Chinurile prezentării dărilor de seamă la fisc
De obicei, eu nu merg la oficiu fiscal să prezint dările de seamă, dar s-a întâmplat că am fost nevoit să merg şi eu. Şi am rămas şocat de ceea ce se întâmplă în ultima zi de prezentare a dărilor de seamă.
Cînd am intrat în holul oficiului fiscal nu am putut trece, erau foarte multe persoane.
Şi am început procedura de prezentare a dărilor de seamă. Logic, ar trebui să fie o procedură simplă, ar trebui să stai într-un rând şi să aştepţi când o să-ţi vină rândul, să le prezinţi şi să pleci, dar nu este chiar aşa. În primul rând, a fost nevoie să vizez dările de seamă la inspectorul fiscal din secţia de urmărire a plăţilor, altfel inspectorii care ar trebui să primească dările de seamă nu le acceptă. Evident şi acolo am stat în rând pînă ce am vizat. Alţii, care urmau să prezinte dări de seamă pentru mai multe întreprinderi, circulau de la un inspector la altul, de la un rând la altul, deoarece toate întreprinderile sunt repartizate după prima literă din denumirea întreprinderii între diferiţi inspectori fiscali. De ce se face acest lucru? Nu este scris în nici un act normativ!!! Probabil este iniţiativa inspectoratului fiscal, care încearcă să constrângă contribuabilii să plătească impozitele, deoarece dacă nu vii cu copia ordinului de plată se încep discuţii neplăcute cu inspectorii fiscali, dar oricum până la sfârşit vizează şi dările de seamă a contribuabililor care au restanţe (am văzut cu ochii mei). Am asistat la o aşa situaţie cum o persoană, probabil ne ştiind de această procedură, a încercat să prezinte dările de seamă nevizate. A stat în rînd pentru ca mai apoi să fie refuzat, a început să spună că nu este legal ceea ce fac. Au început să apară replici de genul „nu ţineţi rândul”, „ce vii greu să duceţi să vizaţi?”. La ruşi este o vorbă «лучше сдаться, чем сопротивляться». Sărmanul om a fost nevoit să plece la vizare, şi iarăşi în rândul cel mare!!! Ei bine ne-am abătut de la procedură. După vizare, am stat iar în rînd, am aşteptat vreo 40 minute. În acest timp am văzut şi am auzit mai multe: vedeam cum inspectorii fiscali treceau fără de rând şi prezentau dări de seamă a contribuabililor favorizaţi, cum unii sunau şi spuneau că nu reuşesc să mai plece undeva că aici vor sta mai mult timp, că pînă la masă a fost în oficiu fiscal din alt sector şi acolo a fost şi mai mare rînd, şi altele (nu vreau să scriu înjurăturile). Şi, în final, apropiindu-mă de uşa biroului unde se prezentau dările de seamă văd un anunţ că cei care au vânzări sau procurări mai mare de 1 milion lei, urmează să prezinte Declaraţia privind TVA în alt birou. Surprize, surprize! Ei, în biroul acela nu a fost rândul mare, probabil nu sunt aşa de multe întreprinderi care au vânzări/cumpărări mai mari de un milion lei. Am întrebat inspectorul fiscal care îmi primea Declaraţia, care este sensul că trebuie să prezint Declaraţia în alt birou, dar nu împreună cu toate. Un răspuns clar nu am primit, dar am văzut cum acest inspector fiscal înainte de a pune ştampila pe declaraţie, a înregistrat într-un tabel denumirea întreprinderii, telefonul de contact, genul de activitate, careva date din Declaraţie.
În final, vreau să vă spun că toată procedura de prezentare a dărilor de seamă fiscale a durat mai mult de o oră.
Simt că o să se găsească mulţi să spună că de fapt noi contabilii suntem vinovaţi, căci cine lasă tot pînă la ultimul moment! Da o parte din vină este şi a noastră, dar sunt mulţi factori şi apar diferite situaţii care duc la aceasta. Nu voi descrie aceste situaţii, dar de fapt de ce m-am hotărât să scriu acest articol? Pentru a atrage atenţie la ceea ce se face, şi de ce nu se iau careva măsuri din partea organelor fiscale? De fapt aceasta situaţie se întâlneşte nu numai la oficiile fiscale, dar şi la oficiile teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi Direcţia Generală pentru Statistică.
De fapt o soluţie s-a găsit – prezentarea dărilor de seamă prin intermediului internetului, serviciu care nu este destul de bine promovat. Marea problemă constă în aceea că acest serviciu este cu plata şi nu este destul de ieftin. Am citit undeva că în curând se va ieftini. Şi aici vreau să ajut un pic întreprinderea „Fiscservinform”. Pentru promovarea serviciilor date, eu aş face următorul lucru: în primul rând aş simplifica la maxim posibil procedura de încheiere a contractului şi instalare a softului, apoi aş veni la oficiile fiscale în una din zilele care a fost descrisă mai sus, şi aş propune serviciile date la toţi cei care stau şi pierd timpul în rînd. Numai că mai este un moment, pentru ca să fie cu efect, trebuie să propuneţi serviciile fără plată pentru o anumită perioadă (aici deja cum va permite situaţia financiară, dar cred ca nu mai puţin de jumătate de an). Ştiţi, oamenii au o aşa trăsătură de a se deprinde foarte repede la bine, şi atunci cînd va veni termenul de prelungire a contractului, dar deja cu plată, credeţi-mă că contabilul, amintindu-şi prin ce chinuri trecea la prezentarea dărilor de seamă, va face tot posibilul ca să beneficieze de acest serviciu (evident,cu condiţia unui preţ rezonabil).
Adrian Ştirbu