BULETIN INFORMATIV
Nr. 6 din 16 noiembrie 2012
Monitorul Oficial nr. 104-108 din 1
iunie 2012
- Hotărîrea Curţii de Conturi
n.16 din 3 mai 2012 privind rezultatele auditului regularităţii gestionării
patrimoniului public de către autorităţile şi entităţile din domeniul aviaţiei
civile pe perioada anilor 2010-2011
Conform
prezentei hotărîri se aprobă Rapoartele misiunilor de audit, rezultatul cărora
denotă indisciplină managerială şi financiară a autorităţilor şi entităţilor
din acest domeniu, care au condus la nereguli şi abateri semnificative în
materie de gestionare a patrimoniului public, de reglementări tarifare
costuri/venituri, de administrare a cheltuielilor şi, mai cu seamă, a celor
generate de practici voluntariste de remunerare economic nefundamentată a
angajaţilor şi persoanelor cu funcţii reprezentative.
- Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 367 cu privire la aprobarea Reglementării tehnice
„Definirea, descrierea, prezentarea şi etichetarea băuturilor alcoolice”
Prezenta
reglementare tehnică stabileşte reguli generale privind definirea, descrierea,
prezentarea şi etichetarea băuturilor alcoolice în scopul prevenirii
falsificării lor şi protecţie a consumatorilor.
Controlul
asupra executării acestei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare.
- Hotărîrea Guvernului nr. 331
din 28.05.2012 privind salarizarea funcţionarilor publici
În vederea
executării Legii
nr. 48 din 22.03.2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici
se aprobă această Hotărîrea de Guvern, astfel salariile funcţionarilor publici
vor fi stabilite în dependenţă de gradul de salarizare şi treptei gradului de
salarizare.
Gradul de salarizare reprezintă
elementul sistemului de salarizare în baza căruia se determină salariul de
funcţie pentru funcţionarii publici în dependenţă de diferenţierea lor conform
ierarhiei funcţiilor în domeniile respective de activitate. Sunt 23 grade de
salarizare.
Treptele de
salarizare sunt instituite pentru a diferenţia salariul de funcţie în
dependenţă de performanţa personală a funcţionarului public.
- Ordinul Ministerului Economiei
al Republicii Moldova nr.93 din 25.05.2012 cu privire la aprobarea
completărilor ce se operează în anexă
Potrivit
acestui Ordin se aprobă Lista agenţilor economici-întreprinderi ale industriei
uşoare şi a tipurilor de servicii prestate de către aceştia pe teritoriul RM
solicitanţilor plasării mărfurilor sub regim vamal de perfecţionare activă,
impozitate cu TVA la cota zero. Controlul asupra executării pezentului Ordin se
pune în sarcina viceministrului economiei RM.
În acest
context , la perfectarea formularului CAD se va ţine cont de următoarele
particularităţi. Dacă pentru o perioadă fiscală sînt înscrise două şi mai multe
dări de seamă de acelaţi tip, organul fiscal va asigura executarea următoarelor
acţiuni:
În cazurile în
care la data examinării nu au parvenit circumstanţele reglementate de art.188 alin.(4) al CF, va rămîne înscrisă în
sistem ultima dare de seamă fiscală corectată prezentată după criteriul
cronologic pentru perioada fiscală respectivă, în caz contrar celor expuse mai
sus, va rămîne înscrisă în sistem:
-
ultima dare de seamă fiscală corectată prezentată după criteriul cronologic pentru
perioada fiscală respectivă care nu contravine cerinţelor art.188 alin.4 al CF;
-
dările de seamă fiscale corectate de tipul TVAFACT,
IAL, IAS, INR, despre a căror necesitate de corectare este menţionat expres
în deciyia asupra cazului de încălcare fiscală.
Referitor
la calcularea penalităţilor, conform art.228 alin.(
-
Decizia Comisiei interdepartamentale pentru maşinile de casă şi control
nr.26-11/3-22-01-2012 din 18.05.2012.
