"Puţină cunoaştere şi multă neclaritate în facilităţile pentru ONG-uri", expert Tatiana Grinic
Propunem
atenţiei Dvs interviul Info-Prim Neo cu Tatiana Grinic, membru al Asociaţiei
Contabililor şi Auditorilor Profesionişti din Republica Moldova (ACAP)
- La o întâlnire recentă cu reprezentanţi ai ONG-urilor Dvs aţi menţionat că în
legislaţie au fost făcute unele modificări care prevăd eliberarea de la plata
Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) a organizaţiilor neguvernamentale care lucrează
în domeniul asistenţei sociale. Judecând după reacţia consumatorilor ştirii
scrise de la acea întrunire, mai multă lume este interesată să ştie mai multe
despre aceste modificări. Care sunt acestea, de ce a fost nevoie de ele?
- Este vorba despre schimbările care au fost operate la Codul Fiscal, în luna
septembrie 2010. Conform acestora, dacă un ONG care prestează servicii sociale
vrea să cumpere de la o întreprindere de pe teritoriul Republicii Moldova
anumite bunuri pentru programele sale sociale sau să importe ceva pentru
programele sale, sau să acorde un serviciu pe teritoriul Republicii Moldova, el
are voie să achiziţioneze toate acestea fără să achite TVA furnizorului. Ţin să
menţionez că modificările legislative se referă doar la ONG-urile care
prestează servicii sociale. Pentru aceste tipuri de ONG au fost operate şi alte
schimbări în legislaţie care au scopul de a le facilita activitatea. Astfel,
ONG-urile care prestează servicii sociale se mai pot bucura şi de scutiri
privind impozitul funciar pentru pământul şi clădirile unde îşi desfăşoară
nemijlocit activitatea, încăperi care sunt destinate în mod evident prestării
serviciilor sociale. Acest fapt reprezintă un plus enorm pentru activitatea
acestor asociaţii obşteşti. În acelaşi timp, mecanismul de aplicare a noilor
norme de impozitare a fost elaborat nu tocmai în cel mai reuşit mod, astfel
încât ONG-urile îl pot aplica cu mai mult greu în practică.
- Care lacune fac acest mecanism puţin funcţional?
- Cu toate că au fost făcute aceste modificări legislative pentru a facilita
activitatea ONG-urilor ce prestează servicii sociale, Inspectoratul Fiscal
consideră că în condiţiile în care un ONG procură nişte bunuri, nu este
suficient ca acesta să prezinte certificatul de înregistrare care confirmă că
face parte din sectorul asociativ. Inspectoratul Fiscal susţine că, pentru a
putea beneficia scutiri de TVA, mai este nevoie de un act, care se eliberează
de Ministerul Justiţiei. Este vorba de certificatul de utilitate publică, dar
nu atât de multe ONG-uri au acest act. Astfel, la Ministerul Justiţiei este
creată o comisie specială care se întruneşte şi decide pentru fiecare ONG, dacă
să elibereze sau nu acest certificat de utilitate publică. La rândul lor,
pentru a obţine acest act, asociaţiile obşteşti trebuie să demonstreze că sunt
de un folos pentru societate. Plus la toate, este o procedură care durează. De
aceea, o mare parte a ONG-urilor care prestează servicii sociale, nu pot
beneficia de scutirile de TVA.
La momentul actual există un proiect de modificare a Codului Fiscal care ar
elimina aceste obligaţiuni referitoare la necesitatea certificatului de utilitate
publică. Modificările au în vizor simplificarea normelor legislative prevăzute
de articolul 52 al Codului Fiscal. Astfel, va exista o listă a ONG-urilor care
corespund prevederilor pentru scutirea de impozitul pe venit şi care îşi
îndeplinesc scopurile statutare, ele fiind în mod automat scutite de TVA la
procurări de mărfuri şi servicii, de plata impozitului funciar. Acest lucru
însă este doar la nivel de proiect, trebuie să aşteptăm dacă acesta va obţine
sau nu aprobarea Parlamentului.
Mai există o problemă legată de agenţii economici privind impozitarea cu TVA a
livrărilor de mărfuri şi servicii către ONG, care prestează servicii sociale. Livrările
sunt scutite de TVA pentru aceşti agenţi economici. Anume scutite, nu
impozitate cu cota sero, fapt care duce la majorarea poverii fiscale cu TVA. Agentul
economic pierde preţul de trecere în cont a unei părţi de TVA conform normelor
prevăzute de articolul 102 al Codului Fiscal. Iar această pierdere poate fi mai
mare decât TVA-ul care avea sa fie majorat dacă nu ar fi fost prevăzută o
astfel de scutire. Facilitatea anunţată de autorităţi în formă de scutire de
TVA doar sună bine, în realitate nu este o facilitate pentru furnizorul de
mărfuri, care urmează să includă TVA achitată furnizorului său în cost (în
realitate se scuteşte de TVA numai adaosul său comercial, chiar mai puţin) sau
în preţ sau la cheltuieli neprevăzute în preţ. Astfel, agentului economic i se
complică evidenţa contabilă, el comite erori care se sancţionează dur la
completarea dărilor de seamă fiscale. Din acest motiv mulţi furnizori refuză să
elibereze marfa în aceste condiţii. Este o situaţie nefavorabilă şi pentru
beneficiar, care în realitate nu primeşte o reducere de preţ anunţată. Adică
preţul poate fi mai mic decât acel cu TVA, dar nu egal cu preţul fără TVA la o
livrare către alţi cumpărători.
