Serviciul Fiscal de Stat, mai bine de patru ani, a implementat raportarea electronică cu scop de a simplifica şi a creşte operativitatea prezentării şi procesării rapoartelor fiscale, precum şi reducerea costurilor necesare pentru prezentarea dărilor de seamă fiscale și a altor documentelor fiscale.
În legătură cu ultimele modificări întreprinse de către Serviciul Fiscal de Stat, și anume sistarea eliberării semnăturilor electronice cu titlu gratuit, nu doar se încalcă obiectivele propuse, dar se complică și mai mult situația întreprinderilor, care în condițiile actuale de criză acută devine și mai dificilă. Astfel, se impune o serie de cheltuieli suplimentare, pe care contribuabilii chiar nu și le pot permite. Din moment ce prezentarea în formă electronică a rapoartelor fiscale a devenit o obligativitate a contribuabilului, prin art. 187 alin. 21 al Codului Fiscal, este necesar de a-i oferit şi posibilitatea obţinerii unei semnături electronice cu titlu gratuit și numai la alegerea acestuia să-i fie prezentate şi alte tipuri de semnături electronice contra plată. Instituția ce implementează o normă legală obligatorie, care într-un fel sau altul impune careva cheltuieli entităților raportoare, ar trebui să creeze oportunități de alegere și nu de jaf deschis pentru întreținerea unor anumite întreprinderi comerciale.
La numeroasele revolte ale contribuabililor, în momentul lansării procesului de conectare la serviciile fiscale electronice inițiat în anul 2011, Serviciul Fiscal de Stat a asigurat gratuitatea depunerii declarațiilor electronice la întrunirile organizate cu contribuabilii pe întreg teritoriul Republicii Moldova și în diferite surse mass-media, fără mențiunea existenței unor planuri ce vor defavoriza situaţia contribuabilului pe viitor. Acum care este rezultatul? Contribuabilul dus în eroare s-a supus liniștit modificărilor implementate, și-a onorat obligația față de organele statale, pentru ce? Pentru ca ulterior, aceleași autorităţi, prin acțiunile nechibzuite sau poate prea bine planificate din timp, să creeze un business de milioane pe seama contribuabilului, creîndu-i astfel impedimente considerabile? Dacă din start procesul implementat devenea transparent și previzibil, fără unghiuri obscure, se organiza o revoltă impunătoare din partea tuturor contribuabililor pentru a stopa răsfrîngerea efectelor negative în sfera afacerilor.
Nu mult timp după sistarea eliberării gratuite a semnăturilor electronice, contribuabilii sunt șocați cu o altă modificare, ce creează numeroase întrebări și nemulțumiri mult mai mari. Serviciul Fiscal de Stat, la indicația Guvernului, sistează totalmente eliberarea semnăturilor electronice, chiar și contra plată. În legătură cu acest fapt, timpul necesar pentru procesul de interacțiune dintre contribuabil și Serviciul Fiscal de Stat s-a dublat sau chiar s-a triplat.
Dacă pînă acum, obținerea accesului la serviciile fiscale electronice și a semnăturii electronice de la Serviciul Fiscal de Stat dura în jur de o oră, de la implementarea ultimelor modificări de sistare a procesului de eliberare a semnăturilor, timpul pierdut poate atinge limita de cîteva zile, chiar și săptămîni. Eliberarea semnăturii electronice de către Î.S. „Centrul de Telecomunicații Speciale" durează două săptămîni, conform procedurii descrise în mod ideal de către această instituție. De facto, eliberarea poate să se extindă și la o lună, fapt ce afectează considerabil toate procesele de lucru ale întreprinderilor, chiar și prezentarea rapoartelor fiscale către Serviciul Fiscal de Stat. Costurile semnăturilor electronice eliberate de către această instituție sunt destul de exagerate, astfel o semnătură constituind 390 lei pentru o perioadă de 1 (un) an, în timp ce această sumă ar trebui să fie achitată pentru minim 3 (trei) ani! Dar în cazul în care sunt necesare 2, 3...și mai multe semnături electronice în cadrul unei singure entități? Prețurile date sunt stabilite la momentul actual, dar la ce majorări se pot ajunge pentru viitor?!
În acest caz cine suportă cheltuielile și nervii pierduți la cozile formate întru obținerea a ceea, ce de fapt contribuabilii nu au cerut, dar li s-a impus? Cum se prezintă dările de seamă fiscale, în cazul în care contribuabilul devine plătitor de T.V.A. în ultimele zile ale lunii? Oare activitatea tuturor întreprinderilor constă doar din vizitarea diferitor instituţii de stat? Impunerea entităților raportoare de a deține semnătură electronică nu este argumentată prin careva raționamente, decît cele de încasat bani în favoarea unor companii comerciale. În prezentarea informației în format electronic, cu astfel de condiții, este cointeresat în primul rînd statul! Automatizarea procesului de prezentare a dărilor de seamă fiscale a permis statului să diminueze cheltuielile salariale necesare pentru procesarea dărilor de seamă fiscale și să dețină informații operative despre starea conturilor contribuabililor necesare pentru administrarea fiscală. Din acest motiv, nu este corect ca pe umerii contribuabililor să fie pusă o povară financiară, pierdere de timp, incomodități adăugătoare. Sistemul de prezentare a dărilor de seamă fiscale în regim electronic, alte servicii electronice gratuite pentru contribuabili, implementate în ultimii ani de către Serviciul Fiscal de Stat, a fost unul dintre puținele servicii ale statutului, acordate contribuabililor săi, care au fost apreciate înalt de către acestea. În acest sens, se deosebește în sens pozitiv de alte sisteme de raportare electronică, implementate de alte instituții de stat, care nu sunt comode pentru contribuabili. Decizia prin care au fost anulate semnăturile electronice, eliberate de ÎS Fiscservinform, este un pas sigur spre a compromite acest serviciu apreciat înalt de contribuabili. Acest fapt duce spre agravarea activității întreprinderilor și nicidecum spre formarea unor condiții favorabile de dezvoltare a acestora. În asemenea condiţii create ne rămîne doar să apelăm la instanţele de judecată!
Prin urmare a celor expuse, se reflectă o imagine de creare a impedimentelor în activitatea contribuabilului și dezvoltarea acestuia în Republica Moldova, precum și de acumulare a mijloacelor bănești în bugetul statului, prin aplicarea amenzilor şi penalităţilor de întîrziere a rapoartelor fiscale, cauză creată tot de instituțiile de stat. Totodată, lipsa mai multor prestatori viabili de semnături electronice duce la crearea unui monopol pe piața țării în procesul de eliberare a semnăturii electronice în interesul unor companii anume şi stoparea formării unei concurenţe ce ar îmbunătăţi calitatea serviciilor date.
Serviciului Fiscal de Stat, în noutățile publicate pe www.fisc.md, menționează: „Serviciul Fiscal de Stat este un promotor fidel de noi servicii electronice în beneficiul contribuabililor, care să le faciliteze activitatea și să le reducă cheltuielile de gestionare a afacerii". Astfel de speranță am nutrit fiecare din noi, dar ea s-a dovedit a fi „ochelarii roz" îmbrăcați cu forța pe „nasul" fiecăruia.
Nemulţumirile contribuabililor vor lua amploare vis-a-vis de hotărîrile emise, prin care autorităţile dau dovadă de indiferență față de împrejurările create. Contribuabilii solicită o reacție adecvată a Guvernului în domeniul semnăturilor electronice și a raportării electronice față de instituțiile de stat, precum și modificarea de urgență a situaţiei create.
Inna Țurcan,
Manager