Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Se va aplica scutirea de TVA fără drept de deducere prevăzută la art. 103 alin. (1) pct. 16) din Codul fiscal în cazul în care serviciile de salubrizare vor fi prestate populației în baza contractelor încheiate între persoana juridică cu asociația de coproprietari în condominiu (ACC) sau cu administrația publică locală?
În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 16) din Codul fiscal, se scutesc de TVA fără drept de deducere cazarea în cămine; serviciile comunale acordate populaţiei: închirierea spaţiului locativ, deservirea tehnică a blocurilor de locuinţe, salubrizarea, folosirea ascensoarelor.
Conform art. 2 din Legea nr. 234 din 23.12.2021 cu privire la serviciile publice, servicii publice sunt activităţi administrative necomerciale cu caracter individual, realizate în regim de putere publică de prestatorul de servicii publice, cu sau fără solicitarea beneficiarilor de servicii şi care vizează realizarea drepturilor, libertăţilor, obligaţiilor şi intereselor legitime ale acestora, asigurându-le, după caz, beneficiile materiale sau nemateriale corespunzătoare.
Astfel, luând în considerare faptul că în cazul dat beneficiari ai serviciilor de salubrizare sunt populația, în condițiile prevăzute la art. 103 alin. (1) pct. 16) din Codul fiscal, pentru serviciile în cauză se va aplica scutirea de TVA fără drept de deducere.
- Cînd se efectuează marcarea cu „Timbru de consum” a produselor alcoolice şi articolelor din tutun precum și a cartuşelor şi rezervelor pentru ţigaretele electronice, inclusiv ţigaretele electronice de unică folosinţă, preparatelor destinate utilizării în cartuşele şi rezervele pentru ţigaretele electronice de la poziţia tarifară 2404, importate şi destinate a fi consumate pe teritoriul necontrolat de autorităţile constituţionale?
În conformitate cu art.4 alin.(51) din Legea pentru punere în aplicare a Titlului IV al Codului fiscal, modul de procurare, utilizare și aplicare a timbrelor de consum este similiar timbrelor de acciz.
Modul de procurare şi aplicare a timbrelor de acciz/timbrelor de consum pe produsele din tutun, cartuşele şi rezervele pentru ţigaretele electronice, inclusiv ţigaretele electronice de unică folosinţă, preparatele destinate utilizării în cartuşele şi rezervele pentru ţigaretele electronice de la poziţia tarifară 2404, produsele din tutun şi înlocuitorii din tutun (amestecuri fără tutun pe baza frunzei de ceai) de la poziţiile tarifare 240399900 şi 2404 și pe producția alcoolică sunt stabilite prin Hotărârile Guvernului nr.1427/2007 și nr.1481/2006.
În acest sens, conform actelor normative menționate obligația marcării cu „Timbru de consum” survine în timpul fabricării producției alcoolice/articolelor din tutun, cartuşelor şi rezervelor pentru ţigaretele electronice, inclusiv ţigaretele electronice de unică folosinţă, preparatelor destinate utilizării în cartuşele şi rezervele pentru ţigaretele electronice de la poziţia tarifară 2404, produselor din tutun şi înlocuitorii din tutun (amestecuri fără tutun pe baza frunzei de ceai) de la poziţiile tarifare 240399900 şi 2404– până la perfectarea importului acestora pe teritoriul Republicii Moldova.
Modul de aplicare a timbrelor de consum este prevăzut în anexele la Regulamentele aprobate prin hotărârile menționate.
- Care sunt elementele obligatorii ale bonului de casă, emis de echipamentul de casă şi de control?
Conform pct. 23, 24 și pct. 25 din Regulamentul cu privire la Registrul unic al echipamentelor de casă şi de control (anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 141/2019) bonul de casă, generat în formă electronică şi/sau emis de echipamentul de casă şi de control pe suport de hîrtie, conţine obligatoriu elemente generale pentru toate domeniile de activitate şi specifice în funcţie de domeniul de activitate.
Elementele generale ale bonului de casă/documentului fiscal pentru toate domeniile de activitate: 1
) denumirea, codul fiscal, sediul contribuabilului/adresa unităţii structurale unde este amplasat echipamentul de casă şi de control sau numele, prenumele şi IDNP ale persoanei fizice ce desfăşoară activităţi independente, precum şi adresa subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat la care a fost înregistrat echipamentul de casă şi de control;
2) numărul de fabricare şi/sau de serie al echipamentului de casă şi de control;
3) numărul de înregistrare al echipamentul de casă şi de control atribuit de Serviciul Fiscal de Stat, după structura: - pentru maşinile de casă şi de control, imprimantele fiscale, terminalele de plată în numerar (terminalele cash-in) (TP), aparatele de schimb valutar (AV):XXYYNNNNNN, unde XX – două poziţii alfanumerice ce reprezintă codul de înregistrare al modelului echipamentului de casă şi de control după Registrul unic al echipamentului de casă şi de control sau TP, sau AV; YY – două poziţii numerice – codul subdiviziunii serviciului fiscal de stat; NNNNNN – şase poziţii numerice – numărul de ordine în numerotarea subdiviziunii serviciului fiscal de stat respectiv;
4) numărul curent al bonului de casă/documentului fiscal;
5) data şi timpul emiterii bonului de casă/documentului fiscal;
6) modul de plată, inclusiv "TMH" (tichet de masă pe suport de hîrtie) şi "TME" (tichet de masă pe suport electronic).
