Atunci când avem o afacere personală, vom căuta în permanență noi și noi modalități prin care să creștem numărul de clienți, numărul de vânzări, încasările și profitul acesteia. Prin urmare, din când în când, strategia societății se va schimba, implementând noi și noi strategii pe termen lung. Cu toate acestea, unele lucruri ar trebui încercate cu precauție, efectele asupra afacerii putând fi extrem de puternice, iar eliminarea efectelor negative nu se va putea face fără costuri suplimentare.
1. Nu-ți construi strategia în jurul celui mai mic preț de pe piață
Practicarea celui mai scăzut preț de pe piață nu este o soluție de luat în seamă în cazul unei afacerei debutante scrie Avocatnet.ro, din cel puțin trei motive:
- chiar dacă vei practica cele mai mici prețuri de pe piață, nu vei putea concura cu firmele mari. Acestea au suficiente resurse financiare, dar și experiență pentru a-și adapta, la rândul lor, prețurile, iar o astfel de luptă nu o vei putea câștiga;
- și în ipoteza în care strategia ta va avea succes, este foarte probabil să îți epuizezi echipa. O firmă mică, debutantă nu va avea posibilitatea de a-și adapta rapid infrastructura sau numărul de personal, astfel că succesul pe termen scurt poate duce la un blocaj;
- practicând cel mai mic preț de pe piață, clienții potențiali vor asocia produselor sau serviciilor tale o calitate slabă. Pe termen lung, aceasta nu este o strategie recomandată.
În loc de a oferi un preț mai mic decât al competitorilor tăi, este mult mai bine să identifici o nișă de piață unde concurența este scăzută sau produsele ori serviciile existente pot fi depășite prin calitatea pe care o poți asigura.
2. Produsul tău nu trebuie să se adreseze tuturor
În loc să îți canalizezi toate resursele pentru a construi o plasă uriașă, cu ajutorul căreia să prinzi toți peștii din baltă, ai putea încerca o strategie mai ușor de implementat. Adaptează-ți produsele sau serviciile, astfel încât să țintești clienții importanți din piață.
Prețul plătit pentru această adaptarea acestei strategii va fi o cotă mai mică din piață, însă dacă te vei orienta doar către un anumit segment al consumatorilor potențiali, vei putea să proiectezi o creștere constantă și sănătoasă a afacerii.
3. Nu îți propune să lucrezi continuu pentru afacerea ta
Aceasta este, de asemenea, o altă greșeală des întâlnită în cazul antreprenorilor aflați la debutul lor în afaceri. Suntem atașați de afacerea noastră și simțim nevoia de a investi timp și efort pentru creșterea ei. Totuși, făcând acest lucru, ne vom consuma într-un timp record energia, iar acest lucru îi va afecta, în mod direct, pe clienții societății.
Prin urmare, în loc să încerci să fii disponibil oricând, ai putea aloca suficient timp clienților deja existenți. Oferindu-le suficientă atenție, vei putea să îți fidelizezi o mare parte a clienților actuali, iar creșterea societății va fi una constantă pe termen lung.
4. Nu te implica direct în toate aspectele afacerii
Implicarea directă a proprietarului afacerii în fiecare aspect al societății poate cauza mari probleme pe termen mediu și lung:
- angajații nu vor lua decizii personale, știind că altcineva va putea schimba tot ceea ce au lucrat și pregătit până în acel moment. Prin urmare, acest lucru va determina o slabă implicare a angajaților în cadrul societății și neglijarea sarcinilor de serviciu;
- singura persoană care va putea rezolva problemele va fi antreprenorul, iar clienții vor apela direct la acesta pentru orice problemă. Supraîncărcarea cu sarcini mărunte poate determina o ignorare a aspectelor importante pe care acesta ar trebui să le urmărească: atragerea de noi clienți, formularea unor strategii de dezvoltare pe termen lung, extinderea echipei, îmbunătățirea calității, etc.
În cazul în care antreprenorul va lua decizia de a vinde afacerea, prețul eventualei tranzacții va fi scăzut, din moment ce întreaga afacere depinde de priceperea și disponibilitatea unei singure persoane, care, în plus, se va retrage.
5. Nu îți schimba în permanență prețul de vânzare
Dacă oferi în permanență reduceri comerciale, indiferent de ocazie, ai o problemă foarte mare: clienții tăi nu vor ști care este prețul real de vânzare. Atunci când ei vor reveni pentru a face o achiziție nouă, iar prețul practicat de tine este diferit de cel anterior, nu își vor putea face strategii pe termen lung în privința achizițiilor.
Prin urmare, încearcă să păstrezi acele elemente care au determinat clienții să achiziționeze de la tine. Prețul, deși este un criteriu foarte important, nu este singurul lucru care determină o vânzare. De asemenea, trebuie ținut cont de calitatea oferită, timpul și ușurința în privința livrării, condițiile privind acordarea garanției comerciale, rapiditatea și comoditatea serviciilor de service.