De curând Comisia Naţională a Pieţei Financiare a făcut public Regulamentul privind sistemul bonus - malus la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule. Acest sistem, care oferă reduceri la asigurarea auto şoferilor disciplinaţi este folosit cu succes în Europa de mai mult timp. La noi, deşi se vorbeşte de mai mult timp, el încă nu prea se aplică.
Doina CIRIPIDA
Ce este sistemul bonus-malus?
Sistemul bonus malus reprezintă un mecanism de bonusuri şi penalizări, aplicate şoferilor pentru disciplinarea asiguraţilor. Recent a apărut necesitatea elaborării Regulamentului de aplicare a sistemului într-o redacţie nouă, acest fapt explicându-se prin punerea în funcţiune a Sistemului informaţional de stat în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, respectiv acumularea în bazele de date ale acestuia a informaţiei privind istoricul daunelor.
Odată cu implementarea regulamentului în redacţie nouă, va fi exclusă influenţa factorului uman la stabilirea corectă a coeficientului bonus-malus şi implicit a primei de asigurare. La moment acesta este stabilit de către asigurători la momentul încheierii contractului de asigurare, fiind introdus, în regim manual, în sistemul RCA Data, la prezentarea istoricului de daune pentru contractele precedente.
Cum funcţionează sistemul bonus-malus?
Este important de ştiut faptul că acest sistem funcţionează pe categorii în care sunt plasaţi şoferii. Verificarea informaţiilor privind istoricul daunelor solicitantului asigurării şi după caz, a celorlalte persoane incluse în contractul de asigurare cu persoana, urmează a se efectua în două etape şi anume filtrarea prin baza de date cu contracte de asigurare, cu stabilirea unui coeficient iniţial, şi ulterior prin baza de date cu despăgubirile de asigurare plătite în perioada a 12 luni precedente zilei de 01 mai a fiecărui an, cu stabilirea coeficientului bonus-malus. Dacă în ultimele 12 luni şoferul nu este regăsit ca fiind implicat în careva cazuri asigurate pentru care au fost achitate despăgubiri de asigurare, persoanei îi va fi atribuită următoarea clasă net superioară faţă de cea iniţială.
Pentru un caz asigurat pentru care s-a plătit despăgubirea de asigurare în perioada de calcul al clasei bonus-malus se majorează cu două trepte, pentru două cazuri - cu patru trepte, pentru trei cazuri - cu șase trepte, pentru patru şi mai multe cazuri - pînă la treapta superioară malus. Astfel se stabilesc categoriile în care sunt plasaţi şoferii.
Ce facem dacă vindem maşina sau cumpărăm una nouă?
În situaţia în care un asigurat deţine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul. În cazul cumpărării vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru vehicul se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior. De asemenea, un şofer nu îşi poate vinde maşina în ideea că în aces mod va scăpa de o clasă malus mare. Asiguratul îşi va păstra clasa de bonus-malus atunci când îşi achiziţionează o altă maşină, iar noul proprietar al maşinii care a fost vândută nu este afectat în nici un mod de clasa pa care o avea fostul proprietar.
Cealaltă parte a monedei
Pe de altă parte, se creează impresia că aceste sistem este creat mai degrabă în interesul companiilor de asigurare. Şi asta deoarece societăţile de asigurare primesc posibilitatea să îi penalizeze pe acei şoferi ce produc accidente şi să reducă plata pentru cei care nu fac accidente. Adică, dacă eşti un şofer care produce accidente, vei plăti mai mult, chiar şi dublu. Dacă însă eşti un şofer exemplar, care nu îşi foloseşte deloc asigurarea RCA, vei avea reduceri, de cel mult 50% după o perioadă de maxim 10 ani.
Deşi este inspirată din practicile europene în domeniu, această lege, care ar trebui să fie stimulatorie pentru şoferii moldoveni, este departe de ceea ce se practică în Occident. Acolo, atât penalizările pentru indisciplină în trafic cât şi bonusurile pentru cei disciplinaţi, sunt mult mai consistente.