În Monitorul Oficial din 12 septembrie 2024 a fost publicat Ordinul Serviciului Fiscal de Stat nr.358 din 30 iulie 2024 cu privire la aprobarea formularului Certificatului de atestare în calitate de plătitor TVA. Noul formular a fost aprobat în conformitate cu normele detaliate, stabilite în Directiva Consiliului Uniunii Europene 2008/9/CE din 12.02.2008, privind rambursarea taxei pe valoare adăugată (TVA), prevăzută la art.170 din Directiva 2006/112/CE, persoanelor impozabile nestabilite în statul membru de rambursare.
Potrivit noului ordin, contribuabilii vor putea solicita și genera Certificatul în mod online, prin intermediul sistemelor informaționale de stat. Certificatul va fi valabil timp de un an de la data emiterii și va include un cod QR pentru verificarea autenticității. La scanarea codului QR, se va afișa Certificatul în format electronic, care va conține informații despre autoritatea emitentă, numărul și data emiterii, precum și detalii despre contribuabil, inclusiv denumirea, adresa, genul de activitate, codul fiscal și numărul de înregistrare în calitate de plătitor TVA.
În plus, contribuabilii vor avea posibilitatea de a solicita autentificarea Certificatului emis în format electronic de către Serviciul Fiscal de Stat.
Ordinul a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, respectiv 12 septembrie 2024. Dată la care este abrogat Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.1176/2014 cu privire la aprobarea certificatelor de atestare în calitate de plătitor de TVA în conformitate cu standardele Uniunii Europene.