Reguli comune pentru înregistrarea întreprinderilor şi organizaţiilor
Doriţi să înregistraţi o întreprindere? Nu ştiţi care sunt regulile, de ce documente aveţi nevoie? Totul e foarte simplu!
Întreprinderile
si organizaţiile, filialele si reprezentantele lor sunt înregistrate de câtre
oficiile teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat în termen de pînă la
15 zile de la data depunerii cererii.
Pentru înregistrarea de stat a întreprinderilor si organizaţiilor se prezintă:
* buletinele de
identitate ale fondatorilor sau ale persoanelor împuternicite in temeiul legii,
precum si ale managerului principal al întreprinderii sau organizaţiei
* dovada achitării taxei de timbru si dovada achitării taxei
de înregistrare.
Pentru înregistrarea instituţiilor financiare se prezintă avizul Băncii
Naţionale a Moldovei, pentru înregistrarea fondurilor nestatale de pensii si a
organizaţiilor de asigurări - avizul Inspectoratului de Stat pentru
Supravegherea Asigurărilor si Fondurilor Nestatale de Pensii de pe lingă
Ministerul Finanţelor.
Pentru înregistrarea întreprinderilor create prin reorganizarea
întreprinderilor de stat sau a întreprinderilor al căror capital social conţine
o cota-parte a proprietarii de stat se prezintă autorizaţia organului central
de specialitate respectiv.
Pentru înregistrarea întreprinderilor cu investiţii străine, la cererea de
înregistrare, suplimentar, se vor anexa:
1. extrasul din registrul
comerţului naţional din tara de origine a investitorului;
2. certificatul de înregistrare a întreprinderii străine;
3. documentele de constituire ale întreprinderii străine;
4. certificatul de bonitate al întreprinderii străine, eliberat de
banca deserventă.
Documentele enumerate la lit.a), b) si c) se prezintă in copii autentificate
notarial si legalizate de către oficiile consulare ale Republicii Moldova de
peste hotare, fiind traduse in limba de stat.
Data a prezentării actelor pentru înregistrare se considera data primirii lor
de câtre oficiile teritoriale ale Camerei.
Oficiile teritoriale ale Camerei nu sunt in drept sa refuze primirea cererii de
înregistrare sau sa ceara prezentarea altor acte decât cele prevăzute de
legislaţie.
Verificarea datelor înscrise în actele de constituire, precum şi a dovezilor
corespunzătoare se face după cum urmează:
1. denumirea întreprinderii;
2. pentru fondatori, persoane fizice – buletinele de identitate şi
documentul ce confirmă lipsa datoriilor la bugetul public naţional şi nu dispun
de întreprinderi anterior înregistrate, care nu funcţionează şi nu au fost
lichidate în modul stabilit de lege;
3. pentru administratori, persoane fizice – buletinele de
identitate şi verificarea Registrului de stat, precum că administratorul nou
numit nu prestează muncă prin cumul la o altă unitate în calitate de
administrator cu excepţia cazurilor când administratorul (angajatorul) este
concomitent şi proprietar al unităţii. Administratorul cu cetăţenie străină
prezintă autorizaţia de muncă, eliberată de Departamentul Migraţiune şi copia
paşaportului tradus în limba de stat şi autentificat notarial. Pentru
administratori fiduciari, persoană fizică sau juridică – contract de
administrare fiduciară. În cazul numirii administrării fiduciare de către
instanţa de judecată – încheierea instanţei de judecată şi certificatul
respectiv. La desemnarea administratorului insolvabilităţii de către instanţa
de judecată - Registrul de stat ca administratorul insolvabilităţii să nu
figureze în calitate de administrator al insolvabilităţii la mai mult de două
întreprinderi. La desemnarea administratorului fiduciar (din oficiu) al
participantului profesionist la piaţa valorilor mobiliare se va verifica
existenţa Hotărârii Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, publicată în
Monitorul Oficial al Republicii Moldova. La desemnarea în calitate de
administrator mai multe persoane fizice se va verifica ca legea sau actul de
constituire sa prevadă administrarea colectiva.
4. pentru fondatori persoane
juridice – copiile actelor constitutive;
5. pentru semnatarii împuterniciţi – procura specială şi
autentică;
6. pentru obiectul de activitate – se va utiliza „Clasificatorul
Activităţilor din Economia Moldovei” (CAEM) şi Legea cu privire la licenţierea
unor genuri de activitate şi includerea în actul de constituire pîna la cinci
genuri de activitate. Genurile de activitate prevăzute la art.10 alin.3 al
Legii 845/1992 se exercită în mod exclusiv de către întreprinderile de stat.
7. pentru dovada depunerii în capitalul social – certificatul
bancar sau actul de evaluare, actul de audit după caz;
8. dovada achitării taxei de înregistrare şi taxei de timbru – bon
de plată.
După înregistrare se eliberează:
* certificatul de
înregistrare care confirmă înregistrarea de stat şi luarea la evidenţa fiscală
a întreprinderii şi organizaţiei;
* decizia registratorului de stat cu privire la
înregistrarea întreprinderii;
* actul de constituire;
* ştampila întreprinderii.
Numărul unic de identificare de stat (IDNO) atribuit întreprinderii şi
organizaţiei este constituit şi cod fiscal.
Întreprinderea şi organizaţia se consideră constituită la momentul
înregistrării de stat.