Verificarea documentară, conform prevederilor art. 218 din Codul fiscal, constă în confruntarea dărilor de seamă fiscale aferente calculării şi achitării impozitelor, taxelor, primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală şi a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi altor plăți obligatorii prezentate de contribuabili documentelor de evidență şi altei informații prezentate de contribuabil cu documentele şi cu informațiile referitoare la acesta de care dispune SFS.
Obiectul verificării documentare constă în examinarea modului în care se efectuează sau s-a efectuat calcularea şi achitarea impozitelor, taxelor, primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală şi a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii și altor plăți şi a modului cum se respectă principiile stabilite de ținere a contabilității.
Subiectul verificării documentare îl reprezintă persoanele care sunt înregistrate sau neînregistrate în modul stabilit de legislație şi practică activitate de întreprinzător sau alte activități, care duc la obținerea unor venituri sau au drept scop obținerea unor venituri, adică sunt deținătoare şi/sau realizatoare ale obiectelor impozabile şi care, conform legislației, sunt supuse achitării impozitelor, taxelor, altor plăți obligatorii la buget.
Esența verificării documentare constă în verificarea şi confruntarea datelor din dările de seamă fiscale, cu datele obținute de facto de către funcționarii fiscali în cadrul controlului fiscal din diferite surse.
Verificării documentare se supun documentele de evidență, dările de seamă fiscale și statistice, informațiile din alte surse (ale SV, BNS, ASP, etc.), din alte documente ale contribuabilului (ordine, planuri, contracte, devize etc.) aferente determinării şi onorării de către acesta a obligațiilor fiscale.
