Privind obligaţia achitării taxei de
plasare (amplasare) a publicităţii (reclamei)
Reprezintă obiect al impunerii cu taxa de amplasare a
publicităţii standul mobil amplasat în faţa clădirii întreprinderii? În ce
condiţii se admite amplasarea acestuia?
Conform
art. 1 al Legii cu privire la publicitate Nr.1227-XIII din
27.06.97, publicitatea
(reclama) -este informaţia publică despre persoane, mărfuri (lucrări,
servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar)
menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie
la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului.
Adică,
dacă standul (afişul,panoul, sau alt mijloc tehnic) conţine un astfel de gen de
informaţie, prin prisma legislaţiei fiscale este considerat publicitar, iar suprafaţa
acestuia examinată ca bază impozabilă a taxei de
plasare a publicităţii.
Este absolut necesar de menţionat că conform
modificărilor şi completărilor realizate în Titlul
VII al Codului Fiscal prin Legea
nr. 267 din 23 decembrie 2011 „Pentru modificarea şi completarea unor acte
legislative”, începînd cu 13 ianuarie 2012, din
taxa pentru plasarea (amplasarea) publicităţii (reclamei) a fost exclusă
categoria de publicitate exterioară ( realizată prin sisteme ce include
afişele, panourile, standurile, instalaţiile şi construcţiile situate separat
sau suspendate de pereţii şi de acoperişurile clădirilor), şi în acelaşi timp
introdusă o nouă taxă – taxa pentru
dispozitivele publicitare.
Dispozitiv publicitar
–construcţie de diverse configuraţii şi dimensiuni, ce serveşte drept suport
pentru mesaje şi imagini publicitare;
Potrivit art. 290 lit q) al Codului
Fiscal, subiecţii impunerii
cu taxa pentru dispozitivele publicitare sunt persoanele juridice sau
persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care sunt
proprietari de afişe, pancarte, panouri şi alte mijloace tehnice pentru
amplasarea publicităţii exterioare.
Obiectul impunerii
şi baza impozabilă a acestei taxe,
conform prevederilor art. 291
lit. q) şi lit. q) din Anexa la Titlul
VII al Codului Fiscal, îl
constituie suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar.Unitatea de măsură a taxei - lei anual
pentru fiecare m2 .
Cota taxei se stabileşte de către autoritatea
administraţiei publice locale în funcţie de caracteristicile obiectelor
impunerii.
Termenul de plata a
taxei şi de prezentare a dărilor de seamă fiscale- Trimestrial, pînă în ultima zi a lunii imediat următoare trimestrului
gestionar ,începînd cu perioada fiscală –trimestrul I al anului 2012.
Totodata,conform art.297
al Codului
Fiscal, administraţia publică locală poate aplica toate
sau numai o parte din taxele locale, în funcţie de posibilităţile şi
necesităţile unităţii administrativ-teritoriale concomitent cu adoptarea sau
modificarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale.În unele unităţi
teritoriale această taxă a fost deja aplicată începînd cu data de 01.01.2012.
Pentru
anul 2012, Anexa nr.1
Nu
în ultimul rînd e necesar de subliniat că producătorii şi difuzorii de publicitate
socială (acea publicitate care reprezintă interesele societăţii şi ale
statului în propagarea unui mod de viaţă sănătos, ocrotirea sănătăţii,
protecţia mediului înconjurător, păstrarea integrităţii resurselor energetice,
protecţia socială a populaţiei şi care nu are scop lucrativ şi urmăreşte
obiective filantropice şi de importanţă socială),sînt scutiţi de plata acestei
taxe în temeiul art.296 al Codului
Fiscal- doar în baza deciziei administraţiei locale.
Afişele
filarmonicii, circului, teatrelor, cinematografelor, palatelor şi caselor de
cultură, plasate pe faţadele, în vitrinele acestor localuri şi pe teritoriul
adiacent se consideră publicitate socială.
Avînd în vedere cele relatate,şi luînd în considerare
explicaţiile orale ale persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul IFPS,
putem conchide că standul publicitar amplasat la sol şi situat în afara
sediului contribuabilului este obiect al impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare.
În acest context, tinem să indicăm că achitarea taxei
se va efectua la capitolul 122 al
Clasificaţiei Bugetare, paragraful 69 (introdus
prin Ordinul nr.13 din 02.02.2012 privind
modificarea şi completarea Clasificaţiei bugetare ).
Referitor la întrebarea a doua relatăm că
amplasarea publicităţii exterioare se admite cu permisiunea organului respectiv
al administraţiei publice locale, coordonată în prealabil cu: - subdiviziunea
teritorială a Poliţiei Rutiere a Ministerului Afacerilor Interne; - organul
teritorial al Direcţiei Drumurilor, în cazul amplasării publicităţii pe
arterele rutiere din afara localităţilor; - organul respectiv de conducere al
Căii Ferate din Moldova, în cazul amplasării publicităţii în zona de
expropriere a căii ferate (art. 16 alin.
(2) al Legii nr. 1227-XIII din 27.06.1997).
În
municipiul Chişinău obţinerea autorizaţiei se efectuează conform Regulamentului Provizoriu privind
autorizarea şi amplasarea dispozitivelor de publicitate, a publicităţii
exterioare,firmelor (inscripţii şi imagini exterioare) în Municipiul Chişinău
aprobat prin Decizia Consiliului Municipal Chişinau nr.71/15 din 03.05.2007.
Însă
din relatările telefonice ale Direcţiei Generale Arhitectură, Urbanism şi
Relaţii Funciare din cadrul Primăriei Chişinău, pentru dispozitivele mobile
amplasate în stradă care conţin acest tip de informaţie,agenţilor economici nu
li se acordă autorizaţii pe motiv că acestea ar îngreuna circulaţia pietonilor.