Monitorul Oficial Nr. 248-251 din 07.12.2012
Hotărîrea Băncii Naţionale nr. 269 din 29.11.2012 cu privire la nivelul ratelor dobînzilor Băncii Naţionale a Moldovei şi a normei rezervelor obligatorii
Stabileşte că se menţine:
· rata de bază aplicată la principalele operaţiuni de politică monetară pe termen scurt la nivelul actual de 4.5 la sută anual.
· rata de dobîndă:
a) la creditele overnight la nivelul actual de 7.5 la sută anual;
b) la depozitele overnight la nivelul actual de 1.5 la sută anual
· norma rezervelor obligatorii din mijloacele atrase în lei moldoveneşti şi în valută neconvertibilă, precum şi norma rezervelor obligatorii din mijloacele atrase în valută liber convertibilă în mărime de 14.0 la sută din baza de calcul.
Decizia Curţii Constituţionale de sistare a procesului asupra sesizărilor privind excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor articolului II din Legea nr.42 din 17 martie 2011 cu privire la modificarea anexei la Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător (Sesizările nr. 13g/2012, 14g/2012 şi 15g/2012) nr. 3 din 01.11.2012
Hotărîrea Băncii Naţionale nr. 139/8 din 26.11.2012. privind aprobarea mărimii ratei procentuale aplicată la calcularea vărsămîntului obligatoriu anual
Aceasta stabileşte că rata procentuală aplicată la calcularea vărsămîntului obligatoriu pentru anul 2013 în mărime de 0,0624% din suma totală a depozitelor garantate înregistrate în bilanţul fiecărei bănci licenţiate la situaţia din 30 septembrie 2012.
Băncile licenţiate vor efectua calculele necesare reieşind din suma totală a depozitelor garantate înregistrate în bilanţul acestora la situaţia din 30 septembrie 2012 şi vor plăti vărsămîntul obligatoriu anual pînă la data de 31 decembrie 2012.
A fost aprobate şi prezentate Actului de sechestru şi Procesului-verbal de ridicare a bunurilor
Acesta stabileşte că:
· deţinătorii registrelor de valori mobiliare, prezintă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, în termen de o lună de la încheierea anului fiscal, informaţia privind înstrăinarea (adică vînzarea, donarea, etc..) de către persoanele fizice a acţiunilor, obligaţiunelor, etc.
Prima perioadă de raportare va începe pe 01.01.2013 şi va finisa pe 31.12.2013.
· „Centrul Resurselor Informaţionale de Stat „Registru” va prezintă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, informaţia privind înstrăinarea (adică vînzarea, donarea, etc…) de către persoanele fizice a mijloacelor de transport.
· Oficiile cadastrale var prezintă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, informaţia privind înstrăinarea (adică vînzarea, donarea, etc…) de către persoanele fizice a proprietăţilor imobiliare
A fost publicată lista agenţilor economici care vor beneficia în anul 2013 de dreptul imprimării
de sine stătător a facturilor fiscale pe hîrtie specială cu însemne de protecţie
Conform acestuia, se completează cu un capitol cu denumirea ” Metoda impozitului curent” care cuprinde paragraful:
”52. În cazul aplicării metodei impozitului curent cheltuielile privind impozitul pe venit se determină prin aplicarea la suma venitului impozabil a cotei impozitului stabilită în Codul fiscal pentru anul fiscal respectiv. Venitul impozabil se determină în conformitate cu regulile stabilite de legislaţia fiscală.”
Denumirea capitolului ”Venit impozabil” se substituie cu ”Metoda impozitului amînat”.
Pe tot parcursul textului se substituie:
- sintagma „raportul privind rezultatele financiare” cu sintagma „raportul de profit şi pierdere”, la genul corespunzător;
- cuvîntul „întreprindere” cu cuvîntul „entitate”, la genul corespunzător.
Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2013 Nr. 251 din 08.11.2012.
Conform acesteia cotele au ră mas la nivelul anului precedent cîte 3,5% pentru fiecare categorie, respectiv pentru angajat şi angajator.
Prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculată în sumă fixă s-a stabilit la 3318 lei.
