Important ! Proiectul hotărîrii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului de formare a preţurilor la produsele social importante
Stimați cititori, vă informăm că a fost prezentat consultărilor publice proiectul hotărîrii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului de formare a preţurilor la produsele social importante (în continuare proiect).
Astfel, pentru produsele social importante se stabileşte următorul mod de formare a preţurilor:
Tipul | Modul de formarea a prețului de vînzare |
produsele social importante la export | se comercializează la preţuri libere; |
produsele social importante din import | se comercializează pe teritoriul Republicii Moldova la preţuri de achiziţie, cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 20 la sută; |
produsele social importante comercializate pe piaţa internă de producători autohtoni | se comercializează la preţuri de livrare cu luarea în calcul a normativului de rentabilitate pe entitate de pînă la 10 la sută din totalul cumulativ al cheltuielilor activităţii operaţioanle stabilite conform Standardelor de Contabilitate; |
produsele social importante autohtone comercializate de unităţile comerciale pe piața internă | se comercializează la preţuri de livrare cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 20 la sută, cu excepţia pîinii şi a colacilor, pentru care adaosul comercial aplicat nu va depăşi 10 %; |
produse social importante procesate de unităţile comerciale atît din import, cît şi autohtone | se comercializează cu aplicarea adaosului comercial ce nu va depăşi 40 la sută cumulativ de la preţul de achiziţie / livrare |
Menționăm că proiectul prevede că comerciantul cu ridicata nu se consideră producător în situaţia cînd efectuează operaţiuni tehnologice de procesare, fără a modifica caracteristicile produselor.
Potrivit proiectului, în toate cazurile de comercializare a produselor cu aplicarea adaosului comercial limitat, indiferent de numărul de unităţi comerciale, mărimea adaosului comercial nu trebuie să depăşească nivelul limită stabilit de la preţul de achiziţie / livrare.
Cheltuielile de transport, precum şi alte cheltuieli operaţionale aferente comercializării produselor se acoperă din contul adaosului comercial.
Totodată, la comercializarea produselor social importante persoanele juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător sînt obligate să indice în documentele primare cu regim special (facturi/ facturi fiscale) preţul de achiziţie/ livrare şi mărimea adaosului comercial cumulativ aplicat conform prevederilor Codului fiscal şi instrucţiunilor contabile în domeniu.
Conform proiectului Lista produselor social importante conține următoarele produse:
- Pîinea *, colacii de pînă la 600 grame
- Unt de vacă şi amestecuri de grăsimi
- Ulei vegetal de floarea soarelui
- Lapte de vacă pasteurizat şi chefir, cu grăsimea de pînă la 2,5 % inclusiv
- Smîntîna cu grăsimea de pînă la 20 % inclusiv
- Brînza de vacă cu grăsimea de pînă la 9 % inclusiv, fără adaosuri
- Amestecuri lactate (uscate) pentru sugari şi conserve din carne pentru copii
- Conserve din legume şi fructe, sucuri pentru copii
- Zahăr, cu excepţia zahărului presat şi a celui ambalat în cantităţi pînă la 5 grame
- Făină de grîu
- Orez
- Hrişcă
- Crupe, inclusiv griş şi fulgi de ovăs
- Paste făinoase fără aditivi alimentari şi adaosuri
- Scutece pentru copii
- Caiete pentru elevi de pînă la 48 file
- Ciment
Notă:* - doar pîinea, la fabricarea căreia se utilizează făina, apa, sarea , drojdia alimentară şi ameliorator (împotriva bolii cartofului).
Vă îndemnăm să consultați proiectul. Propunerile şi comentariile DVS vor fi expediate în adresa Ministerului Economiei