În cel mult 7 ani, procedurile fiscale şi vamale vor fi perfecţionate şi simplificate
În şedinţa de Guvern din data de 20.07.2013 va fi discutat proiectul Strategiei reformei cadrului de reglementare a activităţii de întreprinzător (2013-2020) şi a Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei în anii 2013-2015.
Printre obiectivele care le enumeră Stategia, menţionăm care ţin nemijlocit de domeniul fiscal şi vamal.
Impozitele, reglementările şi procedurile fiscale afectează toate întreprinderile, fără excepţie. Eficientizarea legăturiii dintre contribuabili şi Serviciul Fiscal de Stat, este premisă esenţială în vederea îmbunătăţirii mediului general de afaceri.
Mai mult ca atît, politica fiscală şi orice modificări la cadrul normativ fiscal vor fi elaborate într-un mod transparent, cu analiza clară şi cu implicarea activă a sectorului privat în acest proces.
În egală măsură, îmbunătăţirea performanţei Serviciului Vamal condiţionează facilitarea comerţului transfrontalier, contribuind la competitivitatea economiei moldoveneşti. Unul din obiectivele este adoptarea noului Cod Vamal.
În domeniul controlului de stat eforturile vor fi direcţionate asupra schimbării abordării - de la controale universale de rutină la cele bazate pe evaluarea riscului. Această abordare presupune o implicare cît mai redusă a statului în activitatea sectorului privat, astfel ca controlului de stat să fie supuse doar întreprinderile care prezintă un risc sporit pentru societate, mediu, veniturile publice şi ale bunuri publice.
Se vor efectua eforturi în ceea ce priveşte reducerea timpului şi a costurilor asociate iniţierii unei afaceri. Accentul va fi pus pe dezvoltarea mecanismelor de tip “ghişeu unic”.
Unul dintre obiectivele componente ale acestei strategii este elaborarea şi implementarea sistemelor, care vor permite tuturor agenţiilor să beneficieze de un liber schimb de informaţii, astfel încît orice informaţie furnizată de către agenţii economici, să fie prezentată doar o singură dată la oricare dintre agenţiile guvernamentale. Acest principiu: “un raport – mai multe utilizări”, poate fi atins prin soluţii software relativ simple, atît timp cît există un consens şi sprijin în cadrul tuturor agenţiilor implicate.
Într-un final, pînă în anul 2020, se doreşte a obţine următorii 18 indicatori de rezultat
nr. | REZULTAT |
1 | Republica Moldova poziţionată printre primele 25 la sută de ţări în cadrul clasamentului Doing Business, pînă în 2020 |
2 | Republica Moldova poziţionată printre primele 20 la sută de ţări în cadrul indicatorului Doing Business “Plata impozitelor”, pînă în 2020 |
3 | Întreprinderile raportează reducerea poverii administrative legate de plata impozitelor, conform studiului „Costul Desfăşurării Afacerilor”, cu cel pu-ţin 20% pînă în 2015 şi cu cel puţin 50% pînă în 2020 |
4 | Republica Moldova poziţionată printre primele 20 la sută de ţări în cadrul indicatorului Doing Business “Comerţul transfrontalier”, pînă în 2020 |
5 | Întreprinderile implicate în operaţiuni de import şi export raportează reducerea poverii administrative pentru operaţiunile transfrontaliere, conform studiului „Costul Desfăşurării Afacerilor”, cu cel puţin 20% pînă în 2015 şi cel puţin cu 50% pînă în 2020 |
6 | Republica Moldova poziţionată printre primele 20 la sută de ţări în cadrul indicatorului Doing Business “Obţinerea actelor permisive pentru construcţii”, pînă în 2020 |
7 | Republica Moldova poziţionată printre primele 20 la sută de ţări în cadrul indicatorului Doing Business “Lansarea afacerii”, pînă în 2020 |
8 | Republica Moldova poziţionată printre primele 20 la sută de ţări în cadrul indicatorului Doing Business “Conectarea la electricitate”, pînă în 2020 |
9 | Republica Moldova poziţionată printre primele 20 la sută de ţări în cadrul indicatorului Doing Business “Lichidarea afacerii”, pînă în 2020 |
10 | Numărul controalelor/inspecţiilor de stat redus cu cel puţin 20% pînă în 2015 şi cu cel puţin 40% pînă în 2020 |
11 | Numărul rapoartelor obligatorii redus cu cel puţin 10% pînă în 2015 şi cu cel puţin 20% pînă în 2020 |
12 | Numărul actelor permisive redus cu cel puţin 20% pînă în 2015 şi cu cel puţin 40% pînă în 2020 |
13 | Reducerea costului pentru obţinerea actelor permisive cu cel puţin 20% pînă în 2015 şi cu cel puţin 40% pînă în 2020 |
14 | Cel puţin 20 de servicii publice prestate mediului de afaceri digitalizate pînă în 2015 şi toate serviciile digitalizate pînă în 2020 |
15 | Cel puţin 30% din volumul total al actelor permisive vor fi eliberate în baza ghişeului unic pînă în 2017 |
16 | Creşterea numărului autorităţilor publice locale conectate la platforma naţională de e-Guvernare pentru facilitarea schimbului de informaţie cu autorităţile publice centrale şi eliberarea actelor permisive |
17 | Creşterea ponderii actelor permisive eliberate în baza declaraţiei pe propria răspundere pînă la 20% pînă în 2015 |
18 | Nici o autoritate publică nu va solicita întreprinzătorului prezentarea informaţiei care este deţinută de o altă autoritate publică, începînd cu 2015 |