Eficienţa training-ului
Pentru a fi eficiente, programele de training trebuie să îndeplinească cîteva condiţii...
1. Să
fie acceptate şi promovate de toţi membrii companiei, începand cu directorul
general.
Fără această simplă condiţie, training-ul poate să devină o “tristă comedie”.
De la cel mai înalt nivel, toţi membrii companiei trebuie să inţeleagă că
training-ul este un proces organizaţional şi nu un eveniment în cadrul
companiei. Ce s-ar întîmpla dacă, spre exemplu, procesul managerial ar fi tot
un eveniment care s-ar desfăşura numai de 2 ori pe an, timp de 2 zile, în
week-end? Sau dacă salariile s-ar plăti de 2 ori pe an?
Începand cu directorul general, toţi membrii echipei trebuie să fie
responsabili şi să creeze o atmosfera de învăţare în cadrul companiei. Această
atmosferă trebuie să transpară din comunicarea organizaţională, din entuziasmul
personalului, din planurile de business şi pînă la obiectivele individuale de
performanţă.
Pe de altă parte, angajaţii ar trebui să cunoască faptul că există o corelaţie
foarte strînsă între activitatea de training - achiziţia de noi cunoştinţe
şi/sau dezvoltarea unor abilităţi - şi succesul lor în carieră.
2. Să alinieze obiectivele de training la obiectivele companiei.
Obiectivele de training trebuie să fie în concordanţă cu obiectivele de afaceri
ale companiei. Atingerea de noi obiective poate să necesite noi abilităţi şi
cunoştinţe care vor fi dezvoltate prin training.
3. Să fie fundamentate pe o analiză serioasă a nevoilor de training.
Pentru a putea realiza un program de training trebuie să cunoaştem nevoile
specifice de training.
De multe ori, analiza nevoilor se realizează prin simpla listare a programelor
de training şi fiecare membru al organizaţiei işi bifează programele de
training la care ar trebui să participe. Numai că, adesea, angajaţii aleg să
facă training exact pe acele subiecte pe care le cunosc cel mai bine. De aceea,
analiza nevoilor de training ar trebui să se facă pe verticală, pornind de la
raportul dintre competenţele cerute de fiecare post în parte şi nivelul de
performanţă atins de angajat. Acolo unde performanţele sunt mai scăzute se pot
formula nevoi reale de training.
4. Să ia în calcul cea mai bună opţiune de livrare.
Cele mai eficiente programe de instruire sunt cele în care angajaţii pot să
puna în practică imediat ceea ce au învăţat. Există mai multe metode de livrare
a programelor de training. Alegeţi cea mai eficientă metodă: în sala de
training, instructaj, mentorat, coaching, la locul de munca, cu ajutorul
calculatorului, eLearning etc.
5. Să includa şi o sesiune “Follow-up”.
După finalizarea programului de training trebuie să oferim participanţilor
posibilitatea de a aplica ce au învăţat. Oamenii nu îşi pot dezvolta o
abilitate fără exersarea ei la locul de munca. Un rol important al
follow-up-ului sunt discuţiile cu participanţii cu privire la valoarea
instruirii primite. Acum este o oportunitate de a descoperi noi nevoi de
training.