Conform
prezentei decizii, în Registrul unic al maşinilor de casă şi control se includ
următoarele modele:
- ACLAS CRL
PLUS
- ACLAS CRB
PLUS
- RTI
- MF-KVAANT-TdP
- ORGTECH
MINI-D
- Hotărîrea BNM nr.878 din
28.05.2012 cu privire la modificarea şi completarea Regulamentului
privind deschiderea, modificarea şi închiderea conturilor la băncile licenţiate
din Republica Moldova.
Modificările
operate în această hotărîre ţin mai mult de organizarea textului, cu aplicarea
unor completări la unele puncte pentru o descriere mai amplă a conţinutului
acestora.
Monitorul
Oficial nr. 109-112 din 5 iunie 2012
Nu a fost
aprobat, modificat nici un act legislativ semnificativ pentru profesia
contabilă.
Monitorul
Oficial nr. 113-118 din 8 iunie 2012
- Legea nr. 91 din 26.04.2012
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Se modifică
Codul Muncii la următoarele articole:
- articolul 55 “Contractul individual de muncă
pe durată determinată” lit. g) va avea următorul conţinut: ’’ cu
colaboratorii ştiinţifici din instituţiile de cercetare-dezvoltare, cu cadrele
didactice şi rectorii instituţiilor de învăţămînt superior, precum şi cu
conducătorii instituţiilor de învăţămînt preşcolar, primar, secundar general,
special complementar, artistic, sportiv, secundar profesional, mediu de
specialitate, în baza rezultatelor concursului desfăşurat în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
- articolul 301 ’’ Temeiuri suplimentare de
încetare a contractului individual de muncă încheiat cu cadrele didactice şi cu
cadrele din organizaţiile din sfera ştiinţei şi inovării’’, alin.1,
se completează cu lit. c): ’’ c) stabilirea pensiei pentru limita de virsta.’’
- Hotrîrea
Guvernului nr. 367 din 06.06.2012 pentru completarea Regulamentului
privind modul de aplicare a cotei zero a TVA la livrarea pe teritoriul ţării a
mărfurilor şi serviciilor destinate proiectelor de asistenţă tehnică şi
proiectelor de asistenţă investiţională, precum şi la importul serviciilor
destinate acestora
Regulamentul
se completează cu punctul 8, care va avea următorul conţinut:
“8.
Sumele TVA achitate de donatori, recipienţi sau de beneficiarii proiectelor de
asistenţă tehnică şi/sau investiţională pentru procurările de mărfuri şi/sau
servicii destinate realizării proiectelor menţionate în anexele nr.1 şi nr.2 la
prezenta hotărîre, efectuate pînă la includerea tratatelor internaţionale
respective în anexele menţionate, se vor restitui acestora în baza facturilor
fiscale şi documentelor ce confirmă achitarea sumelor TVA pentru mărfurile
şi/sau serviciile procurate, prezentate împreună cu cererea de restituire la
organul fiscal în a cărui rază se deservesc subiecţii în cauză.”
Monitorul
Oficial nr. 119 din 8 iunie 2012
Nu a fost aprobat, modificat
nici un act legislativ semnificativ pentru profesia contabilă.
Monitorul
Oficial nr. 120-125 din 15 iunie 2012
- Hottărîrea Guvernului nr. 403
din 13.06.2012 cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se
operează în unele hotărîri ale Guvernului
Se operează
unele modificări şi completări în Hotărîrea Guvernului nr. 1736 din 31.12.2002
’’ Cu privire la reglementarea activităţii organelor Serviciului Fiscal de Stat
’’.
Prin prezentul ordin se aprobă:
-
Formularul Informaţiei privind respectarea procedurilor de control al calităţii
lucrărilor de audit;
-
Instrucţiunea privind modul de completare şi prezentare a Informaţiei privind
respectarea procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit;
-
Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare a Raportului privind
transparenţa societăţii de audit, auditorului întreprinzător individual.
