Deschiderea și deservirea conturilor curente pentru afacerile mici și mijlocii - comisioane, taxe și posibilități
Conturile bancare sunt instrumentele cheie prin care Dvs. veți putea gestiona fluxurile de mijloace bănești generate de către întreprindere. Dacă doriți să puneți pe picioare un mic business sau deja sunteți proprietarul unei afaceri mici atunci cu siguranță Dvs. trebuie să analizați care sunt costurile aferente conturilor curente oferite de către băncile comerciale. În articolul ce urmează vă oferim informații cu privire la comisioanele și costurile percepute de către bănci privind deservirea conturilor curente în Republica Moldova.
Deschiderea și deservirea conturilor curente
Pentru a deschide un cont curent băncile comerciale vor cere prezentarea obligatorie a documentelor ce intră în conformitate cu Regulamentul privind deschiderea, modificarea și închiderea conturilor bancare. Deci, pentru a deschide contul curent trebuie să prezentați cererea de deschidere a contului completată, documentele de instruire (actul constitutiv, statutul și regulamentul), certificatul de înregistrare eliberat de Camera Înregistrării de Stat, certificatul de atribuire a codului fiscal emis de către Inspectoratul Fiscal, extrasul din Registrul de Stat al întreprinderilor și organizațiilor, fișa cu specimene de semnături și amprenta ștampilei, copia actelor de identitate ale persoanelor împuternicite cu drept de semnătură ale întreprinderii și actul de identitate a persoanei care prezintă documentele pentru deschiderea contului. Pentru toate documentele cu excepția cererii trebuie anexată câte o copie.
Majoritatea băncilor comerciale percep comisionul fix de 100 de lei pentru deschiderea conturilor. Deși băncile permit deschiderea conturilor în diferite valute costurile acestora nu diferă în dependență de acest criteriu. Băncile care prestează gratuit serviciul de deschidere a contului sunt Energbank, Eximbank și EuroCreditBank.
Deservirea lunară a contului variază în dependență de valuta contului. Comisionul de administrare al contului curent în valută laComerțbank lipsește, spre deosebire de comisionul fix de 50 lei pentru administrarea contului curent în lei moldovenești.Mobiasbanca de asemenea percepe un comision mai mic pentru administrarea contului în valută - 1 euro comparativ cu comisionul de 2 euro pentru administrarea contului curent în lei.
Deservirea lunară a contului curent în lei poate fi gratuită sau poate ajunge la un comision fix de 60 de lei. Valoarea comisionului de administrare al contului curent depinde de politica băncii și de momentul apariției operațiunilor în luna gestionară. Băncile care percep comisionul de deservire al contului curent indiferent dacă au fost înregistrare sau nu operațiuni pe cont suntBanca Socială, BCR Chișinău, FinComBank, Mobiasbanca, Moldindconbank și Moldova Agroindbank.
ProCredit Bank sistează perceperea comisionului doar în cazul lipsei mișcărilor pe contul curent timp de 6 luni. Banca de Economii,Comerțbank, Energbank, Victoriabank, Eximbank și Unibank percep comisionul de administrare al contului doar în cazul înregistrării cel puțin unei operațiuni, iar în cazul lipsei operațiunilor - administrarea contului este gratuită. Utilizatorii sistemului Internet Banking de la Energank vor plăti pentru deservire doar 15 lei lunar, comparativ cu 40 lei pentru clienții care nu vor utiliza acest serviciu.
Comisioane pentru decontări
Comisioanele percepute pentru executarea unei plăți în favoarea persoanelor fizice sau juridice în interiorul băncii variază de la 1 leu până la 4 lei, iar comisionul pentru efectuarea aceleiași plăți în favoarea clienților altei bănci variază de la 2 până la 10 lei. Plățile realizate prin sistemul de deservire la distanță sunt mai ieftine comparativ cu cele pe suport de hârtie. Aceasta se datorează strategiilor băncilor de a micșora numărul vizitelor consumatorilor în filialele și agențiile băncilor. Al doilea factor care reduce prețurile pentru efectuarea unei plăți prin serviciul Internet Banking este factorul uman, odată ce Dvs. veți executa o plată în interiorul băncii, veți plăti și pentru serviciul efectuat de către angajatul bancar.