Legea nr. 220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali. Au fost efectuate modificări esenţiale la:
Articolul 9. Denumirea persoanei juridice
Articolul 11. Procedura înregistrării
Articolul 18. Înregistrarea suspendării sau reluării
activităţii persoanei juridice
A fost introdus un articol nou
Articolul 191. Înregistrarea contractului de vînzare-cumpărare
a întreprinderii în calitate de complex patrimonial
Articolul 26. Radierea din oficiu a persoanei juridice din Registrul de stat unic
După modificările operate la acest articol, dacă persoana juridică inactivă nu are datorii la bugetul public naţional, nu este fondator al unei alte persoane juridice şi nu are filiale şi reprezentanţe, organul înregistrării de stat iniţiază din oficiu procedura de radiere din Registrul de stat a persoanei juridice inactive, adoptînd decizia de iniţiere a procedurii de radiere.
Astfel, persoana juridică inactivă se va considera că şi-a încetat activitatea şi va fi radiată din oficiu.
Conform legii noţiunea de persoană juridică inactivă semnifică persoană juridică care, în decurs de 12 luni de la înregistrare, nu a prezentat dările de seamă fiscale prevăzute de legislaţie şi nu a efectuat operaţiuni pe niciun cont bancar.
Monitorul Oficial Nr. 254-262 din 14.12.2012
Ordinul Nr. 155 din 05.12.2012 cu privire la aprobarea completărilor în Normele metodologice privind executarea de casă a mijloacelor bugetului public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor.
Conform punctului 2.4.14. a acestui ordin, restituirea plăţilor achitate în plus de către agentul economic/persoana fizică se efectuează de către trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanţelor prin transferul mijloacelor la contul bancar al agentului economic/persoanei fizice, deschis în instituţia financiară, sau prin delegaţie de retragere de numerar.
Monitorul Oficial Nr. 263-269 din 21.12.2012
HG nr. 932 din 18.12.2012 privind aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotătîri ale Guvernului.
Conform acesteia au fost modificate următoarele acte normative ce ţin de domeniul salarizării a angajaţiilor din instituţiile publice
Hotărîrea Guvernului nr. 381 din 13 aprilie 2006 „Cu privire la condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare”
Hotărîrea Guvernului nr.650 din 12 iunie 2006 „Privind salarizarea militarilor, efectivului de trupă şi corpului de comandă angajaţi în serviciul organelor apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice”
HG Nr. 924 din 12.12.2012 privind aprobarea Metodologiei de calculare a costului auditului energetic.
Aceasta este elaborată în scopul de a asigura aplicarea unui mecanism unitar pentru determinarea costului maxim de deviz al serviciilor de audit energetic, formarea preţurilor contractuale şi efectuarea decontărilor pentru serviciile prestate.
HG Nr. 929 din 13.12.2012 cu privire la modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
Aceasta intoduce modificări la următoarele acte normative:
Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17 martie 1998 „Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997”. La punctul 9 din anexa nr.1 în loc de Act constatator privind calcularea sau recalcularea drepturilor de import/export;” se substituie cu textul:
„Decizie de regularizare;
Act de audit postvămuire;
Proces-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale;”.
Modificările ţin de procedura evaluării în vamă a mărfurilor în cazul regimului vamal difinitv şi suspensiv.
Astfel în cazul în care mărfurile sînt plasate în regimuri vamale suspensive, precum şi în zone economice libere, valoarea în vamă a mărfurilor în cauză, la momentul încheierii acestora prin plasarea în altă destinaţie vamală, nu va fi mai mică decît valoarea în vamă a mărfurilor, declarată în regimul vamal iniţial.
Această prevedere nu se aplică mărfurilor plasate în regim vamal de admitere temporară, procurate în baza unui contract de leasing. În acest caz, baza de calcul a drepturilor de import o va constitui valoarea reziduală a mărfurilor, dar nu mai puţin de 70% din valoarea de intrare a bunului dat în leasing, în cazul leasingului financiar, şi, respectiv, valoarea de transfer a proprietăţii, în cazul leasingului operaţional, convenite de părţi
Legea bugetului de stat pe anul 2013 nr. 249 din 02.11.2012
Bugetul de stat pentru anul 2013 a fost aprobat cu un deficit în sumă de 874 832,7 mii de lei.
|