Procedura suspendării activităţii unei întreprinderi
În conformitate cu art. 30 din Legea nr. 845-XII din 03.01.1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi „întreprinderea, la decizia fondatorului/adunării generale, poate să îşi suspende temporar activitatea, pe o perioadă care să nu depăşească 3 ani, în cazul în care nu are datorii faţă de bugetul public naţional, precum şi faţă de alţi creditori.”
În continuare vom încerca să prezentăm schematic etapele procedurii suspendării activităţii unei întreprinderi:
1. Emiterea şi aprobarea deciziei fondatorului / procesului verbal al Adunării Generale cu privire la suspendarea activităţii cu indicarea.
2. Decizia fondatorului/ procesul verbal al adunării generale, privind suspendarea activităţii întreprinderii, cu indicarea termenului suspendării, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
3. Persoana
responsabilă de suspendarea activităţii
întreprinderii (
4. Depunerea
cererii la organul abilitat cu
5. Depunerea cererii la instituţiile financiare (bănci comerciale) referitoare la închiderea contului / conturilor bancare. Banca va elibera un certificat privind închiderea conturilor bancare deţinute de întreprinderea a cărei activitate se suspendă.
6. Depunerea cererii de înregistrare a suspendării (conform modelului aprobat) la Camera Înregistrării de Stat. Înregistrarea suspendării activităţii se va efectua cu condiţia:
1) prezentării de către persoana responsabilă a certificatelor de la instituţiile financiare privind închiderea convenţională a conturilor;
2) predării ştampilelor spre păstrare oficiului teritorial al Camerei Înregistrării de Stat;
3) expirării termenului de înaintare a creanţelor de către creditori (2 luni din momentul publicării avizului de suspendare a activităţii întreprinderii în Monitorul Oficial).
La cerere se anexează:
- hotărîrea organului competent al persoanei juridice privind suspendarea activităţii;
- actele de constituire (certificat de Înregistrare, statutul întreprinderii);
- copia avizului de suspendare a activităţii întreprinderii, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;
- certificatul, eliberat de inspectoratul fiscal teritorial, prin care se confirmă lipsa datoriilor faţă de bugetul public naţional.
Activitatea întreprinderii va fi considerată ca suspendată din momentul înscrierii în Registrul de stat al întreprinderilor a menţiunii privind suspendarea activităţii.
Art. 30 pct. 5 din legea nr. 845-XII din 03.01.1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi prevede că : „pe întreaga perioadă de suspendare a activităţii, întreprinderea este scutită de prezentarea dărilor de seamă financiare şi fiscale, precum şi de plata taxelor şi impozitelor, cu excepţia impozitului pe bunurile imobiliare (dacă există astfel de bunuri), care se achită şi pentru care se prezintă dare de seamă. În acest caz, plăţile se achită din mijloacele întreprinderii imediat după expirarea termenului de suspendare”.
Fondatorul/adunarea generală poate oricînd anula decizia de suspendare a activităţii, solicitînd organului înregistrării de stat să introducă în Registrul de stat al întreprinderilor menţiunea privind reluarea activităţii întreprinderii. Pe perioada suspendării activităţii întreprinderii este interzisă desfăşurarea oricăror activităţi de întreprinzător. Desfăşurarea activităţii de întreprinzător în perioada de suspendare a activităţii întreprinderii, fără înregistrarea reluării acestei activităţi, atrage, potrivit legislaţiei în vigoare, răspunderea pentru practicarea ilegală a activităţii de întreprinzător.