Cum să motivăm non-financiar, în fiecare zi, angajaţii?
Motivarea de zi cu zi a angajaţilor este o temă de maximă actualitate pentru manageri. Ei trebuie să-şi conducă zilnic echipele spre atingerea obiectivelor propuse.
Pentru a motiva angajaţii putem alege o strategie combinată.
Pe de o parte, managerii pot elimina comportamentele organizaţionale care creează disconfort şi conduc, încet şi sigur, la demotivarea angajaţilor.
Cei mai frecvenţi 10 factori demotivatori pentru angajaţi sunt:
1. Atmosfera de lucru (ex. cea plină de politici şi proceduri de lucru, care nu permite socializarea, atmosfera încarcata, apăsătoare etc)
2. Aşteptări neclare din partea angajatorului.
3. Participarea obligatorie la şedinţe neproductive.
4. Liste întregi cu reguli pe care trebuie să le respecte angajatul, reguli care nu sunt necesare.
5. Promovarea competiţiei agresive, directe şi continue între angajaţi.
6. Aşteptarea îndelungată a deciziilor pe linie ierarhică superioară (“semnături”), aşteptare care îi afecteaza activitatea.
7. Critica în faţa colectivului.
8. Tolerarea performanţelor slabe.
9. Angajaţi trataţi diferenţiat între ei.
10. Utilizarea sub limita a capacităţii angajaţilor.
Aceşti factori demotivanţi trebuie eliminaţi din “viaţa” companiei.
Pe de altă parte, un manager trebuie să dezvolte factori motivatori.
Iată o listă cu cei mai importanţi factori de motivare:
1. Pentru munca rutiniera sunt indicate, din timp în timp, activităţi distractive la locul de muncă (scurte pauze active).
2. Oferiţi angajaţilor obiectivele şi resursele activităţii apoi lăsaţi-i să aleagă modul în care îşi vor desfăşura activitatea.
3. Încurajaţi responsabilitatea şi leadership-ul în cadrul companiei.
4. Promovaţi interacţiunea socială între angajaţi.
5. Toleraţi erorile din muncă, evitaţi criticismul şi practicaţi un feed-back constructiv.
6. Promovaţi mîndria apartenenţei la echipa respectivă.
7. Dezvoltaţi obiective şi provocări profesionale pentru toti angajaţii.
8. Oferiţi încurajări (stimulare pozitivă).
9. Apreciaţi-vă angajaţii şi exprimaţi-vă public aprecierile.
10. Dezvoltaţi sisteme de evaluare a angajaţilor care arată creşterea performanţelor. Învăţaţi-i cum să se auto-evalueze.