Prezentul
ordin intră în vigoare de la 1 ianuarie 2013. La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă ordinul
nr.115 din 26 decembrie 2008.
Se
aprobă următoarele formulare:
- Formularul tipizat şi
Instrucţiunea privind modul de completare a dării de seamă privind dividendele
ce urmează a fi achitate la buget de către societăţile pe acţiuni (Forma DPP
12);
- Formularul tipizat şi
Instrucţiunea privind modul de completare a dării de seamă privind defalcările
din profitul net al întreprinderilor de stat şi municipale (Forma DISM 12).
Aceste
dări de seamă se vor prezenta inspectoratelor fiscale de stat teritoriale
pînă la data de 1 iulie a anului următor anului de gestiune.
Întreprinderile de stat şi
societăţile pe acţiuni cu cotă de proprietate publică vor prezenta dările de
seamă cu referinţă începînd cu perioada fiscală aferentă anului 2012, iar
întreprinderile municipale – începînd cu perioada fiscală aferentă anului 2011.
Totodată, din 01.01.2013 se
abrogă Ordinul
IFPS nr.168 din 02.06.2008 “Cu privire la aprobarea formularelor tipizate a
dărilor de seamă privind defalcările din profitul net al întreprinderii de stat
şi dividendelor calculate în funcţie de rezultatele activităţii societăţii pe
acţiuni”.
Monitorul
Oficial nr. 126-129 din 22 iunie 2012
- Hotărîrea CNPF nr. 24/12 cu
privire la aprobarea recomandărilor privind tranziţia de la Standardele
Naţionale de Contabilitate la Standardele Internaţionale de Raportare
Financiară
Se pune în sarcina
asigurătorilor (reasigurătorilor) de a informa trimestrial (pînă la data de 30
a lunii următoare perioadei de raportare) Comisia Naţională a Pieţei Financiare
despre implementarea şi aplicarea SIRF în conformitate cu Recomandările
menţionate la pct.1 din prezenta hotărîre şi Ghidul de implementare a SIRF,
elaborat de Comisia Naţională a Pieţei Financiare.
Monitorul
Oficial nr. 130 din 26 iunie 2012
- Legea nr. 111 din 17.05.2012
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
La articolul 103 alineatul (1) punctul 7)
din Codul
Fiscal, textul “precum şi obţinerea drepturilor de autor” se
înlocuieşte cu textul “precum şi cele referitoare la obiectele dreptului de
autor şi ale drepturilor conexe”
Monitorul
Oficial nr. 131-134 din 29 iunie 2012
- Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2011
În anul 2011
Inspecţia Muncii a realizat 6547 vizete de control privind respectarea
legislaţiei şi altor acte normative în domeniul muncii, securităţii şi
sănătăţii. În urma acestor controale au fost înregistrate 78438 cazuri de
încălcare a prevederilor legale.
Angajatorii
comit cel mai frecvent încălcări referitoare la:
- contractul
individual de muncă – iniţierea relaţiilor de muncă fără respectarea
legislaţiei;
- durata
timpului de muncă – depăşirea duratei legale a timpului de muncă;
- salarizare –
angajarea cu un salariu mai mic decît salariul minim stabilit de stat, etc.
Instrucţiunea
este elaborată întru executarea prevederilor art. 1181 “Registrul general electronic al facturilor
fiscale” din Codul Fiscal.
Înregistrarea facturilor fiscale
în Registru de către furnizori, precum şi verificarea de către cumpărători a
faptului corespunderii datelor din factura fiscală eliberată de furnizor cu
datele din Registru, se efectuează prin intermediul intrării autorizate în “Biroul
virtual al contribuabilului”, în rubrica “Registrul general electronic
al facturilor fiscale”, accesînd portalul www.servicii.fisc.md.
Pregătit
de OptimAudit
SRL
tel.270103, 272086.