Atenţie! Proiectul de lege privind încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare de consum
Stimați cititori, vă infornăm că a fost publicat proiectul de lege privind încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare de consum (în continuare proiectul de lege).
Scopul proiectului de lege este asigurarea protecţiei intereselor economice ale consumatorilor prin stabilirea condiţiilor de informare a consumatorilor înaintea şi după încheierea contractelor privind comercializarea la distanţă a serviciilor financiare de consum.
Cu alte cuvinte, toată informaţia care are scopul comercializării servciilor financiare de consum şi care e difuzată prin mijloacele de comunicare specificate în proiectul legii (e- mail, sms , etc...) va trebui să corespundă anumitor criterii pentru a fi siguri că consumătorul a luat o decizie informată cu privire la procurarea unui serviciu financiar.
Subiecţii proiectului de lege sunt:
1. consumatorii
2. furnizorii de servicii financiare de consum care comercializează servicii finaciare
Proiectul de lege definește serviciu financiar ca orice serviciu bancar, de creditare, de acordare a împrumuturilor de către participanţii profesionişti la piaţa financiară nebancară, de asigurare, de pensii private individuale, servicii şi activităţi de investiţii conform legislaţiei privind piaţa de capital, servicii de plată furnizate de alţi prestatori de servicii de plată decît instituţiile financiare.
Menţionăm, consumator a serviciului financiar de consum este doar persoana fizică ce intenţionează să comande, sau să procure ori care comandă, procură sau foloseşte servicii financiare de consum comercializate prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă pentru necesităţi nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională;
Conform notei informative a proiectului de lege, reglementările se vor aplica serviciilor financiare cu amănuntul, cum ar fi cele bancare, de asigurări, de plată şi de investiţii, inclusiv fondurile de pensii, care sunt negociate la distanţă prin orice mijloc care nu necesită prezenţa fizică simultană a părţilor contractante. Totuşi, este de menţionat că furnizorii de servicii financiare şi consumatorii vor avea o întîlnire fizică la care se va semna contractul, iar informaţia va fi stocată pe un suport durabil, astfel încît să nu mai fie posibilă operarea modificărilor.
În acest context este util să amintim cititorilor noștri de proiectul Hotarîrii Guvernului privind aprobarea proiectului de lege privind semnătura electronică şi documentul electronic. Conform căruia documentul electronic care conţine o semnătură electronică avansată calificată va fi asimilat, după efectele sale, cu documentul analogic pe suport de hîrtie, autentificat cu semnătură olografă. Cu alte cuvinte nu sînt departe timpurile cînd nu va fi nevoie de o întîlnire fizică pentru a semna un contract.
Serviciile financiare care vor putea fi negociate la distanță pot fi:
a) | deschiderea de conturi bancare (de diferite tipuri curent, de depozit, de împrumut); |
b) | obţinerea unui card bancar (card de debit sau de credit); |
c) | depunerea sau retragere de numerar din contul bancar); |
d) | plata cu cardul prin folosirea unui instrument de plată; |
e) | facilităţi de împrumut; |
f) | servicii de asigurare; |
g) | pensii individuale etc; |
h) | abonarea la serviciul SMS-banking; |
i) | depunerea cererii de reemitere a cardului bancar; |
j) | depunerea cererii de închidere a contului de card bancar. |
Menționăm, acestă listă nu este una finală și admite completări.
Totodată proiectul de lege stabilește expres următoarele mijloacele de comunicare utilizate în cadrul comercializării la distanţă a serviciilor financiare de consum:
a) | Poştă electronică (e-mail); |
b) | Telefon cu intervenţie umană (telefonia vocală); |
c) | Telefon fără intervenţie umană (automat de apel, audiotext); |
d) | Videofon (telefon cu imagine); |
e) | Videotext (microordinator, ecran Tv cu tastatură sau ecran tactil); |
f) | Telecopiator (fax); |
g) | Televiziune (teleshopping); |
h) | Publicitate tipărită cu bon de comandă; |
i) | SMS; |
j) | Servicii de mesagerie pe internet |
Notă: Pentru utilizarea mijloacelor de comunicare indicate la literele b) şi f) din prezenta anexă, este necesar ca consumatorul, iniţial, să-şi exprime comsemţămîntul de a fi informat cu privire la servicile financiare
Proiectul de lege oferă dreptul de revocare, o prevedere existentă şi în proiectul Legii privind contractele de credit pentru consumatori, care asigură, că orice consumator are la dispoziţie o perioadă de 14 zile pentru a revoca (de a anula) contractul, fără penalităţi şi fără de a invoca anumite motive. Totuşi proiectul legii prevede excepţii referitor la dreptul de revocare pentru unele servici financiare
Pentru nerespectarea prevederilor legii a fost prezentat si proiectul completărilor la Codul Contravenţional referitor la acest subiect.
Astfel încălcarea cerinţelor privind comercializarea la distanţă a serviciilor financiare de consum prin:
a) neprezentarea tipului de informaţie ce necesită a fi prezentat în conformitate cu prevederile legale privind încheierea contractului la distanţă privind serviciile financiare de consum, precum şi necomunicarea termenelor şi condiţiilor contractelor şi a informaţiilor prealabile, | amendă de la 75 la 120 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 200 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice; |
b) nerespectarea termenului de rambursare a sumelor primite conform contractului la distanţă în caz de revocare, precum şi utilizarea mijloacelor de comunicare la distanţă fără a obţine acordul consumatorului sau dacă consumatorul a obiectat în mod evident împotriva acestui mijloc, | amendă de la 75 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 200 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice; |
c) furnizarea de servicii financiare la distanţă consumatorului contra plată, fără cererea sa expresă şi prealabilă, precum şi obţinerea de servicii pe care consumatorul nu a cerut în prealabil şi în mod explicit, | amendă de la 75 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 200 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice”. |
d) pentru comunicări nesolicitate de consumator cu utilizarea de către furnizor a mijloacelor de comunicare la distanţă este necesar acordul prealabil al consumatorului în cazul sistemului automatizat de apel fără intervenţie umană de tipul automatelor de apel, telecopiator sau fax, | amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice. |
Nota: 1unitate contravențională=20 lei
Vă îndemnăm să vă expuneți referitor la proiectul legii privind încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare de consum, precum și la proiectul completările la Cod Contravențional.
Propunerile şi comentariile DVS vor fi expediate în adresa Ministerului Economiei.