu pricina numai o parte de informaţie, acest fapt va duce după sine noi cheltuieli şi bătăi de cap pentru întreprinderi (modificare soft, timp, etc). Iar dacă mai pui pe cîntar că această informaţie solicitată nu este relevantă, atunci cum să înţelegem această abordare?
Am vorbit la această temă cu mai multe persoane competente: redacţia unei reviste din domeniul contabilităţii, auditori, contabili cu experienţă, companii din domeniul soft contabil, toţi spun că textul din Modul de completare referitor la boxa boxa 11.1 urmează să fie înţeles ca valoarea TVA aferentă plăţilor anticipate primite de la beneficiare în această perioadă, ţinînd cont de avansurile returnate (facturate) în această perioadă. Motivele sunt cele enumerate mai sus. Mulţi dintre ei au spus ca vor ignora explicaţiile IFPS referitor la acest subiect pe motiv că sunt eronate.
În explicaţiile sale în acest sens IFPS face referinţă la redacţia textului din Modul de completare (citiţi instrucţiunea, acolo nimic nu-i spus de avansurile returnate). Întrebare, dacă s-a scris ceva nu prea clar, oare nu se poate de corectat acest text şi de publicat o nouă redacţie a textului corespunzător că să fie pe înţelese nu numai inspectorilor fiscali, dar şi contabililor din această ţară? Doar este un document emis de IFPS?
Încă un argument, privind dezacordul cu explicaţiile organului fiscal privind completarea boxei 11.1 din Declaraţie. În acelaş text al Modului de completare referitor la informaţia din boxa 2 se spune:
„În boxa 2 se indică suma TVA calculată de la valoarea livrărilor reflectate în boxa 1, inclusiv suma TVA de la plata anticipată (în avans) primită pentru aceste livrări”.
După cum observaţi textul ce se referă
De ce acelaşi text, care se referă la fapte cu acelaşi conţinut economic, în două cazuri diferite se interpretează în mod diferit?
Concluzie:
1.Explicaţiile IFPS privind completarea boxei 11.1 din Declaraţia privind TVA (Forma TVA 2012) este următoarea: în această boxă se indică valoarea TVA aferentă plăţilor anticipate (în avans), încasate de la beneficiari exclusiv în perioada fiscală de raportare. Fără a ţine cont de avansurile încasate în perioadele fiscale precedente şi care au fost returnate (facturate) în perioada fiscală de raportare (cu semnul minus).
2.După părerea multor contabili explicaţiile IFPS privind modul de completare a boxei
3.Instituţiile statului, impunînd contribuabililor noi şi noi forme de raportate, nu ţin cont că unele informaţii din dările de seamă se dublează (dacă prezentăm anexe
Administrator „OptimAudit” S.R.L.,
Contabil certificat ACAP
Prin Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.1164 din 25.10.2012 a fost aprobat formularul Declaraţiei privind TVA (Forma TVA 2012), a fost aprobat modul de completare a Declaraţiei privind TVA. Formularul nou al Declaraţiei privind TVA se pune în aplicare începînd cu prezentarea dărilor de seamnă pentru perioada fiscală ianuarie 2013 (01/2013). Textul Declaraţiei nu diferă semnificativ de textul declaraţiei veche, aprobat prin Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.128 din 29.06.2006. În acelaşi timp, aceste modificări nesemnificative crează încertitudini privind completarea dării de seamă fiscale şi, corespunzător, sancţiuni posibile pentru completarea cu informaţii neautentice a dării de seamă fiscale conform art.260 din Codul fiscal (amendă 1.000,00 lei pentru fiecare dare de seamă fiscală care conţine informaţii neautentice).