- Câţi reprezentanţi ai sectorului non-guvernamental cunosc facilităţile
despre care vorbiţi?
- Majoritatea nu cunosc facilităţile prevăzute de legislaţie. Problema e că
organizaţiile neguvernamentale care lucrează în domeniul asistenţei sociale au
un buget mai mic în comparaţie cu altele. Aşa că ele nu îşi permit angajarea
unui contabil care să cunoască toate subtilităţile. În consecinţă, ONG-urile
respective nu profită de aceste facilităţi pentru că nu au cum să le cunoască. Toţi
achită şi tac. Cred că autorităţile ar trebui să desfăşoare campanii de
informare în cazurile când sunt operate schimbări de genul acesta în
legislaţie. Este adevărat că statul publică textele actelor normative în monitoarele
oficiale, dar ar trebui să înştiinţeze prin scrisori organizaţiile care cad sub
incidenţa oricăror modificări ale legislaţiei, în special, atunci când este
vorba de facilităţi.
- De asemenea, aţi vorbit despre anumite facilităţi în ceea ce priveşte
deducerea donaţiilor de la persoanele juridice către ONG-uri. Cum funcţionează
acest mecanism, câtă lume îl cunoaşte şi îl utilizează?
- Aceste facilităţi au fost introduse în actele legislative încă pîna la
introducerea normei de impozitare a veniturilor întreprinderilor cu cota zero. Sensul
lor era si este următorul: Întreprinderea efectuează donaţii (filantropie,
sponsorizare) în anumite volume(sume). Şi această întreprindere îşi poate
micşora venitul impozabil cu mărimea donaţiei nu mai mare de 10 procente din
tot venitul impozabil a întreprinderii. Daca donaţia a fost efectuată cu o suma
mai mare decît această limită de 10 procente din întregul venitul impozabil al
întreprinderii, atunci suma depăşirii se impozita cu impozitul pe venit. Procedură
de documentare a donaţiilor efectuate bănesc diferă de cea efectuata cu bunuri.
Totuşi, există momente neclare atât în legislaţie, cât şi în activitatea
practică. De exemplu, întreprinderea a făcut donaţii la un ONG o sumă bunicică,
vine Inspectoratul Fiscal şi spune că nu sunt toate actele necesare. Numărul şi
tipul actelor cerute diferă de la inspector la inspector, de la control la
control. Inspectoratul deseori pune în capul mesei nu conţinutul şi realitatea
operaţiunii, ci forma ei care, la rândul său, nu este stipulată clar în actele
normative. Astfel de fapte descurajează mulţi agenţi economici să facă donaţii
ONG-rilor. Aceste lucruri se fac cu scopul de a mări artificial sancţiunile şi
impozitările agentului economic dat. La modul teoretic, sumele oferite de
agenţii economici în formă de donaţii, se impozitează cu cota 0 la impozitul pe
venit. Dar dacă volumul de binefacere este mai mare de 10% din volumul
impozabil cu impozitul pe venit, atunci suma care este mai mare de 10% se
impozitează cu 15%. Astfel, agenţii economici care fac donaţii asociaţiilor
obşteşti au rămas cu facilităţile pe care le-au avut şi când nu era fixată cota
0, pentru că şi mai înainte sumele de până la 10% erau scutite de impozite,
fiind impozitate la cota de 15% donaţiile care depăşesc 10%. Aceasta
descurajează multe întreprinderi care ar fi de acord să ofere donaţii. Concluzia
este că regulamentele privind deducerea donaţiilor de la agenţii economici
către ONG-uri urmează să sufere modificări.
- De ce credeţi că o parte din oamenii de afaceri din Moldova evită să
sprijine financiar ONG-urile?
- Oamenii de afaceri din Moldova ei înşişi sunt în criză. Dar, totodată, vedem
că statul îi pedepseşte pe agenţii economici cu un impozit suplimentar, chiar
dacă a fost instituită cota 0. Politica fiscală şi administrarea abuzivă,
corupţia şi lipsa unui mediu adecvat de activitate, activitatea de stres în
condiţiile când organele de control interpretează legile cum doresc – ba
lărgind, ba îngustând normele legilor - reprezintă factori negativi pentru
decizia celor care efectuează acte de binefacere. Dacă ar exista posibilitatea
ca agenţii economici locali să doneze în volum mai mare şi fără impozite şi
controale abuzive, mai mulţi ar dona. La moment avem situaţia paradoxală când
agentul economic care vinde un produs unui ONG scutit de TVA trebuie să achite
impozit statului. .
Svetlana Cojocaru, Info-Prim
Neo