Banca de Economii, BCR Chișinău, Comerțbank și alte bănci comerciale percep diferite comisioane în dependență de suma plății. Dacă suma este mai mică sau egală cu 50,000 lei atunci veți plăti un comision mai mic față de o plată cu o valoare mai mare de 50.000 lei. Cele mai mari comisioane pentru efectuarea unui transfer sunt în cazul executării transferului în regim de urgență. Realizarea unui transfer cu o valoare mai mare de 50.000 de lei prin sistemul de deservire la distanță de la EuroCreditBank se efectuează doar în regim de urgență. Celelalte bănci efectuează plățile în regim normal. În tabelul de mai jos sunt afișate comisioanele percepute de către băncile comerciale pentru efectuarea plății în favoarea altor clienți din interiorul băncii și în favoarea clienților altor bănci.
Retragerea numerarului din cont
Un criteriu important de selectare al contului curent pentru întreprinderea Dvs. este comisionul perceput la eliberarea mijloacelor bănești din cont.
Comisionul de eliberarea al mijloacelor bănești diferă în dependență de scopul retragerii, astfel pentru achitarea salariilor, a dividendelor sau a deplasărilor băncile comerciale percep un comision relativ mai mic în comparație cu comisionul de retragere al numerarului pentru alte scopuri.
Comisionul de retragere al numerarului depinde de faptul dacă clientul a anunțat sau nu banca în prealabil că acesta va retrage o suma mare de bani într-un moment dat. Dacă clientul a anunțat banca, comisionul va fi mai mic, dacă acesta nu a făcut-o atunci banca va percepe comisionul maxim pentru acest serviciu.
Vedeți în tabelul de alături comisioanele pentru eliberarea mijloacelor bănești în numerar pentru alte scopuri decât achitarea salariilor, dividendelor sau al deplasărilor.
Deservire la distanță (Internet banking)
Un instrument eficace de gestionare al întreprinderii este Internet Banking-ul. Acest serviciu oferă posibilitatea persoanelor juridice să efectueze transferuri naționale și internaționale indiferent de valută, să vizualizeze online soldul, schimbările efectuate în sold pentru ultimele luni și acest serviciu mai oferă posibilitatea clienților să execute plăți online fără să se deplaseze la bancă și să prezinte ordinele de plată. Internet Banking-ul este dedicat în special business-urilor mici și a celor de familii datorită volumurilor și periodicității plăților relativ mici.
Dacă Dvs. ați decis că vreți să aplicați pentru serviciul Internet Banking veți avea de plătit un comision fix pentru conectarea la sistem. Unele bănci comerciale oferă posibilitatea utilizării unor testări al programului lor pentru a face cunoștință cu produsul lor. Pentru a utiliza serviciul Internet Banking puteți intră pe site-urile băncilor comerciale pentru a încerca produsul. În cele mai dese cazuri serviciul Internet Banking poate fi folosit doar pe careva anume browsere, de aceea vă recomandăm să consultați banca pentru a afla în care anume browser este disponibil acest serviciu.
Plata fixă pentru abonare la serviciului Internet Banking poate fi în valută națională, euro sau dolari americani. 3 bănci comerciale oferă conectarea la Internet Banking gratuit - ProCredit Bank, Mobiasbanca și Comerțbank. Unibank și Banca Socială șiMoldindconbank percep cel mai mare comision pentru conectarea la Internet Banking, astfel aceste bănci percep un comision fix de 250 lei, 20 USD și 15 EUR.
De regulă pentru deservirea serviciului Internet Banking băncile percep un comision fix lunar. ProCredit Bank oferă deservirea gratuită pentru clienții care vor adera la serviciul Internet Banking. Deservirea gratuită va fi efectuată până la sfârșitul acestui an după care banca va percepe comisionul fix de 70 de lei. Pentru un an de Internet Banking la Banca de Economii veți plăti o singură dată pe an un comision fix de 120 de lei. Internet Banking-ul de la Banca de Economii este cel mai ieftin din tot sistemul bancar.
Dacă doriți să vă înființați o afacere, vă îndemnăm să analizați atent prețurile, condițiile și caracteristicile pentru serviciile propuse de băncile comerciale. Luați în considerare tipul afacerii Dvs. și care vor fi cele mai frecvente operațiuni. Este foarte important să țineți cont și de rata de satisfacere al clienților băncilor pentru că Dvs. veți avea nevoie în primul de rând de eficiență, rapiditate și flexibilitate în deciziile luate.