Totodată, elementele specifice bonului de casă se determină în funcţie de domeniul de activitate. Pentru activităţile de comerţ şi prestarea serviciilor:
a) denumirea fiecărei mărfi (serviciu);
b) costul şi codul cotei taxei pe valoarea adăugată pentru fiecare marfă (serviciu);
c) cantitatea (dacă cantitatea nu este egală cu o unitate) şi preţul mărfii (serviciului);
d) costul total al tuturor mărfurilor procurate (serviciilor prestate);
e) suma restului nerambursat din valoarea nominală a tichetului de masă pe suport de hîrtie („rest TMH”).
Pentru activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale şi gazelor lichefiate, de schimb valutar în numerar cu persoane fizice, de organizare şi desfăşurare a jocurilor de noroc, de transport rutier de persoane în regim de taxi, pentru activităţile de transport rutier de persoane în trafic raional şi interraional elementele specifice bonului de casă sunt stabilite la pct. 25 subpct. 2), 3), 4), 5) și 6) din Regulamentul cu privire la Registrul unic al echipamentelor de casă şi de control.
În conformitate art. 2931 alin. (4) din Codul contravenţional nr.218/2008, emiterea (perfectarea) bonului de casă (bonului de plată în cazurile prevăzute de actele normative) fără toate elementele obligatorii, se sancţionează contravenientul persoana fizică cu amendă de la 18 la 42 de unităţi convenţionale, persoana cu funcţie de răspundere cu amendă de la 30 la 90 de unităţi convenţionale, iar persoana juridică cu amendă de la 60 la 120 de unităţi convenţionale.
- După scanarea codului produsului (codul de bare) s-a introdus greşit o cantitate mai mare a produsului şi în rezultat ([cantitate]*[preţ unitar]) s-a emis un bon de casă eronat. Ce acțiuni urmează să întreprindă entitatea?
În conformitate cu pct. 35 subpct. 2) al Regulamentului (Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 141/2019), se consideră că operaţiunea economică nu este înregistrată în ECC dacă se emite bonul de casă de o valoare ce nu corespunde sumei real achitate.
Dacă utilizatorul ECC constată că este emis un bon de casă de o valoare mai mare decât suma real achitată, el va înregistra din nou operaţiunea emiţând bonul de casă corect.
În conformitate cu prevederile pct. 61 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, utilizatorii echipamentului de casă şi de control sunt în drept să emită, la echipamentul de casă şi de control, Raportul de închidere zilnică pe perioada (schimb, zi, lună etc.) stabilită de către contribuabil, conform necesităţilor.
Contribuabilul, care utilizează ECC care nu sunt conectate la SIA „MEV”, la sfârşitul perioadei de gestiune (conform programului de lucru) emite raportul de închidere zilnică (Raportul Z) şi efectuează înscrierea datelor respective în Registrul ECC. Bonul de casă „eronat” şi explicaţiile respective se prezintă conducerii, în baza cărora se va corecta în Registrul ECC înscrierea efectuată în baza Raportului Z. Pentru aceasta în Registrul ECC se taie cu o linie înscrierea greşită, astfel ca înscrierea să poată fi citită. Urmează înscrierea nouă (Nr. raportului de închidere zilnică/Data raportului de închidere zilnică [subrândul 1/subrândul 2] al coloanei 2 nu se corectează, se transcriu valorile din înscrierea precedentă) care corespunde corectării efectuate şi se confirmă prin semnătura persoanei abilitate, indicându-se şi data corectării (în cazul Registrului ECC perfectat în mod manual).
Serviciul contabil va întocmi o Notă explicativă cu privire la corectările efectuate pe parcursul anului de gestiune, pentru fiecare din echipamentele de casă şi de control utilizate de entitate, în care se stipulează rulajele mijloacelor băneşti înregistrate în echipamentul de casă şi de control concretă şi cele înscrise în Registrul ECC respectiv, ţinând cont de corectările efectuate (în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie). Un exemplar al Notei explicative se păstrează în Registrul ECC respectiv.
Contribuabilul, care utilizează ECC conectate la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, nu este obligat să țină Registrul ECC.
Utilizatorii echipamentelor de casă și control, care sunt conectați la SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, sunt obligați să țină evidența, conform modului stabilit de către contribuabil a:
a) sumelor eliberate cumpărătorilor (clienților) din sertarul pentru bani al echipamentului de casă și control sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești;
b) bonurilor eronate emise la echipamentul de casă și control;
c) bonurilor de plată.
Ordinul SFS nr. 59 din 07-02-2025
Ordinul SFS nr. 60 din 07-02-2025
Ordinul SFS nr. 70 din 11-02-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.