Atenție, proiectul de Hotarare de Guvern cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a comerţului interior în Republica Moldova pentru anii 2013 – 2020
Conform proiectului, în anul 2013 se preconizează elaborarea amendamentelor la Legea nr. 231 din 23.09.2010 cu privire la comerţul interior (în continuare lege) în vederea introducerii normelor de reglementare a vînzărilor cu preţ redus (vînzări de lichidare şi soldare, promoţionale, de tip outlet).
De asemenea, se vor efectua modificări în lege în vederea simplificării procedurii de lansare a afacerii comerciale, şi anume substituirea autorizaţiei de funcţionare cu înregistrarea la primărie, în special în cazul în care comerciantul dispune de autorizaţie de construcţie şi licenţă de activitate.
Totodată, va fi revizuit Codul contravenţional în vederea completării acestuia cu sancţiuni administrative pentru încălcarea normelor de comercializare a produselor / serviciilor (introducerea amenzilor pentru segmentele de piaţă unde acestea lipsesc). Se propune înăsprirea amenzilor pentru operatorii pieţei care plasează pe piaţă produse nesigure. Concomitent, se impune revizuirea sancţiunilor administrative în raport cu cifra de afaceri a operatorilor pieţei şi a prejudiciului cauzat consumatorilor.
Se vor fi elaborate proiecte ale hotărîrilor de Guvern cu referire la: desfăşurarea comerţului în pieţe şi reglementarea comerţului cu produse agricole; prestarea serviciilor comerciale; autorizarea activităţilor din comerţ prin instituirea ghişeului unic; pregătirea profesională a angajaţilor din comerţ, etc.
Referitor la prestarea serviciilor comerciale, se impune revizuirea normelor privind prestarea serviciilor de alimentaţie publică în vederea optimizării reglementării preţurilor la produsele culinare şi atribuirii categoriilor unităţilor de alimentaţie publică în deservirea consumatorilor.
Este de menţionat, că urmare perfectării cadrului normativ în domeniul comerţului interior (anii 2013 - 2014) se consideră oportun comasarea tuturor actelor juridice într-un manual de călăuză pentru operatorii pieţei - „Ghidul comerciantului”, care va fi editat cu suportul asistenţei externe.
Totodată, proiectul prevede promovarea în localităţile rurale a diverselor cooperative şi asociaţii, cum ar fi cooperaţia de consum (pentru comerţ, turism, alimentaţie publică), cooperativa de credit (pentru utilizarea economiilor băneşti ale membrilor cooperatori), cooperativa meşteşugărească (asocierea pentru prestări de servicii şi producere). Paralel cu modelul cooperatist, un rol vădit în consolidarea resurselor de produse / servicii îi poate reveni activităţii economice independente. În acest context, politica fiscală trebuie să-şi schimbe imaginea - nu trebuie să fie asociată cu noţiunile de obligaţie, control, sancţiuni, ci să fie văzută ca un sistem stimulatoriu pentru desfăşurarea activităţii economice. Aşadar, se impune completarea cadrului legislativ cu norme de reglementare a activităţii întreprinderilor familiare şi/sau a persoanei fizice autorizate, avînd la bază impozitul unic din venitul estimativ anual obţinut din desfăşurarea activităţii.
Se necesită susţinerea financiară a persoanelor care produc marfă de prima necesitate, utilizează resurse locale şi surse energetice netradiţionale, materie primă secundară şi deşeuri de producţie, precum şi sprijinirea iniţiativelor de afaceri în rîndul grupurilor sociale defavorizate.
La elaborarea politicii fiscale este binevenită implicarea întreprinderilor din comerţ / prestări servicii, acordarea înlesnirilor fiscale celora care contribuie la crearea locurilor de muncă prin extinderea infrastructurii comerciale.
De asemenea, e absolut necesară aplicarea maşinilor de casă şi control cu memorie fiscală la toate tipurile de comerţ, inclusiv în activitatea posesorilor de patentă (măsură nerealizată prevăzută şi în Strategia precedentă).
Rezultatele scontate ca rezultat a aplicării strategiei
nr. | Rezultat |
1 | sporirea vînzărilor cu amănuntul cu cca 3-4 % anual; |
2 | micşorarea dezechilibrului infrastructurii comerciale între localităţile municipale şi cele urbane cu cca 10 - 15 % pînă în anul 2020; |
3 | extinderea reţelei comerciale cu cca 50 unităţi anual; |
4 | creşterea ponderii comerţului de format modern în total vînzări cu amănuntul pe ţară pînă la 45 % pînă în anul 2020; |
5 | creşterea ponderii comerţului la distanţă în total vînzări cu amănuntul cu cca 2-3 % anual |
Propunerile şi comentariile DVS vor fi expediate în adresa Ministerului Economiei.