Politica fiscală pentru anul 2014. Rezultatul unui de dialog necalitativ dintre Ministerul Finanţelor şi mediul de afaceri
Stimați cititori, vă informăm că în data de 29 octombrie curent s-a desfășut conferința de presă în care mediul de afaceri și experții ANB/IDIS au discutat pe marginea politicii bugetar-fiscale şi vamale pentru 2014. Discuțiile au avut loc în contextul în care Ministerul Finanţelor a perfectat proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative privind realizarea politicii fiscale şi vamale pentru anul 2014.
La eveniment au participat: experții Agendei Naționale de Business (ANB), Ion Tornea și Tatiana Grinic, reprezentanţii mediului de afaceri: preşedintele Federației Naționale a Patronatelor din Agricultură, d-nul Alexandru Slusari, preşedintele Federaţiei Naţionale a Fermierilor, d-nul Valeriu Cosarciuc, preşedintele Uniunii Producătorilor de Zahăr, d-na Raisa Bejan, preşedintele Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor, d-nul Eugen Daţco, Asociaţia producătorilor de lapte, d-na Carolina Linte, preşedintele Asociaţia expeditorilor şi brokerilor vamali, d-na Natalia Lipitscaia, Asociația producătorilor de carne, d-na Cristina Ciumac.
Din toate propunerile înaintate și prezentate Ministerului Finanțelor de către experții ANB/IDIS după consultările cu mediul de afaceri, și-au găsit reflectare în variant curentă a proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative privind realizarea politicii fiscale şi vamale pentru anul 2014 doar 4 și anume:
- Permiterea pentru deducere în scopuri fiscale a cheltuielilor pentru formarea profesională a angajaţilor;
- Cheltuielile suportate de către angajatori pentru asigurarea angajaţilor cu hrană, transport şi studii profesionale, conform criteriilor stabilite ulterior în Hotărârea Guvernului, nu vor fi considerate facilităţi la impozitarea veniturilor, de la acestea nu se vor calcula contribuţii de asigurare sociale şi medicale, acestea nu vor fi impozitate cu TVA (conform art. 99 al CF);
- A fost eliminată, conform solicitărilor noastre, propunerea iniţială a MF de a exclude alineatul 5 din art. 234 al CF, conform căruia persoanele care au calculat greşit impozitul şi/sau taxa, dacă acest fapt nu a fost depistat în cadrul controlului fiscal anterior, la efectuarea repetată a controlului fiscal, sânt absolvite de aplicarea amenzilor şi penalităţilor pentru încălcările fiscal depistate aferente perioadelor supuse controlului repetat;
- Au fost introduse amendamente la Codul fiscal şi Codul vamal referitoare la necesitatea elaborării analizei impactului de reglementare pentru toate actele normative ce reglementează activitatea de întreprinzător.
Totodată mediul de afaceri este nemulțumit de faptul că au fost incluse în proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative privind realizarea politicii fiscale şi vamale pentru anul 2014, amendamente care deja au fost pe parcursul anului curent anulate
Astfel proiectul prevede:
· reintoarcerea la înregistrarea în Registrul general electronic al facturilor fiscale a facturilor fiscale peste 50 mii lei
· aplicarea cotei TVA de 20% la producţia agricolă cu acordarea dreptului la restituirea a 60% din suma TVA aferentă acestor livrări
În opinia preşedintele Federației Naționale a Patronatelor din Agricultură, d-nul Alexandru Slusari, politica fiscală este proastă, deoarece încalcă flagrant legislația, în condiţiile în care orice act care are impact supra mediului de afaceri trebuie să fie consultat cu acesta, or readucerea prevederilor aferente restituirii TVA la productia agricole fără consultări prealabile denotă lipsa dialogului. Este o practică normală ca cota tva la producția agricolă să fie redusă, mai ale în condiţiile cînd ramura agricolă se pretinde a fi prioritată pentru RM.
De exemplu, în Rusia, Belorusia cota TVA la producţia agricolă este de 10 % , în Ukraina se calculează TVA la cota de 20%, dar nu se achită la buget.
Conform unor estimări independente odata cu creşterea cotei TVA la zahar pînă la 20 % bugetul de stat a ratat un venit de peste 23 mln lei, din cauza contrabandei şi exportului.
În acestă situaţie nu este clar ce dorește Guvernul în relațiile fiscale cu ramura agricolă ?